تحقیق جزوۀ آموزشی رؤسای شعب ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 9 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏8
‏بنام خدا
‏جزوۀ آموزشی رؤسای شعب
‏اداره کل آموزش، تحقیق، توسعه وبررسی های اقتصادی براساس ‏رسالت‏ خطیر آ‏م‏وزشی خود اقدام به ‏برگزاری‏ ‏کارگاه‏ آموزشی – توجیهی برای رؤسای شعب پست بانک در محل ادارات کل پست بانک استان ها و سرپرستی‏های استان تهران نموده است‏ ‏ و ‏برای ‏ برگزاری این دوره ها از مدرسین باتجربه بانکی استفاده می نماید.
‏اساتید مختلف از مدیریت تعاریف متفاوتی ارائه نموده اند و یکی از تعاریف بشرح ذیل عنوان گردیده است:
‏«‏مدیریت عبارت‏ است ‏از استفاده مناسب از منابع مادی و انسانی به منظور دست یافتن به هدف یا هدف های مؤسسه از طریق انجام عملیات مربوط به برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، رهبری و کنترل با توجه به عوامل محیط فرهنگی.‏»
‏همچنین فرایند سازمان به زبان ساده عبارت از نظم بخشیدن به آشفتگی ها و بی نظمی ها در امور است و عناصر تشکیل دهنده سازمان ها عبارتند از:
‏ الف-‏ افراد
‏ب- ‏ ارتباط افراد با یکدیگر
‏ ج-‏ روابط متقابل افراد و نظام بخشیدن به آن
‏ د-‏ کلیه افراد در سازمان دارای اهداف مشترکی هستند‏.
‏ و-‏ روابط متقابل ‏"‏هدف های مشترک سازمان‏"‏ با‏ "‏هدف های شخصی‏"‏.
‏اگر مدیر را شخصی بدانیم که کلیه وظایف محوله را بوسیله اشخاص انجام می دهد کلیه وظایف و مسئولیت‏ها بعهده مدیر سازمان است این مدیر سازمان باید طوری واحد زیرنظر خود را اداره کند تا بیشترین کارائی را با توجه به شرایط موجود ارائه دهد اگر به تشریح‏ وظایف رئیس شعبه بپردازیم ‏.
‏عمده وظایف مسئول شعبه به شرح ذیل است‏:
‏1-‏مسئول‏ نحوه اداره شعبه و صندوق
‏2- به ر‏وز ‏رسانی‏ حسابها و کنترل روزانه ‏عملیات شعبه
‏3- ‏کنترل‏ کلیه حساب های شعبه‏ و سرفصل های مربوطه ‏
‏4- کنترل اقلام باز و حسابهای واسطه ‏و کنترل ماهیت حساب های مذکور و نحوه پوانتاژ اقلام باز
‏5- ‏بازاریابی و ‏جذب سپرده ها و کسب درآمد برای بانک(مدیریت منابع)‏
‏6- اعطای تسهیلات‏ براساس دستورالعمل‏ها وسیاست های اعتباری ابلاغی‏ و کوشش و جدیت برای وصول مطالبات بانک(مدیریت مصارف)
‏7- تقسیم کار بین کارکنان و راهنمایی و آموزش کارکنان ضمن کار
‏8- بازاریابی،تکریم مشتریان و حفظ اسرار آنان ‏و ایفای نقش مشاور بانکی مشتریان
‏2
‏9- رسیدگی به شکایات و اعتراضات و پاسخگویی به مشتریان
‏10- تامین امنیت شعبه‏ و رعایت حد مجاز نقدینگی
‏11- اجرای دستورالعمل های صادره
‏12- احراز هویت گیرندگان وجوه و پرداخت وجوه با وکالت نامه
‏13‏- سایر امور محوله
‏وظایف رئیس شعبه درخصوص امور مختلف مربوط به شعبه بشرح ذیل است:
‏1-مسئول نحوه اداره شعبه و صندوق:
‏رئیس شعبه باید حضور و‏ ‏غیاب‏ و مرخصی (استحقاقی-استعلاجی-آموزشی و ...)‏ کارکنان را به طور دائم کنترل نماید ‏و ‏قبل از بازنمودن درب شعبه باید متصدیان مربوطه در پشت میز قرارگرفته و شعبه تمیز ‏و مرتب بوده و مقدار پول لازم ‏و فرم‏ها ومهرها و ... ‏در گیشه متصدیان وجود داشته باشد.
‏برای این منظور قبل از شروع کار و باز شدن درب شعبه باید مسئول شعبه و متصدی، صندوق شعبه را با دو کلید و رمز مربوطه دور از چشم مشتریان باز نموده باشند‏ و ابتدا اطمینان حاصل نمایند که موجودی صندوق باسیتواسیون روز قبل مطابقت دارد‏ و‏ سپس‏ موجودی موردنیاز برای شروع کار را آماده ‏نمایند‏ تامشتری با وارد شدن درشعبه شاهد انجام کارهای آنان نباشد ضمناً نباید کلیدها در روی صندوق شعبه باقی بماند که این کارهم برخلاف دستورالعمل و هم باعث وسوسه افراد متخ‏ّ‏لف‏ ‏می شود.
‏کلیه اسناد نقدی که‏ وجوه آن‏ توسط متصدی دریافت ‏شده‏ باید در ماشین تحویلداری وارد شده و مهر ‏"‏دریافت شد‏"‏ داشته باشد‏.‏ گاهاً اتفاق می افتد که وجوهی از مشتری دریافت می گردد و وارد ماشین تحویلداری نمی گردد که این کار خلاف بوده و باید در هنگام ‏بستن حساب‏ها‏ کلیه گردش های حساب های بدهکار و بستانکار توازن داشته باشد و با موجودی صندوق که در فرم سیتواسیون ثبت شده برابری داشته باشد.
‏درآخر ‏وقت مسئول شعبه باید کلیه وجوه را ازمتصدی تحویل گرفته با صورت‏ حساب‏ ماشین تحویلداری مطابقت داده و با امضاء سیتواسیون‏ صندوق‏ آنرا داخل صندوق یا خزانه گذاشته و درب صندوق ‏را با دو کلید، ‏(‏کلید اول و ‏دوم‏)‏ ‏ببندد‏ و رمز آنرا تغییر دهد‏ کلید اول را ‏خود ‏بردارد و کلید دوم تحو‏ی‏ل سرتحویلدار یا متصدی ‏صندوق‏ گردد‏ و اسناد ‏روزانه‏ را با صورت‏ حساب‏ ماشین تحویلداری کنترل نماید‏. ‏ در صورت کسری ‏یا فزونی صندوق حتماً کنترل نماید که اسناد مربوطه صادر شده باشند و بوسیله متصدی تغییراتی در سیتواسیون داده نشده باشد‏.‏ مدیر شعبه مسئول‏ نظارت و کنترل‏ کلیه ‏اعمالی‏ است که بوسیله متصدیان در طی روز انجام می شود‏.‏ ‏مسئول‏ شعبه باید توجه داشته باشد که ‏ درداخل صندوق ‏به جای وجه نقد ‏چک ‏یا ‏... ‏قرارداده نشود‏ و بسته های وجوه باند شده و ممهور به مهر گردیده و ‏با ترتیب در صندوق چیده شده‏ باشد‏.‏ ‏مرتب بودن بسته های وجه تحویلی به مشتری، رعایت نظم و علی الاصول تکریم مشتری‏ باعث ‏ایجاد‏ اعتماد مشتریان به‏ ‏بانک ‏و جذب منابع ‏می‏‏‏گردد و اداره شعبه را به نحو مطلوب میسر می‏‏‏گرداند‏. می‏‏‏بایست‏ پول های فرسوده و کهنه و ناقص در قسمت جداگانه نگهداری گردد و
‏3
‏ از‏ داخل بسته های پول خارج شده ‏و‏ نسبت به تعویض آنها اقدام شود.
‏چنانچه باجه عصر در شعبه ای دایر و رئیس شعبه حضور نداشته باشد ‏می بایست ‏ مسئول باجه عصر ‏انتخاب و معرفی گردد و ‏در صبح روز بعد کلیه کارهای باجه مورد کنترل قرار گیرد.‏ ‏از آنجائیکه‏ گاهاً‏ ‏ از دستورات تلفنی ‏مسئولین ‏سوء استفاده‏‏هایی‏ بعمل ‏آمده‏ لذا برای جلوگیری از ‏هرگونه تخلف می‏بایست ‏ از دادن دستورات تلفنی خودداری نمود و همچنین هنگام دریافت تقاضا‏ یا دستور شفاهی یا ‏ تلفنی از هویت دستور دهنده آگاهی کامل حاصل نموده و‏ در اولین فرصت و درکوتاه‏ترین زمان ممکن دستور کتبی اخذ گردد و بخصوص در موارد نقل و انتقال وجوه از حساب ها، و یا ایجاد تعهدات مالی برای بانک‏ حتماً موارد با رمز خواسته شود.
‏یکی از مهمترین امور شعبه نحوه بایگانی و حفظ اسناد و مدارک و مستندات و همچنین نحوۀ دسترسی به آنهاست.
‏روسای شعب بایستی نسبت به بایگانی صحیح‏ اسناد روز‏ اقدام نمایند و ‏دسترسی به اسناد را ‏به افراد مورد اعتماد ‏و مشخص محول نمایند و درموقع مقتضی اسناد را به‏ بایگانی راکد ‏منتقل نمایند‏ و هر روز پایان وقت و یا اول وقت اداری اسناد حسابداری صادره و وارده را کنترل نمایند.
‏موضوع نظافت سالن شعبه و میز و در و پنجره ها و شیشه ها از اهمیت خاصی برخوردار است که باید مورد توجه مسئول شعبه قرار داشته باشد و در حد شئون بانک نسبت به نظافت آنان بوسیله خدمتگزار یا افراد دیگر که به کار گمارده‏‏‏اند ‏نظارت نمایند‏.
‏رعایت استاندارد پوشش کارکنان بانک و علی الخصوص آراستگی ظاهری و نظارت برسایر کارکنان بعهدۀ رئیس شعبه است. البته پوشش پذیرفته شده کارکنان بانک ها (آقایان کت و شلوار و پرهیز از پوشیدن صندل و بدون جوراب و درمورد خانم ها نیز پوشش متین اسلامی) برای کلیه کارکنان لازم الرعایه می باشد.

‏2- ‏به روز ‏رسانی‏ حسابها و کنترل روزانه عملیات و عملکرد شعبه:
‏بطور کلی مسئولیت حفظ دارایی های بانک با روساء شعب و در غیاب آنان با معاونین شعب
می باشد.مسئولین باید همواره ‏عملیات‏ دوایر‏ و‏ ‏باجه ها‏ ‏ و‏ ‏مخصوصاً موجودی صندوق و خزانه‏ (اعم از وجه نقد-شبه پول-تمبر-اوراق بهادار و ...)‏ را رسیدگی و کنترل نمایند تا از ‏صحت عملیات‏ متصدیان اطمینان کامل ‏حاصل‏ نمایند‏.
‏روساء شعب باید هر چند مدت بدون جلب توجه دیگران دفاتر حسابداری و مانده حسابها و اقلام باز حسابهای واسطه مثل بدهکاران موقت-بدهکاران داخلی-مانده های مطالبه نشده-بستانکاران موقت-حساب بین واحدها و انواع حسابهای قرض الحسنه و سرمایه گذاری و سود آنها و همچنین تراز‏های تهیه شده‏ ‏اعم از(‏دستی و ماشینی‏)‏ را به دقت مورد بررسی قرار دهند.
‏3‏- ‏بهره‏برداری از گزارشات ‏حسابرسی داخلی
‏4
‏منظور از حسابرسی شعبه تطبیق عملیات هر شعبه با دستورات صادره و راهنمائی کارکنان برای حسن انجام وظایف محوله می باشد و دستوراتی که در ضمن حسابرسی و همچنین بازرسی هایی که بعمل‏ ‏ می آید باید مورد توجه روسای شعب قرار گرفته و ضمن رفع آن نواقص سعی شود در حسابرسی های بعدی آن نواقص تکرار ‏نشده باشد‏.‏ ‏بدیهی است در صورت تکرار نواقص ‏و اشتباهات ‏قبلی این امر‏ نشانه‏ سهل انگاری مسئولین ‏بوده و مشمول اعمال تنبیه خواهد بود‏.
‏4- ‏کنترل اقلام باز و حسابهای واسطه و ‏کنترل ماهیت حساب های مذکور و نحوه پوانتاژ اقلام باز‏:
‏کلیه اقلام باز حساب های و اسطه مانند حساب بدهکاران موقت – بدهکاران داخلی و بستانکاران موقت و بستانکاران داخلی و مانده حساب بین واحدها و حساب حواله های عهده و مانده های مطالبه نشده و هم چنین تراز کلیه حساب های قرض الحسنه و سرمایه گذاری باید ‏طبق دستورالعمل های مربوطه ‏بوسیله مسئول شعبه ‏(‏روزانه و یا هفتگی‏)‏ کنترل و در صورت مغایرت برای رفع آن فوراً اقدام نماید. ‏اسناد پوانتاژ و سرفصل های تسویه حساب های وا سطه و حساب‏های انتظامی با دقت مورد بررسی و کنترل قرار گرفته و حتماً به امضاء رئیس شعبه برسد.
‏5‏- جذب سپرده ها و کسب درآمد برای بانک(مدیریت منابع)‏، بازاریابی و بازارشناسی:
‏بانک بعنوان یک بنگاه اقتصادی می بایست به کسب درآمد ونهایتاً سودآوری دست یابد لذا دستیابی به سود عملیاتی که تفاوت هزنیه عملیاتی و درآمد عملیاتی است می بایست توجه نمایند لذا با افتتاح ‏ انواع حساب های قرض الحسنه پس انداز و جاری و سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت و حتی المقدور جذب سپرده های ارزان قیمت ‏(‏قرض الحسنه و کوتاه مدت‏)‏ ‏به جذب منابع مبادرت می‏ورزد تا ‏توانائی بانک را برای اعطاء تسهیلات تحقق ‏بخش‏د ‏و ‏سود حاصل از معاملات در قالب عقود اسلامی ‏را کسب نماید‏.‏ از طرفی نیز بانک ها با ارائه خدمات گوناگون و دریافت کارمزد (درآمد غیرعملیاتی) به سودآوری خواهند رسید.
‏بنابراین ‏روساء شعب باید هر روز مانده انواع حسابهای دفتر کل را ملاحظه نموده و در افزایش سپرده ها سعی وافر نمایند.‏ زیر که از عمده ترین امور بازاریابی در بانک ها توسط رئیس شعبه انجام می‏پذیرد.
‏مسئول شعبه باید نسبت به امور مربوط به سازمان شعبه و ارائه خدمات مناسب به مشتریان و راه های جذب مشتری و افتتاح انواع حساب های پس انداز و جاری و سرمایه گذاری نظارت کامل داشته و برای هر کاری افراد مناسب آن‏ را بکارگمارد و ضمن آموزش دادن کارکنان درجهت افزایش کارایی و خدمت رسانی‏ به شناسایی بازارهای هدف بانک بپردازد و نیازهای مشتریان و متقاضیان را بصورت منطقی برآورده سازد.‏
‏مسئول شعبه باید یک بازاریاب خوب و آگاه باشد و ضمن بررسی موقعیت جغرافیایی شعبه خود راه‏های جذب منابع را بررسی و بشناسد و با ارائه خدمات

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4485 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .DOC

تعداد صفحات: 9

حجم فایل:20 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل