تحقیق پيشنهاد روشي براي بودجه‌ريزي عملياتي 48 ص (قابل ویرایش)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 73 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

59
‏3- پيشنهاد روشي براي بودجه‏‌‏ريزي عملياتي
HŽ‏
‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏
‏: نهاده‏‌‏ها ‏
‏ ‏ : ستانده‏‌‏ها
3
‏باسمه تعالي
‏مقدمه
‏بودجه‏‌‏ريزي عملياتي عوامل ‏"صرفه‏‌‏جويي"‏ و ‏"اثربخشي"‏ را به ابعاد سنتي بودجه‏‌‏ريزي اضافه مي‏‌‏كند. نظام بودجه‏‌‏ريزي عملياتي بين ‏"كارآيي"‏ و ‏"اثربخشي" ‏تماير قا‏ئ‏ل مي‏‌‏شود. در‏"‏كارآيي"‏ استفاده مفيد از منابع مورد نظر است، در حاليكه ‏"اثربخشي"‏ با عملكرد مرتبط است. در بودجه‏‌‏ريزي عملياتي طبقه‏‌‏بندي عمليات به‏‌‏نحوي است كه هدفها شفافتر بيان مي‏‌‏شوند، ارزيابي بودجه سهل‏‌‏تر بوده و در روش هزينه‏‌‏بندي آن ارتباط بين داده و ستانده مورد توجه قرار مي‏‌‏گيرد.
‏مهمترين هدف بودجه‏‌‏ريزي عملياتي اصلاح مديريت بخش عمومي و افزايش اثربخشي مخارج اين بخش است. ويژگي‏‌‏هاي اساسي اين اصلاح عبارتند از:
‏ارزيابي پاسخگويي مسئولين دستگاههاي اجرايي براساس معيار دستاوردهاي فعاليتهاي آنان، دامنه تاثيرگذاري‏‌‏ آنها جهت نيل به دستاوردها و بودجه و امكاناتي كه براي تحقق دستاوردها به مصرف رسيده است.
‏ارزيابي پاسخگويي مديران دستگاههاي اجرايي به مسئولين ذيربط براساس محصولاتي كه بايد توليدكنند و بودجه و ساير امكاناتي كه براي توليد اين محصولات بكار مي‏‌‏گيرند.
‏تضمين و تحكيم پاسخگويي از طريق مبادله موافقتنامه بين مديران و مسئولين دستگاههاي اجرايي و بين مسئولين دستگاههاي اجرايي و سازمان مديريت و برنامه
3
‏‌‏ريزي كشور (به نمايندگي از طرف دولت).
‏استقرار نظام بودجه‏‌‏ريزي ستانده محور
‏دادن اختيارات لازم به مديران در انتخاب نهاده‏‌‏هاي لازم براي توليد محصولات مورد نظر
‏ارزيابي مستمر عملكرد مديران و مبنا قراردادن نتايج عملكرد به عنوان يكي از معيارهاي تخصيص اعتبارات.
‏براي اجراي نظام فوق اقدامات اساسي زير بايد انجام گيرد:
‏برنامه‏‌‏هاي عملياتي دستگاههاي اجرايي جهت تحقق اهداف بخش ذي‏‌‏ربط بازبيني، اصلاح و نهايي شود.
‏در چارچوب وظايف مصوب دستگاههاي اجرايي، فعاليتهاي كميت‏‌‏پذير ذيل هر يك از برنامه‏‌‏هاي نهايي شده تعيين گردد.
‏هزينه تمام شده هر يك از فعاليتها براي دستيابي به هدف تعيين شده محاسبه گردد.
‏يك نظام نظارتي و گزارشگيري مستمر تمامي مراحل كار استقرار يابد.
‏انجام اقدامات فوق مستلزم استقرار يك نظام هزينه‏‌‏يابي محصول در دستگاههاي‏ اجرايي‏ با ويژگي‏‌‏هاي ياد شده مي‏‌‏باشد.
‏اصول و مفاهيم هزينه‏‌‏يابي محصول
‏در اين بخش اصول و مفاهيم هزينه‏‌‏يابي، هدف و منافع حاصل از هزينه‏‌‏يابي محصول، هزينه‏‌‏يابي فعاليتها، اقسام هزينه
5
‏‌‏يابي و سياستهاي حسابداري هزينه‏‌‏يابي مورد بررسي قرار مي‏‌‏گيرد.
‏ 2-1- هزينه‏‌‏يابي محصول چيست؟
‏محصول، كالا يا خدمات نهايي است كه منعكس كننده خواست دولت،‏‌‏ به عنوان خريدار، از دستگاههاي اجرايي براي‏ ارائه‏ آن به متقاضيان است. دراين‏‌‏ خصوص مي‏‌‏توان به مثالهايي مانند ارايه خدمات ثبتي، آموزشي، بهداشتي و يا توليد برخي محصولات كشاورزي يا صنعتي اشاره كرد.
‏هزينه‏‌‏يابي محصول فرآيندي است كه به وسيله آن هزينه نهاده‏‌‏ها (مانند حقوق و دستمزد) به محصولات تعلق مي‏‌‏گيرد. در اين فرآيند هزينه‏‌‏هاي كل هر دستگاه اجرايي براي توليد محصولات آن به نحوي اختصاص مي‏‌‏يابد كه پاسخگوي هزينه واقعي ارايه‏ يا‏ توليد هر محصول باشد.
‏به طور مثال اگر يك دستگاه اجرايي خدمات متنوعي‏ ارائه دهد يا كالاهاي متنوعي ‏توليد كند ممكن است بخواهد كل هزينه توليد هر واحد خدمات يا محصول را برآورد نمايد. اين اطلاع به دستگاه اجرايي كمك مي‏‌‏كند كه اولاً بهاي ارائه هر واحد از محصول را تعيين كند و همچنين نسبت به حدود پرداختهاي پرسنلي يا اداري تصميم مناسب را اتخاذ نمايد.
‏هزينه‏‌‏يابي در دو مرحله انجام مي‏‌‏گيرد:
‏مرحله اول:‏ جمع‏‌‏آوري اطلاعات هزينه‏‌‏اي
‏مرحله دوم:‏ استفاده از اطلاعات جمع‏‌‏آوري شده در هزينه‏‌‏يابي فعاليتهاي مربوط به توليد محصولات
‏2‏-2- هدف و منافع حاصل از هزينه‏‌‏يابي محصول
‏در فرآيند نظام پيشنهادي دستگاههاي اجرايي در چارچوب قرارداد يا موافقتنامه‏‌‏اي با دولت خدماتي را ارايه يا كالايي را توليد مي

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4209 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 73

حجم فایل:139 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل