تحقیق جایگاه محبت ومهرورزی دراسلام ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 17 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
مقدمه:
سخن را با كلام زيباي مولا علي (ع) و امام صادق (ع) آغاز
مي كنيم كه فرمود: «راس العقل السودد الي الناس» و «وهل السيس الا الحب». مولا علي (ع) اساس و محور عقل و خرد را دوستي ميداند و امام صادق (ع) مي فرمايند دين جز محبت نيست و يكي از اساسي ترين رموز موفقيت پيامبر (ص) كه امسال نيز از سوي مقام معظم رهبري به نام سال پيامبر اعظم (ص) ناميده شده، عشق و محبت و مهر به مردم است. و رئيس جمهور مردمي و محبوب نيز در آغاز سال تحصيلي (85-86) فراخوان پرسش مهر 7 را با محوريت محبت و مهرورزي مطرح فرمودند. اميد است مديران و اولياي محترم مدارس و كليه ي دست اندركاران نظام تعليم و تربيت از حوزه هاي صف تا ستاد با تمهيد مقدمات لازم و اطلاع رساني دقيق، مناسب و بموقع، زمينه ي اجراي مطلوب و موثر اين فراخوان بزرگ را فراهم نمايند.
جایگاه محبت و مهرورزی در اسلام:
محبت زیباست زندگی زیباست٬ انسان زیباست٬ ارتباطات انسانی و عشق ورزی زیباست. صمیمیت و محبت زیباست ولی در این راه آرزوها و خواسته ها و کمبود ها و عقده ها٬ سنت ها و بی مهری ها٬ ظلم ها و هر چیز که به گذشته و آینده وابسته است٬ موانع بزرگی هستند و ما را دچار حالت مستی و خواب سنگینی می کند.
2
پدیده های زندگی نباید ما را از یاد خود غافل کنند. زندگی و تمام
پدیده های خوب و بدش، نباید ما را از عشق و انسانیت و پاکی غافل کنند. تمام پدیده ها بهانه اند. وسیله اند. به عشق فکر کنید. با عشق روح خود را پاک تر و پاک تر کنید. وجودتان مهم ترین است. زندگی و ارتباطاتتان و مسائل جانبی اهمیت زیادی ندارند. راستی را از یاد مبرید. زندگی و تمام پدیده های آن را به چشم وسیله ببینید. وسیله ای برای به دست آوردن معصومیت از دست رفته. برای درک هر چه بیشتر عشق و رهایی و زندگی در آغوش عشق... رسیدن به شادی ملکوتی و جاویدان و ... احساس تنهایی حالتی کاملاً غیر طبیعی است و یک نوع مشکل روحی است. احساس تنهایی یعنی ضعف و ناتوانی. با تجربه آگاهانه دوستی می توان آن را درک کرد و پس از درک دیگر عذاب نیست، لذت است. فقط با درک احساس تنهایی و دوستی
می توان از تنهایی لذت برد.
مهرورزي:
مهرورزي، يكي از شيرينترين و دلپذيرترين مفاهيم و واژههاي زندگي بشر است. دوست داشتن و محبوب بودن، هر دو مورد علاقه، محبوب و مطلوب انسانهاست.
مهرورزي، نه تنها در روابط انساني داراي ارزش است، بلكه ريشه در مهرورزي الهي دارد. انسان و جهان مرهون و مديون مهرورزي خدا هستند و بدون رحمت الهي، نه مخلوقي وجود دارد و نه خلقتي، نه پيامآوري ظهورميكند، نه كتابي از آسمان نازل
3
ميگردد و نه انسان، راهي به سوي زندگي مييابد.
خداوند، كانون مركزي همه رحمتها، محبتها و مهرورزيهاست و آفرينش، ريشه در رحمت و مهرورزي خدا دارد. او هم بهترين حبيب است و هم بهترين محبوب؛ هم رحيم است و هم رحمان و اين دو صفت، در صدر تمام سورههاي قرآن، علاوه بر متن بسياري از آيات، تكرار شدهاند. در قرآن كريم چهار بار از خداوند متعال به عنوان"ارحم الراحمين"؛ برترين مهربانان، ياد شده است. شايد يكي از اميدبخشترين آيات قرآن، آيه 12 سوره انعام باشد كه در آن خداوند نويد ميدهد كه مهرورزي را برخويشتن حتمي كرده است.
خلقت، آيتي از مهرباني خداست و رسالت، شاهدي ديگر بر مهربانيهاي او و نزول قرآن كريم و ديگر كتابهاي آسماني، نشانههاي رحمت عام او ميباشند كه زمينه را براي بهرهگيري از رحمت خاص الهي فراهم ميآورند.
رحمت الهي، بيكرانه است و مرزي براي مهرباني خدا نيست؛ "و رحمتي وسعت كلّ شيء".
بشر با استفاده درست از رحمت عام خداوند، شايستگي ورود به ميهمانسراي خاص او را در بهشت برين، پيدا ميكند.
در روايات اسلامي آمده است كه مردي به پيامبر اكرم(ص) گفت: دوست دارم پروردگارم مرا مورد محبت خويش قرار دهد؛ چه كاري بايد انجام دهم؟
4
حضرت فرمود: "ارحم نفسك و ارحم خلق الله، يرحمك الله" بر جان خويش و بر خلق خدا، رحم كن تا مورد محبت و مهر الهي قرار گيري.
انسانها به طور عام و به طور خاص، در دو راهي عذاب و رحمت الهي قرار دارند وكسي ميتواند از عذاب الهي برهد و مشمول مهرورزي خدا شود كه به خلق خدا محبت كند. تربيت و مديريت كلان نظام هستي در دو جهان، به دست خداست و انسان، غير از خدا، سرپرست و ياوري ندارد. كسي كه انتظار مهرورزي از خدا دارد، بايد با خلق خدا مهربان باشد.
مهرورزي به بندگان خدا:
دلت را با مهرباني و محبت و لطف واحسان نسب به مردم بپوشان اشعار به معناي پوشيدن و شعار به معني زير پيراهن است و کنايه ازاين است که رحمت و محبت و لطف تو نسبت به مردم ظاهري و بر اساس منافع وماصالح نباشد بلکه بايد قلبي باشد و همه جان تو آکنده از مهرباني ومحبت و لطف نسبت به آنها باشد و نگذاري در دل تو ذره اي خشونت ، بغض و يا بي لطفي نسبت به آنها وجود داشته باشد .
مهرورزی بر رعایت حقوق متقابل ملت و دولت مبتنی است .
« و اعظم ماافترص سبحانه من تلک الحقوق ( التی افترضها لبعض الناس من علی بعض ) حق الوالی علی الرعییه و حق الرعیه علی الوالی فریضه فرضها الله سبحانه لکل علی کل فجعلها نظاماً لالفتهم و عزاً لدینهم.