تحقیق اثر زلزله بر سازه های زیر زمینی و تونل مترو 10 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 10 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
اثر زلزله بر سازه های زیر زمینی و تونل مترو
برآورد خطر پذیری تونلها
برآورد خطر پذیری تونلها
برآورد خطر بر اساس HAZUS99:
در مجموعه HAZUS99 که توسط NIBS آمریکا تهیه گردیده، بصورت کامل آسیب پذیری سازههای مختلف در برابر زلزله مورد بررسی قرار گرفته است، این مجموعه بر اساس دادههای آمریکا تهیه شده و بصورت مجموعهای در 30 سی دی منتشر گردیده است.HAZUS99 دارای راهنمای کاملی است که فصل هفتم آن به شریانهای حیاتی اختصاص دارد. در بررسی آسیب پذیری شریانهای حیاتی، آنها را به هفت زیر مجموعه تقسیم مینماید که عبارتند از:
· بزرگراه
· راه آهن
· قطار برقی
· حمل و نقل اتوبوسی
· بندر
· حمل و نقل آبی
· فرودگاهها
در تقسیم بندی فوق، هرکدام از سیستم های حمل و نقل دارای اجزائی میباشند که تونل جزو اجزای بزرگراهها و سیستم راه آهن میباشد. لذا ما نیز بصورت جداگانه نقش تونل را در هر کدام از تقسیم بندیهای شریانهای حیاتی مورد بررسی قرار میدهیم.
تونل در سیستم بزرگراهی :
تونل یکی از اجزای سیستم بزرگراهی میباشد که به همراه سیستم راه و پلهای بزرگراهی، مجموعه بزرگراهها را تشکیل میدهد. از میان اجزای مختلف سیستم بزرگراهی ما فقط به بررسی آسیب پذیری تونلها میپردازیم.
1- داده های ورودی مورد نیاز
· مکان ژئوفیزیکی تونلها (طول و عرض)
· حداکثر شتاب زمین و حداکثر جابجائی زمین (PGD , PGA) در محل تونل.
· کلاس بندی تونل
2- تونلها در بحث آسیب پذیری بر اساس نحوه ساخت کلاس بندی میشوند:
· تونل حفاری شده (سوراخ شده)
· تونل خاکبرداری شده
3- تعاریف مربوط به سطح آسیب به تونلها
· Ds1 : بدون آسیب
· Ds2 : آسیب جزئی
آسیب جزئی به تونلها شامل ترکهای جزئی در پوشش تونل ( خرابی فقط نیاز به یک تعمیر سطحی داشته باشد) و افتادن چند سنگ و یا نشست جزئی در زمین در ورودی تونل
· Ds3 : خرابی متوسط
بصورت ترکهای متوسط در پوشش و فروریزش سنگ تعریف میشود.
· Ds4 : خرابی گسترده
بصورت نشستهای جدی در یک ورودی تونل و ترکهای گسترده در پوشش تونل
· Ds5 : خرابی کلی
ترکهای جدی در پوشش تونل که ممکن است شامل ریزش احتمالی باشد.
4- منحنی های تعمیرات اجزا
بر اساس تعداد روزهای مورد نیاز برای تعمیر خرابی های حاصل از زلزله پارامترهایی تعریف گردیده که برای تونل بصورت جداول و شکل زیر میباشد.
جدول (7-1) توابع بازسازی پیوسته برای اجزای بزرگراهی
جدول (7-2) توابع بازسازی منقطع برای اجزای بزرگراهی
5- توابع خرابی تونلها
خرابی تونلها بر اساس خرابی زیر اجزای آن میباشد که عبارتست از پوشش و ورودی تونل (G&E 1994).یافته های شرکت G&E بر اساس دادههای زلزله گزارش شده توسط دودینگ و همکارانش میباشد در سال 1978 و اون در سال 1981 میباشد. خرابی این زیر سازهها در جداول زیر ارائه شده است.
کلا 10 تابع خرابی برای تونلها بدست آمده است که چهار تابع برای PGA و شش تابع برای PGD میباشد. ( توجه شود که هر کلاس تونل بصورت جداگانه مورد بحث قرار گرفته است). مقادیر متوسط و انحراف معیار این توابع در جدول دیگری ارائه شده است.
جدول (7-3) الگوریتم های خرابی برای تونلها (G&E 1994)