تحقیق تيزهوشى و نبوغ کودکان 17 ص ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 24 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
تيزهوشى و نبوغ کودکان
تفاوتها در هوشمندی
شناخت تیزهوشان
آمار تیزهوشان
علائم و ویژگیها
شکستها در تحصیل
نیازشان به راهنمایی
ویژگی برنامهها
خطرات برای کودکان تیزهوش
آینده کودکان تیزهوش
ملاکها و معیارها
تیپ تیزهوشان
اهمیٌت تیزهوشان
علٌت تیزهوشی
در رابطه با درس و مدرسه
برنامهریزی برای کودکان تیزهوش
کار و فعالیٌت کودکان تیزهوش
مشکلات کودکان تیزهوش
3
از مسائل مهم و از بدايع آفرينش وجود افرادى است که از لحاظ ظاهر با ديگران تفاوت چندانى ندارند ولى از نظر درک و فهم و سرعت انتقال اعجوبهاى بحساب مىآيند. ذهن آنان بيدار و اظهارنظر و بررسى و بصيرتشان شگفتآور است. قدرت روانى و توان تفکر در اين افراد بسيار بالاست و چيزهائى را در مىيابند که ديگر افراد عادى از درک آنها عاجزند. اينگونه افراد را که عده بسيارى در هر جامعه نيستند باهوش و تيزهوش مىخوانند.
يستند باهوش و تيزهوش مىخوانند.
گروهى از برگزيدههاى همين گروه که در سطح بالاترى از ديگران قرار دارند و درک و فهم بيشتر وسريعترى داشته، درخشندگى و زبدگى بيشترى از خود بروز مىدهند نابغه و يا داراى نبوغ مىخوانند. اينان کسانى هستند که نفسانياتى فوق تصور افراد عادى دارند و کار و تلاششان ارزندهتر و چشمگيرتر است.
نبوغ عاليترين درجه هوش است، اثرش از همه شاهکارهائى که ناشى از تربيت است تجاوز مىکند. زمينهاى است سرشتى و مادرزادى که نمىتوان آن را به کسى هبه کرد. اگر مربى لايقى باشيم تنها مىتوانيم آن را در افراد بپرورانيم و رشد دهيم. اينان بسيار پراستعدادند و درخشندگى دارند ولى معلوم نيست در همه زمينهها اين چنين باشند، برخى از آنان در برخى زمينهها نبوغ دارند در موارد ديگر چندان رشدى ندارند.
تفاوتها در هوشمندى
همه افراد، حتى همه کودکانى که در يک خانواده زاده مىشوند از نظر هوشى در شرايط و امکانات واحدى نيستند. برخى از آنها باهوش و برخى باهوشتر و عدٌهاى هم دچار عقبماندگى ذهنى مىباشند تا حدى که قادر به تر و خشککردن خود نمىباشند.
3
در طبقهبندى هوشى آنها سهگروه را مىتوان از هم تشخيص داد:
- گروهى که از نظر هوش عادى و طبيعى هستند و اکثريت افراد جامعه را تشکيل مىدهند. اين عده بيش از ۶۶ درصد جمعيت هر کشور را تشکيل مىدهند.
- گروهى از نظر هوشى در سطح پائينترى قرار دارند و نمىتوانند پابهپاى افراد عادى به پيش روند و اينان را کندذهن يا عقبماندگان ذهنى مىخوانند که خود سه گروه عمده: آموزشپذير، تربيتپذير و عقبمانده عميق را تشکيل مىدهند.
- گروه سوم که سطح هوش و درک آنها از دوگروه فوق بالاتر است و آنان را افراد باهوش، تيزهوش و در سطح بالاتر نابغه مىخوانيم.
- گروههاى دوم و سوم در طبقهبندى افراد باهوش را استثنائى مىخوانند.
ملاکها و معيارها
اينگونه افراد براساس ملاکها و معيارهائى از ديگران بازشناخته مىشوند. اهمٌ صفات آنها عبارتنداز:
- وسعت اطلاعات و آگاهى از همه امورى که ديده و شنيدهاند.
- زبان و بيان قوىتر و بالاتر از حدسنى خود، تاحدى که از خردسالى زبان آورند.
- استدلال و منطق نيرومند ناشى از فکر بگونهاى که بتوانند ديگران را قانع کنند.
- تمايل به مبارزه براى حل مسائل و قوىبودن در مواجهه با آنها و داراى جرأت و شجاعت بسيار.
4
- قضاوت بسيار قوى و صائب بگونهاى که نتيجه جريان را زود دريابند و مورد عنايت قرار دهند.
- علاقمندى به جريانات سياسي، افکار فلسفى و اجتماعى و حل و بحث و نقد آنها.
- ابتکار و جوش وخروش در به ثمررساندن آنها و حتى ابداع سخن،داستان، افسانه و خلاقيت.
- رغبتهاى متلوٌن به گونهاى که در هر موردى اگر بايستند بدان سو گرايش پيدا مىکنند.
- مکالمه حساب شده و حتى انتخاب لغات در سخن گفتن و توانائى داستانگوئى خوب.
- درک و فهم قوى در مطالب شفاهى بگونهاى که در کلاس درس مطلب را مىفهمند و نيازى به مطالعه مجدد ندارند.
- سازش بيشتر و مخصوصاً بازى با آنها، بويژه بازىهاى عقلانى و انديشيده و حساب شده.
- اعتماد به نفس زيادتر از ديگران بگونهاى که به ديگران کمتر وابستهاند.
- داراى ثبات عاطفى بيشترند طورى که محبت و کينه و خشم و ترسشان نسبتاً از روى حساب است.
- استقلال طلبى فوقالعادهاى دارند و حاضر نيستند سر درطاعت ديگران داشته باشند.
- داراى ظرفيت هنرى و ذوقى بالا و برجستهاى هستند اگر در آن وارد شوند توفيقى بدست مىآورند مثل داوينچي.
- داراى توان هدايت و رهبرى هستند و در کلاس و بازى مىتوانند بچهها را به دور خود جمع کنند.