تحقیق اماع علی 70 ص

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 74 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏مقـدّمــه
‏پژوهش گر جوياي رابطه ميان امام علي(ع) و قرآن کريم ، گاهي نوشتن و جمع آوري قرآن به اهتمام امام علي(ع) را مي کاود ، و گاهي به تفسير امام (ع‏)‏ ‏درباره شأن نزول و تأويل آيات قرآن مي پردازد، که آن حضرت ، خود ، فرمودند :
‏«‏سلوني عن کتاب الله فوالله ما من آيه الا انا اعلم ابليل نزلت ام بنهار، ام في سهل ام في جبل » [1[
‏«‏از من درباره کتاب خدا بپرسيد که به خدا سوگند هيچ آيتي نيست ‏، ‏مگر آنکه مي دانم در شب نازل گشته است يا در روز، در دشت فرود آمده يا در کوه. ‏»
‏گاهي نيز محقق، موضوع تجسم قرآن در علي (ع) را از بعد عقيده و رفتار بررسي مي کند، که پيامبر اکرم(ص) فرمودند :
‏«‏علي مع القرآن و القرآن مع علي لن يفترقا حتي يردا علي الحوض » [2[
‏«‏علي با قرآن است وقرآن باعلي، هرگز از هم جدا نشوند تا در حوض کوثر نزد من آيند. ‏»
‏در بحث حاضر تنها به برخي از آيات نازل شده درباره آن حضرت (ع) ، که ما به آنها دست يافته​‏ايم​‏، اشاره مي کنيم ؛ زيرا خطيب بغدادي در تاريخ خود از ابن عباس
‏روايت کرده که سيصد آيه درباره امام علي(ع) نازل شده است. [3[
‏همچنين شبلنجي از ابن عباس نقل مي کند که آن مقدار از کتاب خداي متعال که درباره علي(ع) نازل شده ، درباره هيچ کس نازل نشده است. ‏[‏4[
‏در مجموعه حاضر ، آياتي را که به گونه اي در ذيل عنوان امام علي (ع) در قرآن قرار مي گرفتند ، در‏8 بخش ‏دسته طبقه بندي کرده ايم . در ذيل هر دسته ‏به آياتي اشاره کرده ايم و آن گاه شأن نزول يا ماجرايي را آورده ايم که به اميرمؤمنان(ع) مربوط مي شده است. مدارک ما در اين بحث، مهم ترين مصادر تفسيري‏ ‏و روايي مکتب خلفا و اهل بيت(ع) است.
‏حم‏ید ایروانی
‏حضرت علي در قرآن
2
‏2- ‏آيات قرآن کريم درباره امام علي (ع)
‏3- آيات قرآن درباره پيشگامي امام علي(ع) در اسلام
‏4-‏ ‏حضرت عل‏ی‏(ع) از نگاه قرآن، پ‏ی‏امبر(ص)، ائمه(ع) و شخص‏ی‏تها
‏5- آيات قرآن درباره جهاد ام‏ی‏رالمؤمن‏ی‏ن امام علي (ع)
‏6- فضائل حضرت علي(ع) از منظر آيات و روايات
‏7- آيات قرآن درباره دشمنان امام علي (ع)
‏8- آيات قرآن درباره مقام ام‏ی‏رالمؤمن‏ی‏ن امام علي (ع) در قيامت
[1] . ‏متقي هندي، علي، کنزالعمال، ج 2، ص 258-257.
[2] . ‏حاکم نيشابوري، المستدرک علي الصحيحين، ج 3، ص124.
[3] . ‏خطيب بغدادي، تاريخ بغداد، ج 6، ص 221.
[4] . ‏شبلنجي حنفي، نورالابصار، ص 73.
4
‏هر چند در قرآن آياتي وجود دارد که به گفته شيعه و اهل سنت​‏، جز بر علي​‏و برخي از امامان​‏: بر هيچ کس ديگري قابل انطباق نيست​‏; همچون آية ولايت (مائده​‏،55)، آية مباهله (آل​‏عمران​‏،61) و... ولي به جهت مصالحي نام آنان بصراحت در قرآن نيامده است​‏. يکي از دليل​‏هاي نيامدن نام امامان​‏: در قرآن اين است که قرآن فقط کليات مسائل را بيان کرده و تبيين جزئيات آن​‏، به پيامبر9 واگذار شده است​‏. شخصي به نام ابوبصير مي​‏گويد: از امام صادق​‏پرسيدم​‏: مردم مي​‏گويند چرا از حضرت علي​‏و اهل بيت او نامي در قرآن کريم نيامده است​‏؟ امام​‏فرمودند: به کساني که چنين اعتراضي مي​‏کنند، بگوييد همان گونه که نماز در قرآن آمده​‏، ولي سه يا چهار (رکعت​‏) بودن آن مشخص نشده و پيامبر9 آن را براي مردم تفسير کرد; همچنين زکات (در قرآن​‏) نازل شده​‏، ولي مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا9 آن را براي مردم تفسير کرد و... همين طور در قرآن نازل شده است که "أَطِيعُواْ اللَّه​‏َ وَأَطِيعُواْ الرَّسُول​‏َ وَأُوْلِي الاْ ?‏َمْرِ مِنکُم​‏;(نسأ،59) از خدا و رسولش و اولي الامر اطاعت کنيد." اين آيه دربارة علي و حسن و حسين​‏: نازل شده و پيامبر9 فرمود: هر که من مولاي اويم​‏، پس علي مولاي اوست​‏. (يعني همان گونه که تفسير جزئيات نماز، زکات و حج به پيامبر9 واگذار شده که دستورهاي الهي را به مردم ابلاغ کنند، معرفي أولي​‏الامر نيز به ايشان واگذار شده و پيامبر9 نيز آنها را به مردم معرفي کردند.) مثلاً وقتي اين آيه نازل شد جابربن​‏عبدالله انصاري برخاست​‏... امام صادق​‏ساير آيات و رواياتي را که در اين باره آمده بيان فرمودند.(ر.ک​‏: اصول کافي​‏، شيخ کليني​‏;، ج 1، ص 286، مؤسسة الوفأ‏).
‏يکي ديگر از حکمت​‏هاي نيامدن نام علي​‏و اهل بيت​‏: در قرآن اين است که در اين کتاب الهي​‏، آياتي دربارة اهل بيت​‏: نازل شده که بسان تصريح به نام آنان و بهتر از تصريح است​‏; مانند آية 55 سورة مائده که مي​‏فرمايد: "ولي​‏ّ و سرپرست شما تنها خداوند و پيامبرش و افراد مؤمن هستند. افراد مؤمني که نماز برپاي داشته و در حال رکوع زکات مي​‏دهند" دانشمندان شيعه و اهل سنت نقل کرده​‏اند که فقط حضرت علي​‏در حال رکوع انگشتر خود را به فقير داد.(ر.ک​‏: پيام قرآن​‏، آيت​‏الله مکارم شيرازي​‏، ج​‏، ص​‏، انتشارات مدرسه اميرالمؤمنين​‏.) در نتيجه تفاوتي نداشت که خداوند متعال بفرمايد: "سرپرست شما خداوند و رسولش و حضرت علي​‏هستند يا اين​‏که صفاتي را از آن حضرت نقل کند که منحصر به فرد و فقط بر حضرت علي
4
​‏منطبق باشد." و کسي که به دنبال حقيقت باشد از هر دو گفتار يک مطلب را مي​‏فهمد; با اين تفاوت که اگر نام حضرت علي​‏بصراحت در قرآن مي​‏آمد، به احتمال قريب به يقين نااهلان قرآن را تحريف کرده​‏، به سبب دشمني با آن حضرت و محو و حذف نام ايشان از قرآن​‏، در قرآن دست مي​‏بردند، چنان که تا مدتي تدوين احاديث پيامبر اکرم​‏را به همين منظور ممنوع کردند; ولي در صورتي که با ذکر اوصاف گفته شود، ديگر افراد نااهل دست به تحريف آيات قرآن نزده و ولايت اميرمؤمنان علي​‏نيز براي حقيقت​‏جويان روشن مي​‏شود.
‏شيعه و اهل سنت متفقند که پيامبر9 فرمود: من از ميان شما مي​‏روم و دو چيز گرانبها در بين شما به يادگار مي​‏گذارم که ‏اگر به آن دو متمسک شويد، هيچ گاه گمراه نمي​‏شويد; کتاب خدا و اهل بيتم​‏. خداوند دانا به من خبر داده که اين دو هيچ گاه از يکديگر جدا نمي​‏شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند. فقط در غاية​‏المرام​‏، ص​‏، 82منبع از اهل سنت و 39 منبع از شيعه آمده که اين حديث را نقل کرده​‏اند. ولي عدّه​‏اي چون عمربن​‏الخطاب در مريضي پيامبر9 که منجر به وفات آن حضرت شد، فرياد برآوردند که کتاب خدا براي ما کافي است و اجازه ندادند وصيت پيامبر9 نوشته شود; چون مي​‏دانستند که مي​‏خواهد دربارة اهل بيتش وصيت کند.(اجتهاد در مقابل نص​‏، سيد عبدالحسين شرف​‏الدين​‏، ترجمة علي دواني​‏، ص​‏، نشر کتابخانة بزرگ اسلامي​.‏)
‏پس يقين بدانيد که اگر حتي در يکصد آيه به صراحت نام حضرت علي​‏مي​‏آمد، اين عدّه آن آيات را از قرآن حذف کرده​‏، مي​‏گفتند: بقية قرآن براي ما کافي است و مردم نادان هم دم برنمي​‏آوردند; چنان که به حضرت علي​‏و حضرت زهرا3 آن همه آزار رساندند و مردم چيزي نگفتند. وانگهي خليفة اوّل و دوم که صدها روايت از پيامبر9 را جمع​‏آوري کرده و همه را سوزاندند.(ر.ک​‏: اجتهاد در مقابل نص​‏، همان​‏، ص​‏.) بعيد نبود که جهت مطامع دنيايي خود، بسياري از آيات قرآن را بسوزانند; افزون بر آن​‏چه گذشت حکمت​‏هاي ديگري نيز در نيامدن نام اهل بيت​‏: در قرآن وجود دارد که بيان همة آنها در اين مختصر نمي​‏گنجد.
‏ولي چنان​‏که گذشت در قرآن آياتي وجود دارد که به گفتة شيعه و سنّي دربارة امامت و ولايت و عصمت ائمه​‏: نازل شده است​‏; از آن جمله مي​‏توان به آيات زير اشاره کرد:

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 3498 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 74

حجم فایل:57 کیلوبایت

 قیمت: 12,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل