تحقیق تبعيد امام و قيام 15 خرداد 101 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 86 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
قيام 15 خرداد وتبعيد امام خميني ( ره ) چه تاثيري در رفتار سياسي گروههاي سياسي ، شاه ، نخبگان حكومتي وساختار سياسي گذاشت ؟
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
مواضع شاه ودولتمردان رژيم در سياست خارجي 5
رژيم وجبهه ملي 7
روابط رژيم با اسرائيل 8
رويدادهاي پس از قيام 15 خرداد 1342 :علما و مجتهدين 10
تشكيل هيات مصلحين 15
تاسيس دارالتبليغ 16
اعترافات رئيس اداره هشتم ساواك درباره قيام 15 خرداد 20
سخنان شاه در 17 خرداد 1342 20
مواضع احزاب وگروهها در قبال واقعه 15 خرداد 22
ويژگيهاي قيام 15 خرداد 26
اجتماع مراجع وعلما در تهران 30
مذاكرات علما و دولت 31
آزادي موقت امام ( ره ) 33
تغيير مواضع شاه 33
انتخابات مجلسين 34
عنوان صفحه
تحريم انتخابات 35
بركناري علم وانتصاب حسنعلي منصور 37
سوابق و شخصيت منصور 38
قتل منصور و با زتابهاي آن 41
پيامدهاي قيام 15 خرداد 43
شيوهها و حركتهاي رژيم پس از قيام 15 خرداد 49
ماهيت قيام 15 خرداد ازنگاه شاه 57
نقش جمعيتهاي موتلفه اسلامي درمبارزه با رژيم شاه 57
نقش حوزه علميه قم در پيشبرد نهضت 58
توطئه رژيم شاه 59
رژيم و تصميم به تنظيم قطعنامه 60
تلاش براي رهايي امام ( ره ) 61
زندان و محاصره علماي مبارز 61
برپايي ميتينگ و صدور قطعنامه 62
شايعه سازي رژيم 63
شكل گيري مبارزه مسلحانه با رژيم 64
موضع حوزه علميه قم در برابر جمعيت هياتهاي موتلفه 65
عنوان صفحه
واكنش روحانيون مبارز در برابر اعدام گروه بخارايي 66
تلاش رژيم براي تضعيف روحانيت 66
اعتصاب دستههاي عزاداري 67
دستگيري اعضاي حزب ملل اسلامي 68
رژيم در جستجوي راه جديد 69
كوشش در جهت پايان تبعيد امام خميني ( ره ) 71
توقيف رساله امام ( ره ) 72
تاسيس كانون مترقي 73
برنامههاي سياسي هويدا 81
برنامههاي اقتصادي هويدا 83
جمع بندي ازدوره نخست وزيري هويدا 84
برخورد رژيم با جبهه ملي ونيروهاي ميانه رو در دوره هويدا 87
دلايل استقلال وخود رايي شاه در دهه 40 و 50 89
جمشيد آموزگار و نقش وي در رژيم پهلوي 94
شريف امامي و دولت آشتي ملي 97
2
مقدمه :
بيترديد اميراسد الله علم در آغاز دههي 40 بزرگترين بازيگر دربار پهلوي بود با شروع نخست وزيري وي بدستور شاه كميسيون سه نفرهاي به رياست علم وبا شركت حسينفر دوست ومنصور تشكيل شد كه وظيفه تعيين نمايندگان مجلس را بر عهده داشت .فعاليت اين كميسيون غير رسمي وپنهاني در طول دوران نخست وزيري هويدا نيز ادامه داشت و در واقع در تمام اين دوران طولاني ، اين علم بودكه نمايندگان مجلس را تعيين ميكرد.علم در سال 43 در راس دانشگاه پهلوي (شيراز ) قرار گرفت تا جاي پاي رژيم را پس از سركوب سالهاي 41 و 42 عشاير فارس تحكيم كند و در همين زمان بود كه با نقشه او سفر پادشاه ، بلژيك ومحمد رضا پهلوي به ميان عشاير جنوب به اجرا در آمد و امنيت فارس به رخ رسانه هاي غربي كشيده شد در سال 44 نيزعلم بعنوان وزير دربار در راس قدرت قرار گرفت . . فردوست ، حسين ، "ظهور و سقوط سلطنت پهلوي "،جلد دوم ، موسسه اطلاعاتي و پژوهشهاي سياسي ، ص 240 .
علم علاوه بر وابستگي به قدرتهاي خارجي و عضويت در تشكيلات فراماسونري ، در مقابل شاه بسيار حقيرانه رفتار ميكرد و اين جمله او نشاندهنده همان موضوع است :"من غلام خانه زاد شاهنشاه هستم "وي چنان مورد توجه شاه بود كه بصورت يكي از نزديكترين افراد درآمد .
"او همان گونه كه طي دوران نخست وزيري خود ( 41 تا 1342 ) در نقش مجري طرح امريكايي "انقلاب سفيد " كندي ودموكراتهاي امريكايي ظاهر شد ،مدتي بعد دلارهاي نفتي را در راه حزب جمهوريخواه امريكا ريخت ودر انتخاب ريچارد نيكسون به رياست جمهوري به ايفاي نقش پرداخت.علم در دوران طولاني رياست جمهوري نيكسون عاليترين پيوندهاي شاه را با امريكا برقرار ساخت ضمن اينكه او با " ادوارد هيث " و حزب محافظه كار او در انگليس داراي روابط صميمانه بود و از مغازله با "هارولد ويلسون "و دولت كارگري او ابايي نداشت ." .همان ، ص 240
پس از بازگشت شاه از آمريكا و آغاز نقش مستقيم او در اجراي سياستهاي امريكا ، شكل ومحتواي روابط ايران و امريكا وتكيه شاه بر حمايتهاي آن ، نمونه كم نظيري از وابستگي بي چون و چراي يك دولت به ظاهر مستقل را نسبت به نظام استكبار و ضد مردمي آمريكا در جهان نشان داد .اين رابطه بتدريج بصورت دو طرفه درآمد .آمريكا خود را در كليه