تحقیق تنوع فرهنگي اقوام در قواره يك لباس ملي نمي گنجد ( ورد)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 2 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
تنوع فرهنگي اقوام در قواره يك لباس ملي نمي گنجد، شبنم رحمتي، ميراث فرهنگي
دوشنبه 23 شهريور 1383
تنوع فرهنگي اقوام در قواره يك لباس ملي نمي گنجد، شبنم رحمتي، ميراث فرهنگي
به عقيده جامعه شناسان، لباس يكي از مظاهري است كه تنوع فرهنگي در آن خود را به خوبي نمايان مي سازد و از طريق اشكال متنوع لباس مي توان به چگونگي تنوع قوميتي در يك جامعه پي برد.
گروه فرهنگ، _ زيبايي دامن مردان اسكاتلندي، ساري زنان هندي، دشداشه مردان عرب، كيمونوي زنان ژاپني، آرايه هاي تزئيني سرخپوستان، دستار مردان كرد و مكناي (روسري) زنان زرتشتي و خطر از ميان رفتن آنها در روند جهاني سازي، كارشناسان و سياست گذاران فرهنگي جهان را به تكاپو انداخته تا هر يك به گونه اي براي حفظ خرده فرهنگ ها تلاش كنند.طرح لباس ملي در ايران را نيز شايد بتوان از زمره اين تلاش ها براي حفظ تنوع فرهنگي محسوب كرد .
«تنوع فرهنگي» در جهان نمودهاي مختلف و متفاوتي دارد. دكتر «سيد علي مرتضويان» مدير گروه تنوع فرهنگي در پژوهشكده «فرهنگ، هنر و ارتباطات» درباره اين مقوله مي گويد:«تنوع فرهنگي در جهان، هم موافقيني دارد هم مخالفيني. عده اي كه مخالف تنوع هستند آن را پديده لوكسي مي دانند كه باعث اتلاف انرژي و منابع مي شود و بنا بر اين دست به يكسان سازي و استاندارد كردن در همه امور مي زنند.نمونه هاي اين طرز فكر را مي توان در كشورهايي با اقتصاد سوسياليستي مشاهده كرد. گروهي هم هستند كه اعتقاد دارند تنوع يك اصل زيستي است. همان طور كه در طبيعت تنوع وجود دارد بين انسان ها هم در طرز فكر ها، سليقه ها و نگرش ها تنوع ديده مي شود. اين گروه معتقدند تنوع به انسان امكان انتخاب و گزينش مي دهد و گزينش يعني كيفيت بخشيدن به زندگي. اين گروه معتقدند اگر مي خواهيم انسانيت انسان را محقق كنيم بايد تنوع را پاس بداريم.»
بنا بر نظر برخي كارشناسان تنوع فرهنگي جوامع به سابقه تاريخي و قدمت آنها بستگي دارد. مرتضويان نيز ضمن تاييد اين نكته مي گويد:« از آنجا كه تنوع امري مصنوعي و دستوري نيست و در بستر تاريخ شكل مي گيرد بنابر اين جوامعي كه پيشينه طولاني تر و فرهنگ چند بعدي و غني تري دارند فرصت بيشتري براي ارائه تنوعي گسترده تر دارند.»
به عقيده جامعه شناسان، لباس يكي از مظاهري است كه تنوع فرهنگي در آن خود را به خوبي نمايان مي سازد و از طريق اشكال متنوع لباس مي توان به چگونگي تنوع قوميتي در يك جامعه پي برد. دكتر «اميد علي احمدي» جامعه شناس درباره اين مقوله چنين توضيح مي دهد:« وقتي از تنوع در لباس حرف مي زنيم به معناي اين است كه براي برطرف كردن نياز هايي كه لباس مي تواند به آنها پاسخ دهد شيوه هاي مختلفي وجود دارد. وقتي به جامعه ايراني نگاه مي كنيد مهمترين تفكيكي كه ميان اقوام گوناگون به نظر مي رسد، تنوع در حوزه لباس است. اقوام مختلف ايراني داراي لباس هاي ويژه اي بودند كه آنها را از هم متمايز مي كرد.البته در ايران بيشتر از تعداد قوم ها، تنوع در لباس وجود دارد و اين مسئله به تعدد حوزه هاي فرهنگي در كشور ما برمي گردد. مثلا اگر به لباس اهالي ابيانه نگاه كنيد مي بينيد ما در اين منطقه از قوم خاصي نمي توانيم حرف بزنيم ولي يقينا مي توان از حوزه فرهنگي در اين منطقه سخن گفت. اما اين مسئله بيشتر مربوط به گذشته است و آنچه امروز با آن مواجه هستيم تنوع اقشار اجتماعي و نسل هاي گوناگون با تعريف جمعيت شناختي است و اين تنوع در لباس را آنها بيشتر به منصه ظهور مي رسانند.»
دكتر احمدي اعتقاد دارد پيش از هر بحثي درباره لباس بايد كاركردهاي متفاوت آن مورد بررسي و پژوهش قرار بگيرد. او لباس را داراي دو كاركرد آشكار و پنهان در ايران ارزيابي مي كند:« حداقل 4 كاركرد آشكار را مي توان درباره لباس در ايران برشمرد. يكي مراقبت فيزيكي و اقتضائات طبيعي است. ديگري كاركرد امنيتي لباس، كه نوعي پرهيز و هدايت و اجتناب در آن وجود دارد. سومي، نشان دادن جايگاه و پايگاه اجتماعي افراد است و بعد چهارم بعدي است كه اعتقادات ما را نشان مي دهد. به غير از اين ها لباس كاركردهاي پنهان نيز دارد. بسته به نياز هاي اقناع نشده اي كه در جامعه وجود دارد و جهت گيري هايي كه جامعه در قبال سياست هاي رسمي اتخاذ مي كند مردم از طريق لباس براي بيان برخي از عقايد و باور ها استفاده مي كنند. در همين زمان هم استفاده از لباس هاي تنگ و شلوارهاي كوتاه به صراحت از كاركرد پنهاني لباس حكايت مي كنند.»
لباس ملي ايراني
قرار است در ايران لباس ملي طراحي شود. براي رسيدن به راهكارهاي اجرايي اين قضييه هم در زمستان همايش لباس ملي ايراني