طرح درس علوم تجربي مخلوط كن
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
طرح درس
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 5 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
نام درس: علومتجربي موضوع: انواع مخلوط مدت: 45 دقيقه
شمارهي طرح درس: نام مدرسه: تعداد دانشآموزان: نفر
نام دبير: کلاس: اول 1 تاريخ: 30/9/83
صفحه کتاب: 37- 35
مشخصات کلي
آشنايي با مخلوط همگن و ناهمگن
هدف کلي
1- تعريف مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.
2- ويژگي3- هاي مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.
4- بتواند براي مخلوط همگن و ناهمگن مثال بزند.
5- مثال6- هايي که در زندگي روزانه در رابطه با اين دو مخلوط مي7- باشد نام ببرد.
8- بداند نام ديگر مخلوط همگن محلول است.
9- بداند که جداسازي مخلوط ناهمگن راحت10- تر است.
هدفهاي رفتاري
اشاره به اين موضوع که تمام چيزهاي اطراف ما را خداوند آفريده از جمله مواد گوناگون و توجه به اين مطلب که هستي و هر چه در آن است براي انسان آفريده شده و خلقت خاک، آب و هوا که نمونههايي از مخلوطهاي همگن و ناهمگن است بيهوده نبوده و در خدمت انسان و براي بهتر زندگي کردن او و در نهايت به کمال مطلوب رسيدن او ميباشد.
هدف ديني
کتاب درسي ـ گچ رنگي ـ وسايل آزمايش از قبيل ليوان، آب، نمک، شکر، قاشق، خاک، مقداري نخود و لوبيا و عدس، مقداري آجيل، بشقاب
وسايل کمک آموزشي
سخنراني ـ بارش مغزي ـ پرسش و پاسخ، انجام آزمايش
روش و شيوهي تدريس
3 دقيقه
سلام، احوالپرسي از دانشآموزان، دقت در وضعيت جسمي و حضور و غياب آنها کنترل تکاليف دانشآموزان
قبل از شروع درس
7 دقيقه
قبل از شروع درس براي آمادهسازي دانشآموزان براي درس جديد سؤالاتي از درس گذشته پرسيده ميشود:
الف) انواع مواد را نام ببريد.
ب) تعريف عنصر چيست؟
ارزشيابي تشخيصي
ج) تعريف ماده مرکب چيست؟
د) مادهي خالص کدام است؟
هـ ) براي عنصر، ترکيب و خالص مثال بزنيد. و) فرق مخلوط و خالص را بيان کنيد.
5 دقيقه
براي ايجاد انگيزه دو ليوان برداشته مقداري آب در هر دو ميريزيم به يکي مقداري نمک و به ليوان ديگر مقداري خاک اضافه ميکنيم و هر دو را هم ميزنيم و از يکي از بچهها ميخواهيم که خاک را در آب پيدا کند و نشان دهد و از دانشآموز ديگر ميخواهيم که نمک را در آب پيدا کند و نشان دهد البته دانشآموز دوم نميتواند اين کار را انجام دهد پس آيا نمکها کجاست؟ به دانشآموز دوم ميگويم آب را چشيده و همخودش و هم ساير دانشآموزان را از وجود نمک مطلع کند سپس به دانشآموزان خبر دهد که آب شور ميباشد. دانشآموزان ميگويند و ميپرسند سپس با آنکه آب شور است را ديده نميشود و با همين سؤال درس جديد را ارائه ميدهيم.
آمادهسازي و ايجاد انگيزه
7 دقيقه
تدريس درس جديد را به اين ترتيب آغاز ميکنيم: بررسي شکل کتاب صفحه 37- 35 ـ مطالعه کتاب
همانطور که دوستان شما آزمايش را انجام دادند متوجه شديد در هر دو ليوان مخلوط تشکيل شده ولي اين دو مخلوط با هم تفاوت دارد. امروز با دو نوع مخلوط و تفاوت آنها آشنا ميشويد، سپس روي تختهسياه با اشاره دوباره به تعريف مخلوط و تفاوت آن با مادهي خالص انواع مخلوطها را مينويسيم و هر دو مخلوط يعني همگن و ناهمگن را تعريف کرده و اشاره ميکنيم که نام ديگر مخلوطهاي همگن محلول است. دوباره براي دريافت بهتر موضوع درس دست به انجام آزمايش ميزنيم، اينبار از دو گروه ميخواهيم که آزمايش را انجام دهند و در حين آزمايش چکليست مربوط به اين دو گروه را هم تکميل ميکنيم
ارائهي درس جديد
.
گروه اول آزمايش اول با وسايل آب و ليوان و قاشق و شکر و گروه دوم آزمايش دوم با وسايل بشقاب، مقداري نخود، لوبيا و عدس. گروه اول شکر را در آب حل کرده و هم زده و ديگر شکر ديده نميشود و نميتوان آن را تشخيص داد و با چشيدن آب به اين نتيجه ميرسند که تمام آب شيرين شده و در همهجاي ليوان شکر وجود دارد. گروه دوم در بشقابي مقداري نخود و لوبيا و عدس را با هم مخلوط کرده و سرگروه به هر يک از اعضاي گروه مقداري از اين مخلوط را ميدهد و از آنها ميپرسد آيا به همه به يک اندازه مخلوط داده است. که البته پاسخ دانشآموزان خير است و اين دانشآموزان نتيجه ميگيرند که اجزاي اين مخلوط با چشم ديده شده و قابل تشخيص است و به هر کدام تعداد مساوي اين مواد نرسيده و پخش نشده است. پس از اتمام آزمايش با روش بارش مغزي ويژگيهاي اين دو مخلوط را بهطور جداگانه روي تابلو نوشته و در نهايت دانشآموزان به اين موضوع پي ميبرند که مخلوط همگن اجزاي آن قابل تشخيص نيست و بهطور يکنواخت پخش شده است و مخلوط ناهمگن اجزاي آن قابل تشخيص است و بهطور يکنواخت پخش نشده است.
براي پايان درس براي اطمينان بيشتر از اينکه دانشآموزان درس را متوجه شدند از آنها ميپرسيم که آجيل مخلوط ناهمگن است يا همگن و آنها با توجه به ويژگيهاي مخلوطها و با ديدن آجيل و اينکه مقداري آجيل در دست بعضي از دوستان خود مشاهده ميکنند که اجزاي آن قابل تشخيص است و بهطور يکنواخت پخش نشده است، پس مخلوط ناهمگن است.
5 دقيقه
در اين مرحله از درس ارائه شده خلاصه و جمعبندي به عمل آمده و در روي تابلو نوشته شده و سپس بهصورت پرسش از دانشآموزان سؤالاتي بهعمل ميآيد تا درس خلاصه شود:
تعريف مخلوط چيست؟
جمعبندي و خلاصه