تحقیق تاثير اخلاق پدر و مادر در تربيت فرزندان (قابل ویرایش)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 14 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
تاثير اخلاق پدر و مادر در تربيت فرزندان
علامه حلى اعلى الله مقامه الشريف كه از بزرگترين دانشمندان دين ما است، در يكى از خيابانهاى حله داشت عبور مىكرد كه بچهاى برگشت و به او ناسزايى گفت. علامه به نوكرش گفت: ببين! پدر اين بچه چه كسى است؟، و او رفت پدر بچه را پيدا كرد و پيش علامه آورد. علامه گفت: با چه خانوادهاى وصلت كردى؟ پدرگفت: با فلان خانواده. علامه ديد كه خانواده آن زن، خانواده محترمى است. از پدر بچه پرسيد: چه كسى اين خانم را براى تو عقد كرد؟ او گفت: فلان شخص. علامه گفت: او را صدا بزنيد كه پيش من بيايد. علامه به عاقد گفت: صيغه عقد و طلاق را بخوان. عاقد محضرى هم صيغه عقد و طلاق را خواند، و علامه ديد كه او قسمت صيغه عقد را اشتباه مىخواند. براى همين، علامه صيغه عقد را به او ياد داد، و بعد هم به پدر گفت: كه بيشتر از اين بچه مواظبت كن. حالا شب عروسى، مردم مهمان دعوت مىكنند و انواع فسادها را انجام مىدهند. خدا مىداند با اين كارها چه بر سر نسل آيند اين زنان و مردان مىآيد.
حضرت على عليه السلام بعد از ضربت شمشير ابنملجم ملعون داشت جان مىداد، ولى در همين جان دادن، ديد فرصتى دارد. در همين فرصت كوتاه، اين پدر واقعى دلش داشت براى حيات روحى و عقلى فرزندانش مىجوشيد و فرياد مىزد. او در آن حال رو به بچههايش كرد و گفت: حسن جان! حسين جان! من اين حرفها را فقط براى شما دو نفر، و يا تنها به خانوادهام نمىگويم؛ بلكه براى هر كسى مىگويم كه مىخواهد به اين سخنان گوش بدهد و آن را به نسل بعد انتقال دهد. او بايد بگويد: مردم! تا روز قيامت با تربيت باشيد؛ شخصيت و فضيلت داشته باشيد.
در روايات قدسى دارد كه خدا به پيغمبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم گفت: به عزت و جلال خود قسم ياد مىكنم، من هر آينه از بند خود، از زن و مرد آنان كه در اسلام موى خود را سفيد كردهاند، حيا مىكنم كه آنها را عذاب نمايم. بعد از گفتن اين جمله، پيغمبر صلّى الله عليه و آله و سلّم گريست. عرض كردند: يا رسول اللَّه! براى چه گريه مىكنيد؟ حضرت پاسخ داد: گريهام براى كسانى است كه خدا از عذاب كردن آنها حيا مىفرمايد، در حالى كه آنان از گناه و معصيت خدا حيا نمىكنند.
نقش والدين براي كودك و زندگي حال و آيندۀ او بسيار مهم است. والدين داراي تأثيرات وراثتي و محيطي سرنوشت ساز براي كودك است، رفتار او الگو و مدل است؛ گفتار او سند است، غرور او كارساز است، جرأت او اطمينان بخش است، هيبت و وقار او سازنده است. زندگي و وجود او مايه گرمي و نشاط كودكان در محيط خانواده است.
شيوة برخوردها، كيفيت اعمال انضباط، شيوه محبت يا خشونت، تزلزل يا قاطعيت در رفتار، اتكاي به نفس، اقتدار و سنديت والدين براي كودك درس آموز و سازنده است. شرافت و نجابت والدين در كودك نقش مؤثر دارد به همان ميزان كه سلامت در او اثردارد. كودك آلوده به دنيا نمي¬آيد اين خانواده و مخصوصاً پدر است كه زمينه ساز شرافت يا آلودگي است.
بنابراين، اين پرسش مطرح مي¬شود كه والدين چه نقشي در تربيت فرزنددارد؟ اين نوشته درصدد است تا به اين گونه پرسش¬هاپاسخ بگويد و نقش والدين را در تربيت فرزند روشن نمايد.
نقش الگويي پدر
كودك در مسير رشد از افرادي بسياري اثر مي¬پذيرد و تحت تأثير ديده¬ها و شنيده¬هاي بسياري قرار مي¬گيرد. همة آنهايي كه در اطراف او هستند و به نحوي در او اثرگذارند مدل و الگوي كودك اند. پدر از همة آنها مهمتر و مؤثرتر است و اين اهميت و تأثير تا سنين نوجواني هم چنان ادامه دارد.
رفتار پدر براي فرزند خردسال همه چيز است؛ درس است، اخلاق است، تربيت است، سازندگي يا ويرانگري است. طفل در سنين خردسالي همه چيز را از او كسب مي¬كند. محبت، شفقت، وفاداري، خلوص و صفا، رشادت، شهامت، ادب و تواضع، عزت نفس، سجاياي اخلاقي،
درستكاري، پشتكار، سربلندي، شرافت، صداقت، را از او فرا مي¬گيرد.
اين امر از نظر روانشناسان تربيتي گسترش دارد كه برخي از آنها رفتار فرزندان را انعكاسي از رفتار پدران دانسته¬اند و گفته¬اند تو اول كودك خود را به من بنماي، تا بگويم تو كي هستي. نحوة استدلال پدر، به كارگيري وسايل و ابزار، كينه¬توزي و خود خواهي او... همه در كودك نقش دارد.
بر اين اساس پدران در برابر رفتار شخصي خود مسؤول¬اند. هر آنچه را كه مي¬يابند به فرزندان ياد مي¬دهند. افكار و رفتار او را بر اين اساس جهت مي¬دهند، موجبات رشد و يا سقوط شخصيت فرزندان را فراهم مي¬آورند.
تربيت فرزند از راه الگو
اهميت رفتارپدر
بدون ترديد الگو نقش بنياديني درتربيت و سازندگي كودك دارد. ازاين رو، اگر هيچ تحليل روانشناختي و دليل علمي بر نقش اساسي الگوها در شكل گيري شخصيت فرد و نحوة سلوك او و نياز همه جانبه¬اي كه به الگوها دارد، وجود نداشته باشد، كافي است كه هرفرد به همان تجربة گسترده¬اي كه در زندگي شخصي در اين خصوص دارد و احساس نياز به الگو و تأثير آن را عملاً و از درون در خود يافته اند، ببينند.
با اين توجيه بايد گفت: پدران اگر بخواهند فرزند خود را بپرورانند و او را به شيوه و روشي خاصي جهت دهند برنامه اين است كه خود بايد مدل و الگوي راه و روشي باشند كه آن را براي فرزند خويش خواستاراند. پدراني كه بين عمل و گفتارشان، بين كردار و امر و نهي شان تفاوت است هر گز نخواهند توانست در فرزندان مؤثر باشند. و هم پدراني كه فرصتي كافي براي ارتباط با فرزندان ندارند و در فرصتي محدود تنها چند كلمه¬اي را به عنوان وعظ و نصحيت با فرزندان درميان مي¬گذارند هرگز قادر نيستند به اهداف و مقاصدي كه مورد نظر شان
است برسند.
پدر بايد براي كودك سرمشق صداقت، شرافت، وقت شناسي، رعايت نظافت، خوش قولي، سخاوت، جرأت، قدرت تحمل باشد. او در ساية رعايت اين وظايف و برنامه¬ها به شخصيت فرزندشان شكل مي¬دهند و موجبات جمال معنوي و عزت فرزند را فراهم مي¬سازد.
پدران آلوده در روحية فرزندان اثراتي منفي مي¬گذارند و ما كمتر افرادي را سراغ داريم كه خود پدران نادرستي باشند و فرزندشان افراد سالم به بار آمده باشند.
اهميت رفتار مادر
كردار و رفتار مادر چون خون در شريانهاي كودك به جريان مي¬افتد و شخصيت او را براي مادام العمر رنگ مي¬دهد. جنبه الگويي مادر آن چنان مهم است كه مي¬توان گفت زمينة انحطاط و يا تعالي روان پاك فرزند تا حدود زيادي مربوط بدان است. طفل او را به عنوان الگو و سر مشق انتخاب مي¬كند و شيوه¬ها و رفتارهاي او را تقليد مي¬نمايد.
بسياري از بي بندباري¬هاي افرا د زاييده اشتباهات غلط مادران است و موجب اسارت و بدبختي آنها مي¬شود، چه بسيار كودكاني كه رفتاري را از مادر ياد گرفته¬اند و يك عمر آن رفتار مزاحم زندگي شان بوده و نتوانسته¬اند آن را به خوبي از خود دور نمايند.
چشم و گوش طفل چون دريچه¬اي باز است، مي¬بيند و مي¬شنود، ذهنش چون آينه است كه هر چيزي در آن منعكس مي¬شود با اين تفاوت كه آينه عكس شيء را هميشه در خود نگه نمي¬دارد ولي ذهن كودك آن را در خود ضبط مي¬كند. كودك حتي شيوه فكر مادر را مي¬بيند و درمي يابد، و آنچه برداشت مي¬كند ممكن است سازنده باشد و يا ويرانگر.
كودكان به هنگامي كه در خانه تنها مي¬شوند