تحقیق تابعيت ايراني 13 ص (قابل ویرایش)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 15 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
ثبت احوال در ايران: تحليلي از وضعيت قوانين مربوطه
ژوئيه 2005
13
مجموعه اطلاعاتي يونيسف ايران- سال 2005
ثبت تولد در ايران
تحليلي از وضعيت قوانين مربوطه
يونيسف بهداشت، آموزش، برابري و پشتيباني براي هر كودك
پيشرفت انسانيت
For every child
Health, Education, Equality, Protection
ADVANCE HUMANITY
ثبت احوال در ايران: تحليلي از وضعيت قوانين مربوطه
ژوئيه 2005
2
تعريف:
"ثبت ولادت" به معني ثبت رسمي تولد يك كودك در يك فرايند اداري دولتي است كه شاخهاي خاص از دولت هماهنگكننده آن ميباشد. اين مدركي دائمي و رسمي از وجود يك كودك است.
مقدمه
چرا ثبت احوال؟
ثبت ولادت يكي از حقوق اصلي انساني و وسيلهاي ضروري براي حفاظت از حق هويت هر كودك است.
در سال 2000 ميلادي، حدود 50 ميليون كودك در سراسر جهان- بيش از دو پنجم متولدان- ثبت نشده بودند. در ايران در سال 1997 ميلادي آمارگيري خوشهاي شاخص چندگانه (MICS, MOH-UNICEF) نشان داد كه 13 درصد تولدها به ثبت نميرسند.
ثبت احوال، بركنار از اينكه اولين نشانه پذيرش قانوني وجود يك كودك است، پايه و اساس تحقق شماري از حقوق و يك نياز عملي نيز ميباشد. از آن جمله ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
تضمين دسترسي به مراقبتهاي بهداشتي؛
تضمين دسترسي به ايمنسازي و واكسيناسيون؛
تضمين ثبت نام كودك در مدرسه در سن مناسب؛
اجراي قوانين مربوط به حداقل سن اشتغال، كه منجر به ناكام ماندن تلاشها براي جلوگيري از كار كودكان ميشود؛
مقابله موثر با مشكل ازدواج اجباري دختران قبل از رسيدن به سن قانوني و بدون ارائه مدرك اثبات سن؛
تضمين حمايت ويژه از كودكاني كه با قانون در تعارض هستند تا قانونا و عملا با آنها به عنوان يك فرد بزرگسال رفتار نشود؛
حمايت از افراد جوان در مقابل انجام خدمت نظام و مشموليت نظام وظيفه قبل از رسيدن به سن قانوني؛
تضمين حق تابعيت كودك، در هنگام تولد و در سنهاي بالاتر؛
حمايت از كودكاني كه بطور غير قانوني جابجا شدهاند و حمايت از آن كودكاني كه مجددا به خانواده باز ميگردند؛
گرفتن گذرنامه، بازكردن حساب بانكي، گرفتن اعتبار بانكي، راي دادن و يافتن اشتغال.
اگر چه ثبت احوال تضميني براي آموزش، بهداشت، حمايت و مشاركت نيست، اما نبود آن باعث ميگردد تا حاشيهنشينان اجتماعي از اين حقوق اساسي محروم شوند.
ثبت احوال در ايران: تحليلي از وضعيت قوانين مربوطه
ژوئيه 2005
3
يك نظام ثبت احوال فعال، علاوه بر موارد مربوط به حمايت از كودكان، به هر كشور امكان ميدهد تا يك بانك اطلاعاتي به روز و مطمئن براي برنامه ريزي داشته باشد. اين هم براي نظام برنامه ريزي دولتي خوب است و هم براي نهادهاي اداري محلي كه مسئول برقراري خدمات اجتماعي از قبيل آموزش، بهداشت و غيره هستند.
ايران در سال 1355 قانون ثبت احوال را به تصويب رساند. قانون صراحت دارد كه تمام ولادتها بايد ظرف 15 روز به ثبت برسد. وزارتخانههاي كشور، دادگستري و امور خارجه عهدهدار اجراي اين قانون هستند. تعداد مطلق ثبت ولادتها در سال 2003 ميلادي در جدول زير آمده است.
جدول 1: تعداد ولادتهاي ثبت شده در سال 2003 ميلادي
شهري
روستايي
كل
768845
402728
1171573
اگرچه آمارگيري خوشهاي شاخص چندگانه (MICS) نشان ميدهد كه نرخ ثبت ولادت 87% است، اما ارزيابي كشوري متداول سازمان ملل متحد در سال 2003 ميلادي ناهمگونيهاي گستردهاي را در بين مناطق مختلف نشان ميدهد. نظام ثبت احوال در مناطق دور افتاده روستايي هنوز با مشكلات بسياري روبرو است. حل مشكلاتي كه از عدم ثبت كودكان پيش ميآيد از توان يك سازمان واحد خارج است. در مناطق دور دست مادران و پدران خود از مزاياي شهروندي بي خبرند چه رسد به منافعي كه از ثبت ولادت كودكانشان نصيب آنها ميشود. با اين همه، يك برنامه سيار دو ماهه در پنج شهرستان سيستان و بلوچستان در سال 2004 ميلادي ميزان ثبت ولادت را به سه برابر همان مدت در سال 2003 ميلادي افزايش داد.
ثبت احوال در ايران: تحليلي از وضعيت قوانين مربوطه
ژوئيه 2005
4
جدول 2: ثبت ولادت در 5 شهرستان از استان سيستان و بلوچستان
نام شهرستان
تعداد ثبت ولادت در يك دوره دوماهه سال 2003 ميلادي
تعداد ثبت ولادت در همان دوره دوماهه در سال 2004
1
سراوان
1040
2024
2
چابهار
1270
4979
3
ايرانشهر
1355
2917
4
نيكشهر
1109
1908
5
سرباز
840
3611
كل
5614
15455
مشخص شده كه عدم ثبت ولادتها هم به عدم ثبت ازدواجها (به ويژه در ميان قبيلههاي كوچنشين) و هم به عدم دسترسي به ادارات ثبت احوال در مناطق دور دست و دشوار روستايي مربوط ميشود. براي مثال، در استان سيستان و بلوچستان كه داراي 36 شهرستان است، 16 شهرستان فاقد ادارات ثبت احوال هستند. موانع قانوني كودكاني كه پدران غير ايراني دارند، هزينه ثبت احوال و محدوديتهاي فرهنگي مربوط به نامگذاري زود هنگام كودك از ديگر مشكلات ثبت ولادت هستند. برنامه سيار بخاطر تمركززدايي و در دسترس قرار دادن امكانات ثبت احوال در مناطق دور دست روستايي توانست برنامه موفقي باشد.
سابقه پيمان نامه حقوق كودك در ايران
ماده 7 پيمان نامه حقوق كودك چنين ميگويد:
تولد كودك بلافاصله پس از به دنيا آمدن ثبت ميشود و از حقوقي مانند حق داشتن نام، كسب تابعيت و در صورت امكان شناسايي والدين و قرار گرفتن تحت سرپرستي آنها برخوردار ميباشد.
كشورهاي طرف پيمان نامه اين حقوق را مطابق با قوانين ملي و تعهدات خود طبق اسناد بينالمللي مربوطه در اين زمينه، خصوصا در مواردي كه كودك در صورت عدم اجراي آنها آواره محسوب گردد، لازم الاجرا تلقي خواهند كرد.
پيمان نامه حقوق كودك در 14 شهريور 1370 توسط نمايندگان دولت جمهوري اسلامي ايران امضا شد و در اسفند 1372 با ملاحظاتي كلي به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد. ايران اين حق را براي خود محفوظ دانست تا از اجراي مفاد يا بندهايي از پيمان نامه حقوق كودك كه با قوانين محلي و استانداردهاي اسلامي مغايرت دارد خودداري نمايد. در 25 خرداد 1373 جمهوري اسلامي ايران به پيمان نامه حقوق كودك پيوست و پيمان نامه از تاريخ 21 مرداد سال 1373 لازم الاجرا شد.
ماهيت كلي اين ملاحظات به اين معني است كه ايران ميتواند از پيمان نامه پيروي كند بدون آنكه قوانين و سياستهاي ملي موجود را كه در ارتباط با كودكان است تغيير يا تحكيم نمايد. اما از آنجايي كه دولت ايران به بقا، پيشرفت، پشتيباني و مشاركت كودكان متعهد است، مدتهاست كه تصميم گرفته اين ملاحظات را مورد بازنگري و بازنويسي قرار دهد.