تحقیق تفاوت كارهاي گروهي و فردي ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏عنوان مقاله: ‏ تفاوت كارهاي گروهي و فردي
‏چكيده
‏گروهها شالوده بسياري از بهبودهاي عملكرد سازمان هستند. امروزه وجود گروهها جنبه اجتناب‌ناپذير زندگي به حساب مي‌آيد و سازمانهاي مولد با وجود گروه‌هاي كاري است كه مي‌توانند به حيات خود تداوم بخشند. اين تحقيق بر آن است تا مهمترين ويژگي‌هاي مرتبط با اثربخشي گروههاي كاري را مشخص كند. اثربخشي گروه كاري نتيجه تركيب عملكرد گروه كاري و ميزان رضايت اعضا از عضويت در گروه است. براي اين منظور، سابقه و تجربيات فعاليتهاي گروهي دانشجويان رشته مديريت ورودي سال 1385 دانشگاه شاهد مورد بررسي قرار گرفت. براي به دست آوردن نقطه نظرات ايشان، پرسشنامه‌اي بر اساس مدل تحقيق طراحي و بين آنها توزيع شد. تعداد كل پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه، 45 نفر بودند كه از اين ميان 36 نفر زن (80%) و 9 نفر مرد (20%) بودند. اگرچه يافته‌هاي تحقيق شش فرضيه از 16 فرضيه فرعي مطرح شده توسط مدل دوبرين (2004) را تأييد كرد، در اين ميان تنها عامل «تبعيت اعضاء از فرايندهاي گروه» است كه ارتباط معني‌داري هم با جنبه عملكردي و هم با جنبه رضايت اعضا در اثربخشي گروه دارد.
‏واژه‌هاي كليدي: اثربخشي گروه كاري، عملكرد كاري گروه، رضايت اعضاي گروه، گروه‌هاي كاري دانشجويي
‏مقدمه
‏امروزه محيطهاي كاري، تغيير و تحول و انطباق با آن را ارج مي‌نهد. سازمانها در تلاش خود براي بهره‌وري بيشتر، كيفيت جامع، رضايت مشتري و بهبود كيفيت زندگي كاري شكلهاي جديد متنوعي انتخاب مي‌كنند. آنها در جستجوي مزاياي اندازه كوچكتر، ساختارهاي تخت‌تر، عمليات منعطف‌تر و البته راه‌هاي جديد و خلاق استفاده از گروهها بعنوان شالوده بسياري از بهبودهاي عملكرد سازمان هستند
2
]‏10[‏. از اين رو، وجود گروهها جنبه اجتناب‌ناپذير زندگي امروزي است و سازمانهاي مولد با وجود گروه‌هاي كاري مي‌توانند به حيات خود تداوم بخشند ]‏2[‏.
‏اما گروههاي كاري هميشه نتايج مثبت به همراه ندارند و بعضاً نتيجه كار گروه مي‌تواند كمتر از مجموع تلاشهاي انفرادي اعضاي گروه باشد. بنابراين لازم است مشخص شود كه ويژگي‌هاي مرتبط با اثربخشي گروههاي كاري كدام است؟ و آيا ويژگي‌هاي مرتبط با عملكرد بالاي كاري از ويژگي‌هاي مرتبط با افزايش رضايت اعضاء متفاوت است؟ يافته‌هاي اين تحقيق مي‌تواند ما را در شناسايي مهمترين ويژگي‌هاي مرتبط با اثربخشي گروه كاري ياري رساند.
‏گروهها و عملكرد كاري
‏از گروههاي كاري تعاريف بسياري شده است ]‏5[‏ ]‏8[‏ ]‏11[‏. مي‌توان گروه را بر اساس ادراكات افراد تعريف كرد؛ يعني، اگر افراد خود را در گروه ببينند، در اينصورت گروهي وجود خواهد داشت ]‏3[‏. يا گروه را مي‌توان از نظر ساختار مدنظر قرار داد. مك‌ديويد و هراري (1968) گروه را چنين تعريف كرده‌اند: «نظامي سازمان يافته از دو فرد يا بيشتر كه با يكديگر در تعامل باشند تا نظام بتواند عمل كند، استانداردي نيز براي نقش روابط ميان اعضاء وجود داشته باشد؛ و از هنجارهايي تبعيت كند كه عملكرد گروه و هر يك از اعضاي آن را تنظيم نمايد.» گروه را مي‌توان با توجه به مفهوم انگيزش به «مجموعه‌اي از افراد تلقي كرد كه موجوديت جمعي آنها براي افراد مغتنم باشد» تعريف كرد ]‏4[‏. سرانجام اينكه گروه را مي‌توان تعامل ميان-فردي تلقي كرد، يعني ميزان ارتباطات و تعامل افراد با يكديگر طي زمان ]‏7[‏. با تركيب اين رويكردهاي مختلف در تعاريف گروه، مي‌توان آن را مجموعه‌اي از افراد دانست كه هدف يا مقصد مشترك و احساس تعلق به گروه دارند و سعي مي‌كنند در يكديگر تغيير ايجاد كنند ]‏1[‏.
‏گروههاي كاري از اهميت زيادي برخوردارند. به همين دليل يكي از اهداف اوليه مطالعه رفتار سازماني كمك به فهم ارزش و اهميت گروه و داشتن ارتباط مؤثر در آن است. دلايل اهميت گروه و داشتن ارتباط مؤثر در آن عبارت است از ]‏1[‏:
‏الف) اغلب ساعات كاري كاركنان و مديران در گروه مي‌گذرد. مردم نياز به اجتماعي بودن و روابط اجتماعي دارند و انسانها نياز به جمع شدن دور هم و كمك به يكديگر دارند. گروههاي كاري، گروههاي
3
‏اجتماعي، گروههاي تحصيلي و گروههاي خانوادگي قسمت مهمي از اوقات ارتباطي انسان را به خود اختصاص مي‌دهند.
‏ب) ضرورت آشنايي با نحوه تصميم‌گيري و حل مسائل توسط گروه. حتي در گروههاي اجتماعي نيز مسائلي بوجود مي‌آيد كه به تصميم‌گيري و حل آن مسأله توسط اعضاي گروه نياز دارد. اگر انسان از طريق حل اين مسائل به نحوه تصميم‌گيري و حل مسائل سازماني توسط اعضاي گروه آشنا شود، مهارتهاي وي در تصميم‌گيري افزايش خواهد يافت و بعلاوه از عضويت در گروه و كار گروهي لذت خواهد برد.
‏ج) كاهش اضطراب و عدم اطمينان به كار كردن با ديگران. آموختن اصول ارتباطات گروهي و به كار بستن توصيه‌هاي آن براي پيشرفت كيفيت ارتباطات مي‌تواند موجب كاهش اضطراب و عدم‌اطمينان و حتي حذف احساس آنها در هنگام كار كردن با گروه شود.
‏د) فهم بهتر ارتباطي. عضويت در گروه موجب تحقيق پيرامون ارتباطات و پاسخ و حل سئوال ارتباطي در ضمير شخص خواهد شد.
‏هـ) كمك مؤثر به گروهها از طريق مشاركت. افراد آموزش ديده در ارتباطات گروهي از فرصت ممتازي براي پيشرفت و بهبود بسياري از موقعيتهاي گروههايي كه در آنها عضويت دارند برخوردارند.
‏بطور خلاصه مطالعات انجام شده، سه مزيت براي كار گروهي نسبت به كار فردي برمي‌شمارند كه عبارتند از ]‏2[‏:
‏1. قضاوت گروهي بهتر از قضاوت شخصي افراد متوسط است.
‏2. درصورتي كه حل مسأله نيازمند تقسيم كار و تبادل اطلاعات باشد، گروهها موفق‌تر از افراد عمل مي‌كنند.
‏3. گروهها به دليل تمايل به گرفتن تصميم‌هاي مخاطره‌آميز، مي‌توانند خلاق‌تر و نوآورتر از افراد باشند ]‏11[‏.
‏اما گروهها مي‌توانند مسأله‌آفرين نيز باشند. مطالعات نشان مي‌دهد افراد ممكن است به دو دليل در گروه به همان خوبي كه بطور فردي كاري را انجام مي‌دهند تلاش نكنند و در نتيجه پديده «كم‌كاري» شكل گيرد. اين دلايل عبارتند از:
‏1. سهم آنان در كار گروهي كمتر به چشم مي‌خورد.
‏2. افراد ترجيح مي‌دهند ديگران بار اصلي كار را بر دوش بكشند ]‏9[‏.
‏موارد فوق حاكي از اين است كه رفتار افراد به شدت تحت تأثير همكاران در گروه كار قرار مي‌گيرد.
4
‏با توجه به اينكه تلاشهاي گروهي مي‌تواند ابعاد وجودي مثبت و منفي را در افراد بروز و ظهور دهد؛ مديران امروزي نياز دارند شناخت خوبي از گروه‌ها و فراگردهاي گروهي داشته باشند تا هم از گرفتار شدن در دام آنها اجتناب ورزند و هم بتوانند استعداد وسيع آنها را بكار گيرند.
‏اثربخشي گروه
‏موفقيت سازمان بعنوان شبكه پيچيده‌اي از گروه‌هاي متداخل تا حد زيادي به چگونگي عملكرد اين گروهها بستگي دارد. گروهها، مانند افراد بايد خوب عمل كنند تا سازمان بتواند در بلندمدت پيشرفت كند؛ اما اين پرسش مطرح مي‌شود كه خوب عمل كردن گروه به چه معني است؟
‏گروه اثربخش گروهي است كه سطوح عالي عملكردي و رضايت نيروي انساني را در طي زمان كسب كند. يك گروه اثربخش از جنبه عملكرد كاري به هدفهاي عملكردي خود در كوتاهترين زمان ممكن دست مي‌يابد و نتايج كاري عالي ارائه مي‌دهد. در بعد رضايت اعضاء نيز گروه اثربخش آن است كه اعضاي آن باندازه كافي از كارهاي خود و روابط ميان فردي رضايت داشته باشند و در نتيجه به طور مستمر با يكديگر خوب كار كنند ]‏2[‏.
‏مدتهاست كه بررسي عوامل مؤثر بر اثربخشي گروه مورد علاقه و توجه محققان قرار گرفته است. از اين رو مقالات متعددي را مي‌توان يافت كه هر يك با توجه به گرايش نويسنده برخي از اين ويژگي‌ها را مورد مطالعه قرار داده است. اما در بين تحقيقات جامع‌تر و مشهورتر مي‌توان به مطالعات كرچ (1962)، بايون (1961) و مك‌گريگور (1960) اشاره كرد. كرچ (1962) محصول گروه –اهداف تحقق يافته توليدي و رضايت اعضاء- را تحت تأثير روش تصميم‌گيري و جزئيات عمليات گروه مي‌داند كه دربرگيرنده عواملي نظير شيوه رهبري و انگيزش است. بايون (1961) اغلب تجارب گروهي را نتيجه درگيري ميان سه زمينه زندگي گروهي كه عبارتند از: افراد و نيازهاي آنها، هوش گروهي –احساسات و فضاي درون گروه- و فرهنگ گروهي –ساختار و رهبري درون گروه- مي‌داند. تاكمن و جنسن در تشريح مدل بايون رفتار گروهي را كه بر محصول گروه –اثربخشي گروه- مؤثر است شامل عوامل زير مي‌داند: شخصيت اعضاء، عرف، اهداف، وحدت، تصميم‌گيري، روابط درون‌شخصي، رهبري، نقش و اندازه. نهايتاً مك‌گريگور (1960) گروه‌هاي اثربخش و غيراثربخش را بر اساس يازده عامل از هم تميز داده است. اين عوامل عبارتند از: فضا يا جو حاكم بر گروه، درگيري اعضاء در

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4083 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .docx

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:45 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل