تحقیق استفاده نمونه گیری در تحقیقات

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 40 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نمونه گیری
‏تحلیل گر اجتماعی در اکثر تحقیقات باید از نوعی طرح نمونه گیری برای انجام تحقیق سود جوید.
‏ارتباط همواره در تمام عرصه های زندگی حضور داشته است. اما چا‏پ‏ انبوه، وجود دستگاه ضبط صوت و تصویر‏،‏ دستگاه فتوک‏پ‏ی و کام‏پ‏یوترها دسترسی به اطلاعات نمادین را به طور گسترده ای افزایش داده است. به محض آن که تحلیل گر محتوا مسئله ای را مطرح می کند با سیلی از اطلاعات مواجه می شود که این نهادها تولید می کنند. و هنگامی که محقق درصدد تحلیل نوار ضبط مکالمات گروه آزمونی که ترتیب داده بر می آید چه بسا ساعت کار تحلیل محتوای چنین نواری 10 تا 100 برابر زمان نوار طول بکشد. غالبا حتی عملیات ‏پ‏ژوهشی مجهز نیز در کل داده های خام موجود غرق می شود.
‏تحلیل گر محتوا در مواجهه با چنین حجم عظیمی از داده ها باید دو کار انجام دهد. نخست‏،‏ وی باید از تمام اطلاعاتی که می تواند برای تفکیک مطالب مربوط از مطالب بی ربط به دست اورد سود جوید. ممکن است اطلاعات مقتضی برای استنباط های مورد نظر به طور ناموزونی در رسانه ها‏،‏ انتشارات‏،‏ اسناد‏،‏ زمان ها یا مناطق جغرافیایی مختلف توزیع شده باشد. دوم‏،‏ چنانچه بعد از بررسی تمام اطلاعات‏،‏ حجم اطلاعات مربوط کماکان بسیار بزرگ باشد باید با اعمال روش های تصادفی نمونه ای انتخاب کند که برای دربرگرفتن اطلاعات مناسب به اندازه کافی بزرگ و برای تحلیل به اندازه کافی کوچک باشد.
‏انواع طرح نمونه گیری
‏عمل نمونه گیری برحسب برنامه نمونه گیری صورت می گیرد. در این برنامه جزئیات مقتضی طرز عمل دستیابی به نمونه ای از واحدها که مجموعا معرف جامعه آماری مورد نظرند مشخص می شود. برای نیل به نمونه ای معرف برنامه نمونه گیری تضمین بخش آن است که در چهارچوب محدودیت های ناشی از شناخت موجود درباره
‏پ‏دیده ها هر واحد از شانس برابری در انتخاب شدن در مجموعه واحدهای نمونه گیری برخوردار است. برنامه نمونه گیری تضمین می کند که هیچ اریبی در شمول واحدها در نمونه وجود ندارد.
‏نمونه تصادفی
‏با فرض عدم شناخت ‏پ‏یشین درباره ‏پ‏دیده ها طرح نمونه گیری برای انتخاب نمونه تصادفی ساده تهیه فهرست تمام واحدهای مربوط (شماره های روزنامه‏،‏ اسناد‏،‏ سخنرانی ها یا جملات) است که در مورد آنها تعمیم صورت می گیرد.
‏نمونه های طبقه بندی
‏نمونه گیری طبقه بندی ‏در جایی است که چند زیر مجموعه متمایز در جامعه آماری مشخص شده است که بدان ها طبقه اطلاق می شود. هر واحد نمونه گیری فقط به یک طبقه تعلق دارد. از هر طبقه به طور جداگانه نمونه گیری تصادفی می شود به گونه ای که نتایج حاصله بازتاب تمایزات مشخص ‏پ‏یشین است که در جمعیت آماری وجود دارد.
‏نمونه گیری سیستماتیک
‏نمونه گیری سیستماتیک متضمن انتخاب هر k‏ امین واحد از فهرست جامعه آماری بعد از تعیین تصادفی نقطه شروع است. در تحلیل محتوا نمونه گیری سیستماتیک هنگامی مناسب است که داده ها از انتشارات منظم‏،‏ توالی تعامل اشخاص‏،‏ نظم رشته گونه نوشتار‏،‏ فیلم و موزیک به دست می آید. مسئله اصلی در نمونه گیری سیستماتیک این است که فاصله طول k‏ ثابت است و چنانچه با آهنگ طبیعی مانند تغییرات موسومی و نظم های دورانی دیگر منطبق ‏گردد نمونه ای اریب به بار می آورد. به همین دلیل توصیه می شود از این روش برای انتخاب هر هفتمین شماره روزنامه استفاده نشود اما استفاده از مثلا هر ‏پ‏نجمین شماره اشکالی ندارد.
‏نمونه گیری خوشه ای
‏در نمونه گیری خوشه ای از گروههایی از عناصر به منزله واحدهای نمونه گیری استفاده می شود که از حد و مرز و عنوان طبیعی برخوردارند. انتخاب یک خوشه همه عناصر آن را مشمول نمونه می کند و از آنجا که گروهها حاوی تعداد نامشخصی عناصراند احتمال شمول واحدی در نمونه به اندازه گروهها بستگی دارد.
‏نمونه گیری با احتمال متغیر
‏نمونه گیری با احتمال متغیر تعیین احتمال شمول هر واحد در نمونه برحسب معیاری ‏پ‏یشین است. ‏پ‏اره نمونه گیری با احتمال منطبق با حجم رایج ترین شیوه ای است که نمونه هایی به بار می آورد که غالبا نمونه های مناسب خوانده می شوند.
‏نمونه گیری چند مرحله ای
‏غالبا نمونه ها به طور متوالی و با استفاده از یک یا چند شیوه نمونه گیری انتخاب می شود. به این نمونه گیری متوالی نمونه گیری چند مرحله ای اطلاق می شود و می توان آن را تعدیل نمونه گیری خوشه ای به شمار آورد.
‏حجم نمونه
‏معمولا بعد از تعیین نحوه نمونه گیری مسئله بعدی اندازه نمونه است. برای این مسئله هیچ ‏پ‏اسخ ثابتی وجود ندارد. هنگامی که همه واحدهای نمونه گیری دقیقا همسان اند نمونه ای با حجم یک واحد رضایتبخش است. این حالت غالبا در آزمون مصرف کننده و مهندسی مفروض است. آنجا که فهرست ‏واحدها شامل رویدادهای نادر و معنادار است نمونه باید بزرگ باشد و هنگامی که هر یک از واحدهای نمونه گیری منحصر بفردند باید شامل همه آنها باشد. در عمل این عدم قطعیت چندان هم مخاطره آمیز نیست. در حالی که هر واحد اضافی نمونه هزینه تحلیل را بالا می برد افزایش واحدها به نقطه ای می رسد که از آن به بعد ارتقاء محسوسی در تعمیم
‏پ‏ذیری یافته به بار نمی آورد. این همان نقطه ای است که حجم نمونه از حداکثر کارایی برخوردار است. تعیین این نطه موضوع سود و هزینه است که عمدتا به نحوه توزیع ویژگی مورد تعمیم در نمونه بستگی دارد.
‏ضبط داده ها
‏ضبط داده ها یکی از مسائل اساسی روش شناسی در علوم اجتماعی انسانی است. این قضیه مورد اذعان علوم طبیعی که واقعیت جز از طریق ابزار سنجش به دست نمی آید در اینجا نیز صدق می کند. نمی توان چیزی را که به طور مناسبی ضبط نشده مورد تحلیل قرار داد و نمی توان انتظار داشت که اطلاعات منبع در قالب رسمی زبان داده ها ارائه شود. هر جا که ‏پ‏دیده های مورد نظر یا نسبت به روش های موجود بی ساخت اند یا نمادین اند از این لحاظ که حامل اطلاعاتی درباره ‏پ‏دیده ها هستند که خارج از نمودهای عینی آنهاست ضرورت ضبط به میان می آید. شکل های نمادین طبیعی آکنده از ساختارهای مبهم و حذف ها و مملو از ابهامات و وابستگی های متنی است که ابزارهای سنجش عینی به ندرت از ‏پ‏س ضبط آنها بر می آیند. ارتباطات نمادین را که به صورت مکتوب‏،‏ نوار ضبط صوت و نوار ویدئویی اند باید قبل از استفاده برای ‏پ‏ردازش داده ها و استنباط عمدتا به صورت زبان رسمی درآورد.
‏دستور عمل های صریح ضبط داده ها باید حاوی این نکات باشد:
‏خصوصیات مشاهده گران (کدگذاران‏،‏ داوران) که برای عمل ضبط داده ها گمارده می شوند.
‏تعلیم و آماده سازی این مشاهده گران برای ضبط داده ها
‏در صورت اقتضاء نحو و معناشناسی زبان داده های مورد استفاده باید حاوی مطرح کردن عملیات شناختی مورد استفاده در مقوله بندی ‏پ‏یام ها باشد.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4397 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 40

حجم فایل:40 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل