تحقیق تاريخ آموزش و پرورش 48 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 113 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
به نام خدا
فصل اول – مقدمه
تاريخ هر قوم و ملتي شناسنامة آن قوم و ملت است و هر موجود بيشناسنامه ، گمنام و بي اعتبار است . گذشت قرون و اعصار نمايانگر آن است كه آدمي به همان اندازه كه نگران آيندة خويش است ، به گذشتة خود نيز دلبستگي دارد . گويي گذشتة او پشتوانة زندگي حال و آيندة اوست . بنابراين ، تاريخ و شناخت آن جزء جداناپذير زندگي انسان است . تاريخ با تمام لعزندگي و ابهامش جالب است . هيچ گوشهاي از تاريخ آسوده از دستبرد و تحريف و دگرگوني نمايده است و در بسياري از موارد از تاريخ جز نقل جنگها و كشمكشهاي پادشاهان و موجه جلوه دادن اعمال زورمندان و صاحبان قدرت و تحقير مردم چيز ديگري بر جا نمانده است . اين تحريفها ، دستبردها و اعمال نظرها باعث شده است كه برخي تاريخ را تاريكترين علم بدانند . اما تمام دستبردها و تحريفها و دگرگونيها و تاريكي
2
ها و ابهامها ، نميتوانند مانع از علاقه ، توجه و دقت نظر انسان به انسان باشند و همين امر باعث ميشود كه انسان دير يا زود به حقايق تاريخ پي ببرد و از آن درس عبرتي براي حال و آيندة خود بگيرد . اگر بقول اسپنسر-هربرتاسپنسر،به نقل از ويل دورانت ، تاريخ فلسفه ، ترجمة زرياب خوئي ، جلد 2 ، ص 517
تاريخ عبارت از تحقيق حال جامعة فعال باشد نه جنگ پادشاهان ، ديگر شرح حال ،اشخاص قوي صفات تاريخ را تشكيل نميدهد ، بلكه شرح اختراعات بزرگ و افكار نو ،اساس تاريخ ميگردند بنابراين ميتوان تاريخ را در يك معني خاص عبارت از مجموعهاي از تركيبها و تحليلهاي بيشمار و رشد زوال مظاهر حيات دانست كه گذشته ملتها در آن به تصوير كشيده شده و بر جزئي از وقايع ميبايست در س عبرتي براي آيندگان باشد .
4
اهميت تاريخ آموزش و پرورش
تاريخ به معني عام خود در برگيرندة رشتههاي گوناگون و متعددي است و اعتبار هر يك از رشتههاي آن متناسب با اوضاع واحوال خاص زندگي اجتماعي اقوام و ملتهاست . بنابراين هر رشته از تاريخ يك مقام و ارزش اعتباري خاص در يك اوضاع و احوال اجتماعي ، اقتصادي و سياسي خاص خواهد داشت . اما آنچه امروزه مورد قبول همگان است اين است كه در تاريخ هر ملتي «تاريخ آموزش و پرورش » آن ملت ممتازترين درجة اهميت تاريخي را در بر دارد . زيرا تاريخ بمعناي خاص خود به اعتبار شناخت فرهنگ آن جامعه معتبر و با ارزش است . شايد به همين جهت است كه علم تاريخ و توجه به فرهنگ و تمدنهاي كهن كه آموزش و پرورش آنها بيشترين سهم را در تاريخ فرهنگ و تمدن آنها داراست در پيشرفتهترين كشورهاي جهان مقام والايي يافته است و بر خلاف آن كه گمان مي
4
كنند توجه به تاريخ و فرهنگ ملتها و سنتهاي كهن آنان ، ويژه ملتهاي عقب افتاده و كم رشد است در كشورهاي پيشرفته «متروپل»هزينه بر رسيداي تاريخي ، رقم قابل ملاحظهاي را در برميگيرد . تا جايي كه امروزه تاريخ آموزش و پرورش هر ملتي را مترادف با تاريخ تمدن و فرهنگ
معنوي آن جامعه ميدانند . زيرا
اولاً : تاريخ آموزش و پرورش هر ملتي بطور مستقيم و كامل با تاريخ عمومي فكر بشر مربوط بوده و علل اعمال و اقدامات آدمي را در زمانهاي مختلف روشن ميسازد .
ثانياً : عقايد و نظريات علماي تعليم و تربيت هر عصري از افكار معاصران خود مجزا نبوده و بر حسب اتفاق پيدا نميشود . بلكه معتقدات اخلاقي و مذهبي و سياسي آن عصر در چگونگي انديشههاي آنان كاملا مؤثر است .