تحقیق جادوگري ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 9 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏جادوگري
‏عملی ‏آیینی‏ که از طریق آن تلاش می‌شود تا با کمک گرفتن از نیروی ‏مرموز‏ بیرونی بر حوادث مرتبط با انسان‌ها یا طبیعت تأثیر گذاشته شود. جادو بخش محوری بسیاری از ادیان است و در شکل دهی به فرهنگ ‏جوامع نانویسا‏ تأثیر بسیاری داشته‌است.
‏جادوگر‏ کسی است که کارش خواندن ‏افسون‏ و جادو کردن است. جادو در زبان ‏پهلوی‏ jâdug‏ بوده‌است.
‏در ‏روانشناسی‏ تحلیلی جادو همچون پلی بین جهان ‏نمادها‏ و جهان ماده عمل می‌کند نخست اینکه جادو می‌کوشد تا نماد را در این جهان تجسم بخشد و بدین ترتیب حوزه عینیت را تا سطحی نمادین بالا ببرد. دوم اینکه جادو تلاشی برای به کار انداختن تصویرهای ‏نمادین‏ و دمیدن جان تازه‌ای در آنها تا از این طریق ‏انرژی‏ همبسته با آنها از نو پدیدار شود.‏[‏نیازمند منبع‏]
‏[‏ویرایش‏] تعریف از دیدگاه غربی
‏""جادو"" که با املای انگلیسی “Magick‏” هم نوشته می‌شود یا «سحر» تأثیر گذاری وقایع، اشیا، مردم و پدیده‌های فیزیکی توسط وسیله‌های ‏سری‏ یا ‏غیر عادی (غیر طبیعی)‏ هستند. این واژه‌ها همچنین به کارهایی که یک فرد برای به کار گرفتن این اثر انجام می‌دهد، و عقایدی که وقایع و پدیده‌های گوناگون را در این باره شرح می‌دهند نیز اطلاق می‌شود.
‏[‏ویرایش‏] ریشه شناسی
‏واژه «magic‏(جادو)» از واژه Magus‏ (در ‏فارسی قدیم‏ به شکل “maguš‏”) که یکی از موبدان ستاره شناس ‏زردشتی‏ مربوط به منطقه Medes‏ است، مشتق می‌شود. در دوره Hellenistic‏. واژهμάγος (“magos‏”) در ‏یونانی‏ به عنوان صفت می‌توانست به کار رود، اما صفت μαγικός (“magikes‏” و در لاتین “magicus‏”) هم از ‏قرن اول‏ ‏پلوتارک‏ باقی مانده، که نوعاً به شکل مؤنث (“magike techne‏” و در لاتین “ars magica‏”) و به معنای “هنر جادویی” به کار می‌رود. این کلمه نهایتاً در نیمه دوم ‏قرن چهاردهم‏ از ‏فرانسوی قدیم‏، “magique‏” وارد زبان انگلیسی شد. به همین شکل، واژه “سحر” نیز در حدود سال ‏۱۳۰۰‏ از فرانسوی قدیم “sorcerie‏” گرفته شد، که از ‏زبان لاتین عامیانه‏ و صورت “*sortiarius‏” که از “sors‏” و “fate‏” که به معنای «کسی است که بر روی بخت و اقبال تأثیر می‌گذارد.» گرفته شده. این واژه با املای “sorceress‏” نیز در نیمه دوم ‏قرن چهاردهم‏ یافت می‌شود، درحالی که آن را به صورت “sorcerer‏” تنها از سال ‏۱۵۲۶‏ می‌توان دید.
‏[‏ویرایش‏] جادو و دین
‏نوشتار اصلی: ‏جادو و دین
‏جادو، به طور معمول به «جادوی سفید» (برای شفا، به خدا نزدیک شدن و دیگر مقاصد خیر) و «جادوی سیاه» (جادوی بد خواهانه و مضر) تقسیم می‌شود. از دیدگاه طرفداران ‏مسیحیت‏، واژه «جادو» و «سحر» معانی ضمنی همدستی با شیاطین، خداهای شیطان‌ها و یا خود شیطان را دارا هستند. در این معنا، واژه جادو اکنون منسوخ شده‌است، با وجود اینکه در نقل مستقیم از ‏متون مقدس دینی‏ ممکن است امروزه هم استفاده محدود به این معنا داشته باشد. این که این واژه اصالتاً به واژه‌های قدیمی تر « magi‏» که ‏زردشتی‏ است (به معنای عاقلانی و ‏موبدان‏) باز می‌گردد، معنای منفی پیدا کرد و در میان پیروان دینی ‏یهود‏ با معنای بی ارزشی و منفی خود در تاریخ غرب ثبت شده‌است. در زمان باستان، پیروان دیگر دینها متهم به انجام جادو می‌شدند. (با وجود اینکه پیروان ‏مسیحیت‏ و ‏اسلام‏ هیچ گاه به مقدار زیاد متهم به انجام چنین کاری نشدند.) در قرون وسطی، آنچه ما آن را امروزه‏ ‏علم‏ می‌نامیم، تا حدودی توسط ‏کیمیاگری‏ آغاز شد و رشد کرد. کیمیاگری سعی می‌کرد روش مخصوص دست یافتن به کارهای مهمی از قبیل ‏التیام‏ مریض و ساخت پول و ثروت (‏طلا‏ و غیره) را به صورت مشخص و از قالب فرمول ارائه کند. در حالی که دین رویکردی ایمان-اساس به موضوعات روح داشت، کیمیاگری نقش مهمی را در رشد کنجکاوی انسان درباره دنیای طبیعت به صورت یک ساختار سیستماتیک عقاید و اعمال، ایفا کرد. ایده‌های مدرن امروزی ما از جادوگری و سحر از کیمیاگری گذشته نشأت می‌گیرد: جادوگری به عنوان نوعی در هم آمیختن روحانیت و اعمال علمی و حرفه‌ای و در آوردن آن به صورت رمز آمیز یا ‏عجیب و غریب‏ است.
‏[‏ویرایش‏] تاریخ
‏هکاته‏, الهه جادو در یونان باستان.
‏[‏ویرایش‏] عقاید جادویی در اروپای غربی
‏عقیده به اعمال مختلف جادویی در ‏اروپا‏ و ‏تاریخ‏ غرب مرتباً ظهور کرده و کمرنگ شده، و این همه تحت فشارهای دین یکتاپرستی نهادینه شده یا ‏بدبینی‏ در مورد واقعیت جادو و خوب بودن ‏علم گرایی‏ بوده‌است. در دنیای ‏عهد باستان (روم)‏ جادو مثل امروز تا حدی عجیب و غریب پنداشته می‌شد. ‏مصر‏، سرزمین hemeticism‏ و ‏بین النهرین‏ و ‏سرزمین پارس (ایران)‏، خواستگاه اولیه ‏موبدان‏ مکانهایی بودند که تصور می‌شد تخصص در امر جادوگری فراوان می‌باشد. در مصر، ‏پاپیروس‌ها‏ ی زیادی به ‏یونانی‏، ‏کپتیک‏ و ‏دموتیک‏ بر جای مانده‌اند. این منابع، شامل نمونه‌های اولیه بیشتر فعالیت‌های جادویی است و آنچه که بعد، قسمتی از انتظارات است فرهنگ غربی از کارهای جادویی را تشکیل می‌داد، بویژه در ‏جادوی آیینی‏ از همین بر جای مانده هاست. آنها شامل نمونه‌های اولیه زیر می‌شوند:
‏استفاده از ‏کلمات جادویی‏ که گفته می‌شد نیروی فرمان دادن به ‏ارواح‏ را دارند؛
‏استفاده از ‏عصا‌های‏ شعبده بازی و دیگر ابزارهای سنتی؛
‏استفاده از حلقه جادویی برای دفاع از جادوگر در مقابل ارواحی که ]]احضار ‏یا‏ زنده [[می‌کند؛ و
‏استفاده از ‏نشانه‌های‏ رمز آلود و تفکر sigil‏ که در بر انگیختن یا زنده کردن روحها به کار می‌رفت.
‏استفاده از ‏مدیوم‌های روحی‏ نیز در این متن‌ها وجود دارند؛ بسیاری از جادوها، بچه‌ای را طلب می‌کنند تا در حلقه جادویی آورده شود و به عنوان رابطی برای رساندن پیام‌ها از ارواح عمل کند. زمان امپراتور ‏جولیان روم‏، که با تأثیرات مسیحیت مقابله می‌کرد، احیاء فعالیت‌های جادویی ‏نو-افلاطونی‏ را در پرده theurgy‏ به خود دید.
‏[‏ویرایش‏] در قرون وسطی
‏نویسندگان قرون وسطایی، که تحت کنترل کلیسا فعالیت می‌کردند، فعالیت‌های جادویی خود را محدود به مخلوط کردن عجایب و مجموعه‌هایی از طلسم‌ها کردند. ‏آلبرتوس مگنوس‏ را به درست یا غلط، انجام دهنده چنین فعالیت‌هایی می‌دانند. گونه‌های مخصوص مسیحی شده جادو در این دوره پدید آمدند. در اوائل دوران قرون وسطی، فرقه ‏بقایای مقدس‏ به عنوان اشیایی که برای ‏تکریم و تعظیم‏ و به عنوان دارنده نیروهای فوق طبیعی استفاده می‌شدند، پدید آمد. داستانهای باور نکردنی از نیروی این بقایای مقدس به جای مانده از ‏قدیسان‏ که باعث ‏معجرات یا جادوها‏ می‌شد، نه تنها برای شفای مریض، بلکه برای عوض کردن نتیجه یک ‏نبرد‏ بر جای مانده‌است. این بقایای مقدس به ‏تعویزهایی‏ تبدیل شده بودند و ‏کلیساها‏ تلاش می‌کردند نمونه‌های کمیاب و گرانقیمت آنها را خریداری کنند، به امید اینکه مکانی شوند برای ‏زیارت‏. مانند هر تلاش اقتصادی دیگری، تقاضا باعث افزایش عرضه شد. داستانهایی از بقایای مقدس معجزه آمیز قدیسان ساخته می‌شد. به عنوان مثال: «‏داستان‌های طلایی‏» از ‏جاکوبس دُ وُراجین‏ یا «گفته گوهای جادویی» اثر ‏سزار هِیترباک‏ محبوبیت خاصی هم داشتند. گونه‌های رسماً تجویز شده دیگری از جادوی مسیحی نیز موجود بود. مثلاً ‏شیطان شناسی‏ و ‏فرشته
‏ شناسی که در اولین grimoire‏ها‏ که پایه این شیطان شناسی‌های مسیحی را تشکیل می‌دهد، جادوگر را ترغیب می‌کند خود را با ‏روزه گرفتن‏، ‏عبادت (دعا)‏ و ‏قربانی کردن‏ تقویت کند، تا با استفاده از نام مقدس ‏خدا‏ به زبان‌های مقدس، بتواند ازنیروی الهی برای مجبور کردن ‏شیطان‏ به ظاهر شدن و در خدمت اهداف شهوت آمیز و حرص آلود او بودن، استفاده کند. عجیب نبود که کلیسا این مناسک و اعمال را همگی رد می‌کرد. در ‏قرن سیزدهم‏، ‏نجوم (ستاره شناسی)‏، نام‌های بزرگی داشت: در ‏انگلستان‏، برای ‏جوهان دُ ساکربُسکو‏، در ‏اروپا‏، ‏گوییدو بُناتی‏ ‏ایتالیایی‏ که اهل ‏فُرلی‏ بود.
‏[‏ویرایش‏] جادوگری در رنسانس
‏اومانیسم‏ ‏رنسانسی‏ ظهور مجدد hermeticism‏ و دیگر گونه‌های نو-افلاطونی جادوگری آیینی را به خود دید. از طرف دیگر رنسانس و ‏انقلاب صنعتی‏ ظهور ‏علم گرایی‏ را به شکل جایگزینی شدن شیمی به جای کیمیاگری، رد ‏نظریه بطلیموسی‏ در مورد جهان و رشد ‏تئوری جرم‏ تجربه کردند. تنش‌هایی که توسط ‏رفرماسیون‏ ‏پروتستان‏ بوجود آمد، تحولی را در ‏تعقیب و آزار مخالفان فکری‏ بخصوص در ‏آلمان‏، ‏انگلستان‏ و ‏اسکاتلند‏ پدید آورد؛ ولی نهایتاً، ‏الهیات‏ جدیدِ پروتستانی، با به زیر سؤال بردن عقیده‌ها ومناسک دینی که بخواهد برای اهداف زمینی و جادویی به کار رود، دشمنی جدید را برای جادوگری آغاز کرد. علم گرایی نیز بیش از دین، دشمنی خونی تر برای جادوگری محسوب می‌شد. همزمان با جادوگری آیینی و مخصوصی که توسط تحصیل کردگان انجام می‌شد، فعالیت‌های عامه روزمره کسانی که در سرتاسر اروپا به جادوگری می‌پرداختند وجود داشت که یکی از این گروهها ‏مردم حیله گر و نیرنگ باز‏ در بریتانیای کیبر بود. در فعالیت‌های جادویی شان، از ستاره شناسی، ‏عقاید و رسوم عامه (فولکور)‏ و گونه‌های تحریف شده جادوگری مسیحی برای پاسخ به نیازهای مشتریان بهره می‌گرفتند.
‏[‏ویرایش‏] جادوگری و مسلک رومانینک (رومانتی سیسم)
‏آزمایشات تجربی بارون ‏کارل ریشن باخ‏ با Odic‏ force‏ که متعلق به او بود، تلاش کرد خلاء بین جادوگری و علم را پر کند. دوره‌های دیگری نیز در حدود اواخر ‏قرن نوزدهم‏ پدید آمدند که علاقه به جادوگری در آنها رشد کرد، در آن زمان ‏نمادگرایی‏ و دیگر اثرات ‏رومانتی سیسم‏ علاقه جدیدی را به روحانیت جادویی و عجیب و غریب ایجاد کردند.
‏استعمارگری‏ اروپا که غربی‌ها را با ‏هند‏ و ‏مصر‏ در ارتباط قرار می‌داد، عقاید جادویی و عجیب دیگری را به اروپای آن زمان معرفی کرد. در نیمه دوم ‏قرن نوزدهم‏ تعداد زیادی ‏مؤسسات جادویی‏ تشکیل شد که شامل Hermetic Order of the Golden Dawn‏ و Theosophical soccienty‏ و به ویژه گونه‌های دیگری جادوگری در مورد ‏فراماسونری‏ بود. The Golden Dawn‏ اوج قدرت خود را با جذب سرشناسان فرهنگی مانند ‏ویلیام باتلر بیتز‏، ‏الگونان بلک وود‏ و ‏آرتور میکن‏ به دست آورد.
‏[‏ویرایش‏] جادوگری در قرن بیستم
‏احیاء مجدد علاقه به جادوگری در ‏انگلستان‏ با لغو آخرین ‏قانون جادوگری‏ در سال ‏۱۹۵۱‏ از سر گرفته شد. این سرنخی شد برای ‏جرالد گاردنر‏ تا اولین کتاب غیر داستانی (واقعی) خود به نام “جادوگری امروز” را منتشر کند که در آن، او ادعا می‌کرد وجود یک فرقه (جادوگری) را که به دوران اروپای پیش از مسیحیت باز می‌گشت، آشکار کند. او جادوگری و ‏دین‏ را به گونه‌ای آمیخت که مردم در ‏روشنفکری‏، مرزهای بین این دو موضوع را تشخیص نمی‌دادند. دین تازه انتشار یافته گاردنر و بسیاری دیگر، به فضای ‏دهه ۱۹۶۰‏ و ‏۱۹۷۰‏ قدم گذاشتند که در آن زمان ‏ضد فرهنگ‏ ‏هیپیها‏ نیز علاقه دیگری را به جادوگری، روحانیت و دیگر اعمال خارق العاده طبیعت بوجود آورده بودند. شاخه‌های مختلف [[نو-الحادی (بی دینی نو) و دیگر ‏دین‌های زمینی‏ که از زمان گاردنر تا کنون انتشار یافته‌اند، طرح ترکیب جادوگری و دین را دنبال می‌کنند. برخی از ‏فمینیست‌ها‏ که روند جادوگری مربوط به ضد فرهنگ را دنبال می‌کردند، یک حرکت مستقل برای ‏پرستش الهه‏ را در پیش گرفتند. این عمل، آنها را به سنت دین جادویی ‏گاردنری‏ مرتبط ساخت و در عوض تأثیر زیادی بر روی آن سنت نیز از خود بر جای گذاشت.
‏[‏ویرایش‏] عقاید
‏برخی مردم در غرب یا به گونه‌های مختلف جادوگری عقیده دارند یا آنها را انجام می‌دهند. دو نهاد Golden‏ Dawn‏ و ‏آلیستر کرولی‏ و پیروانشان، به احیاء مجدد سنت جادوگری در دنیای ‏انگلیسی زبان‏ ‏قرن بیستم‏ معروفند. جنبش‌های مشابه دیگری نیز در حدود همین سالها انجام پذیرفت که عمدتاً در ‏فرانسه‏ و ‏آلمان‏ متمرکز بودند. بیشتر تصدیق می‌کنند و به عنوان ‏نو-کافرها (نو-مشرکان)‏ تلقی می‌شوند. سنت‌های دیرینه بومی جادوگری به عنوان ‏کفر (الحاد)‏ پنداشته می‌شوند. ‏آلیستر کرولی‏ املای ‏"magick‏"‏ کلمه جادویی را قبول داشت و آن را به عنوان “علم و هنر ایجاد تغییر که مطابق با اراده باشد” می‌دانست. منظور او هم اعمال ‏عادی و روزمره
‏ ای که توسط اراده انجام می‌شود هست و هم ‏جادوگری سنتی‏. در فصل ۱۴ کتاب خود به نام “جادوگری در تئوری و در عمل”، کرولی می‌گوید:
‏«یک عمل جادویی چیست؟ ممکن است آن را عنوان هر واقعه‌ای در طبیعت که توسط اراده صورت می‌گیرد تعریف کنیم. ما نباید پرورش سیب زمینی یا بانکداری را از تعریف خود مستثنی کنیم. بگذارید مثالی بسیار ساده از یک عمل جادویی بزنیم: مردی که بینی اش را پاک می‌کند.»
‏با وجود اینکه بسیاری از جادوگران، واژه “ملحد (کافر)” را ترجیح می‌دهند، “نو-الحادی (نوکافری)” را برخی واژه‌ای دقیق تر برای ارجاع علمی به آن می‌دانند؛ هر دو از لحاظ فنی واژه‌های صحیحی هستند، زیرا “نو الحادی” چیزی نیست جز یک شاخه کوچک الحاد و کفر. ‏ویکا‏ نیز یکی از سنت‌های مشهور در نو الحادی است، که یک دین جادویی همراه با تأثیراتی از Golden Dawn‏ و کرولی است. ویکان‌ها و دیگر پیروان جادوگری دینی مدرن از جادوگری به طور گسترده‌ای استفاده می‌کنند. با این حال، همه آنها، آن تعریفی که کرولی از جادوگری دارد، ندارند و آن را برای مقاصد یکسان نیز به کار می‌برند. روکبی (۲۰۹-۲۰۰۴:۱۹۳) نشان می‌دهد که ویکان‌ها و جادوگران، این واژه را به اشکال بسیار متفاوت تعریف می‌کنند و آن را برای هدف‌های گوناگونی به کار می‌برند. بر خلاف تعدد عقیده‌ها، او به این نتیجه گیری می‌رسد که نتیجه کلی این کار بر روی کسی که آن را انجام می‌دهد، مثبت است.
‏[‏ویرایش‏] نظریه‌های جادو(گری)
‏یک بررسی که بر اساس نوشته‌های معتقدان به جادو انجام شد، نشان می‌دهد که پیروان آن عقیده دارند که جادو بر اساس یک یا چندی از اصول زیر کار می‌کند:
‏"نیروهای طبیعی که نمی‌توانند در حال حاضر توسط علم شناخته شوند” یا اصلاً نمی‌توان آنها را به وسیله علم شناخت. گفته می‌شود که این نیروهای جادویی همراه با ۴ ‏نیروی انسانی‏ طبیعت وجود دارند: ‏جاذبه‏، ‏الکترومغناطیس‏، ‏نیروی قوی‏ و ‏نیروی ضعیف‏.
‏«دخالت ارواح» شبیه به این نیروهای طبیعی فرضی، اما با هشیاری و هوشمندی خودشان. کسانی که به ]]ارواح ‏معتقدند، اغلب اوقات کل‏ هستی [[را به شکل‌های مختلفی میبینند که بعضا ساختار سلسله مراتبی دارد.
‏یک “نیروی جادویی”، از قبیل ‏مانا‏ یا ‏نومِن‏، که در همه چیز وجود دارد. گاهی این نیرو در یک شی جادویی، مانند سنگ، طلسم یا dehk‏ که جادوگر می‌تواند آن را دستکاری کند، وجود دارد.
‏یک «ارتباط جادویی متقابل درونی در عالم» که همه چیز را به هم مرتبط و مربوط می‌سازد و فراتر از همه نیروهای طبیعی است.
‏"دستکاری نشانه‌ها و سمبل هاً. پیروان ‏تفکر جادویی‏ معتقدند که سمبل‌ها برای اهداف دیگری به جز نشان دادن چیزها هم می‌توانند به کار روند: آنها می‌توانند به طرز جادویی خواص فیزیکی شیئی را که نشان می‌دهند ایفا کنند. با دستکاری سمبل‌ها (و همچنین signals‏)، گفته می‌شود می‌توان واقعیتی را که این سمبل نشانگر آن است نیز تغییر داد.
‏اصول «sympathetic magic‏» مربوط به آقای ‏جیمز جرج فریزر‏، که در کتابش با نام ‏«شاخه طلایی»‏ (ویرایش سوم، ۱۹۱۵-۱۹۱۱) به وضوح بیان می‌شود. این اصول شامل «قانون تشابه» و “قانون تماس«یا»سرایت" می‌شوند. اینها، گونه‌های سیستماتیک دستکاری سمبل‌ها هستند. فریزر آنها را به صورت زیر تعریف کرد:
‏«اگر اصول فکری را که جادوگری بر پایه آنها نباشد، تحلیل کنیم، احتمالاً به ۲ مورد خلاصه می‌شوند: اول اینکه: شبیه، شبیه به خود را تولید می‌کند، یا اینکه یک اثر مشابه علت (دلیل) خود است و دوم اینکه: چیزهایی که زمانی در تماس با هم بوده‌اند، اگر از هم جدا شوند نیز، به تأثیر بر روی یکدیگر ادامه خواهند داد. قانون اول را قانون تشابه و دومی را قانون تماس یا سرایت می‌نامیم. جادوگر، از اولین قانون در می‌یابد که، می‌تواند هر اثری را فقط با تقلید از آن تولید کند؛ و از دومی در می‌یابد که هر کاری که بر روی شیئی انجام می‌دهد، بر روی کسی که زمانی با آن شخص ارتباط داشته اثر خواهد گذاشت.» ‏[۱]‏
‏«تمرکز یا مدیتیشن». محدود کردن به یک شی یا اراده متصور به یک میزان مشخص، طبق آلیسترکرولی، باعث تولید یک پدیده جادویی و سحرآمیز می‌شود و یا باعث “ایجاد واقعه‌ای در مغر می‌شود که اساساً با اتحاد فاعل و مفعول (شیء) صورت می‌گیرد.” (کتاب چهارم، قسمت اول: جادوگری). جادو، همانطور که پیشتر گفته شد، می‌کوشد با معطوف کردن توجه به شی (یا اراده) انتخاب شده به طور مداوم، دستاوری را که گفته شد، تولید کند. برای مثال، اگر کسی مایل است بر روی یک خدا تمرکز کند، می‌تواند یک سیستم برابر یا همانند را به خاطر بسپارد و سپس هر شی را که می‌بیند، به آن “همانند یا برابر” کند.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4296 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 9

حجم فایل:67 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل