طرح درس زبان فارسي
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
طرح درس
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 3 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
طرح درس - درس هیجدهم زبان فارسی2
نام و نام خانوادگی : شهرستان : استان مازندران صفحه 35
نام درس :گروه اسمي (2) /موضوع درس :شناخت اسم و گروه اسمی/ هدف کلّی :آشنایی با کاربرد گروه اسمی در جمله/ مدّت :90دقیقه
رئوس مطالب
هدف های جزئی
رفتار ورودی
ارزشیابی تشخیصی
نتیجه
هدف های رفتاری
وابسته های اسم
وابسته پیشین
ساخت صفت بیانی
مضاف و مضاف الیه
اضافه تعلقّی
اضافه غیر تعلّقی
حدودانتظار: در پايان اين درس دانش آموز:
مفهوم گروه اسمی را می فهمد.
وابسته ها را می شناسد.
پیشین یا پسین بودن وابسته ها را می داند.
ساختمان صفت بیانی را می شناسد.
مفهوم مضاف ومضاف الیه می فهمد.
مفهوم اضافه تعلّقی و غیر تعلّقی را درک می کند.
ازدانش آموزان انتظار داریم قبل از شروع درس جدید :
گروه اسمی را به همراه مثال تعریف می کند.
وابسته ها را با مثال معرفی می کند.
برای وابسته پیشین مثال ذکر می کند.
برای وابسته پسین مثال ذکر می کند.
برای انواع صفت مثال ذکر می کند.
مضاف و مضاف الیه را با مثال توضیح می دهد.
اضافه تعلّقی و غیر تعلّقی را با مثال توضیح می دهد.
گروه اسمی رابه همراه مثال تعریف کنید.
وابسته ها را در جمله ای نشان دهید.
وابسته پیشین بودن کلمه را در جمله اثبات کنید.
وابسته پسین بودن کلمه را در جمله اثبات کنید.
برای انواع صفت مثال ذکر کنید.
برای مضاف و مضاف الیه مثال ذکر کنید.
در مورد اضافه تعلّقی و غیر تعلّقی توضیح دهید.
درزمان اجراي طرح اگر دانش آموزان به سوالات ارزشيابي تشخيصي پاسخ دهند نتيجه مي گيريم كه آماده يادگيري مطالب جديد هستند.
یک مثال برای گروه اسمی طراحی کند.
وابسته ها را در جمله نشان دهد.
وابسته پیشین بودن کلمه را در جمله نشان دهد.
وابسته پسین بودن کلمه را در جمله نشان دهد.
برای انواع صفت مثال ذکر کند.
برای مضاف و مضاف الیه مثال ذکر کند.
در موردتفاوت اضافه تعلّقی و اضافه غیر تعلّقی توضیح دهد.
نام و نام خانوادگی : شهرستان : استان مازندران صفحه 36
نام درس :گروه اسمي (2) /موضوع درس :شناخت اسم و گروه اسمی/ هدف کلّی :آشنایی با کاربرد گروه اسمی در جمله/ مدّت :90دقیقه
مراحل تدریس
فرصت
روش تدریس
مواد
فعالیت
ارزشیابی
الف : فعالیت های مقدماتی :سلام و احوال پرسی ، حضور و غیاب ، بازدید از تکالیف ، ارزشیابی تشخیصی
ایجاد انگیزه :یک مثال از گروه اسمی را نوشته و از اسلاید power point جهت ارائه بهتر استفاده می نمایم واز دانش آموزان می خواهم تا در مورد آن به سوالات اولیه پاسخ دهد.
معرفی درس جدید و بیان اهداف
ب:ارائه درس جدید :ابتدا باری گروه اسمی جمله ای را می نویسم و در مورد وابسته های آن توضیح می دهم و سپس از دانش آموزان می خواهم در مورد وابسته بودن کلمات وابسته با هم دیگر تبادل نظر کنند.
اقسام وابسته ها را به همراه اسلاید نشان می دهم و از دانش آموزان می خواهم به صورت گروهی مفهوم در باره مفهوم پیشین یا پسین بودن واژه ها با هم تبادل نظر کنند.
در مورد مضاف و مضاف الیه و انواع اضافه های تعلّقی و غیر تعلّقی به همراه مثال به شرح اختلاف آن ها می پردازم و سپس از دانش آموزان می خواهم به صورت گروهی در باره موارد یاد شده به بحث و تبادل نظر بپردازند.
ج: فعالیت های پایانی :فرصت سوال کردن به فراگیران می دهم.درس را با استفاده از نرم افزارهای کمک آموزشی که به همراه دارم با کمک فراگران جمع بندی می کنم.تعیین تکلیف :حل تمرینات صفحه و تحقیق گروهی در مورد «کاربرد گروه اسمی در نگارش مقاله وپژوهش»
در پایان:
- فرصت سؤال به فراگیران می دهم.
- درس را به کمک آنها جمع بندی می کنم.
- ارزشیابی پایانی را انجام می دهم .
- فعالیت های منزل را تعیین می کنم.
15
55
20
توضیحی
پرسش و پاسخ
بحث گروهی
همیاری
نمایشی
اکتشافی
حل مساله
کتاب درسی
پروژکتور
اسلاید
طلق شفاف
پرده نمایش
گچ
تخته سیاه
ارائه تکلیف
شرکت در کار گروهی
پاسخ به سوالات
مشارکت در استفاده از وسایل آموزشی
مشارکت در جمع بندی مطالب
به کار گیری راهبردهای یادگیری فرا شناختی برای بهبود یادگیری
گروه اسمی را به همراه تعریف کنید.
برای انواع وابسته ها با مثال توضیح لازم را بدهید.
صفت بیانی را به همراه مثال تعریف کنید.
مضاف و مضاف الیه چه تفاوتی با موصوف و صفت دارد؟
تفاوت اضافه تعلّقی با اضافه غیر تعلّقی چیست؟