تحقیق امام و نگرش سياسي به عاشورا 27 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 28 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
امام خمينى و احياى نگرش سياسى به عاشورا
و تشكل بخشى به شيعه
امامخمينى كه فرهنگ عاشورا را گنجينه عظيم سياسى دينى و پشتوانه فرهنگ غنى و انسان ساز اسلام مىدانست با بهرهگيرى از آموزههاى عاشورايى، حماسه حسينى را اساس قيام و مبارزه خويش قرار داده به احياى دين پرداخت.
نويسنده در اين مقاله با نگاه به نهضت امامخمينى از دريچه الهامگيرى از نهضت حسينى، احياى روح سياسى نهضت عاشورايى توسط حضرت امام را تحليل كرده است و گامهاى عملى ايشان در اين راستا را بر مىشمارد. وى تربيت شاگردان، طرح تئورى حكومت اسلامى و ولايت فقيه، بهرهبردارى صحيح از مناسبتهاى اسلامى در جهت هدايت و به كارگيرى مردم و الگودهى منطبق بر آموزههاى قيام حسينى را به عنوان اقدامات عملى حضرت امام در تشكّل بخشى شيعه، مورد بررسى قرار مىدهد.
وى در همين بستر تشكيل نظام جمهورى اسلامى را برخاسته از متن مكتب حسينى و استمرار آن را آمادگى براى ظهور ولىّ مطلق الهى قلمداد مىكند.
3
رمز و راز جاودانگى حادثه عظيم و حماسى عاشورا در گستره تاريخ بشريت، الهى بودن
اين رويداد مهم تاريخى است هر چند در تاريخ پس از عاشورا با نگرشهاى متفاوت و از
جنبههاى گوناگون درباره ابعاد و عظمت اين حماسه بزرگ سخن گفته شده است كه هر
كدام به نوعى داراى نكات بديع است؛ اكنون نيز با هر رويكردى به نهضت عاشوراى حسينى، مشاهده مىگردد كه نكات ناگفته بسيارى وجود دارد كه به تحقيق گسترده نياز دارد تا جوانب مختلف اين واقعه شناسانده شود. سؤالاتى كه از عنوان اين مقاله به ذهن متبادر مىشود و اين مقاله در صدد روشن ساختن و پاسخگويى به آنهاست عبارتند از:
1. نگرش سياسى امام به عاشورا چيست و چگونه آن را احيا كرد؟
2. امام با بهرهگيرى از اين نگرش سياسى به چه شيوهاى به شيعه تشكل بخشيد؟
3. تشكلبخشى شيعه به چه شكلى تبلور يافت؟
در طول تاريخ شيعه و پس از غيبت كبرى، بسيارى از عالمان دينى و متعهد، با قيام و مبارزه احياى دين اسلام را وجهه همت خويش قرار دادند كه موفقترين و شگفتانگيزترين آنها، انقلاب اسلامى ايران به رهبرى امامخمينى است. امام با شناخت دقيق از سياستهاى استكبار جهانى در تحميل و حمايت رژيم پهلوى در ايران و
3
مشابهتهاى فراوان اين رژيم باحاكمان اموى با الهام از فرهنگ احياگر عاشورا و بهرهگيرى از دو عنصر تحركآفرين دينى، يعنى «امر به معروف و نهى از منكر» و «تكليف الهى» كه شالوده و اساس شكلگيرى حماسه عاشوراى حسينى را پايهريزى كردند؛ رژيم دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهى را فرو ريخت و مكتب انسانساز اسلام را حيات مجدّد بخشيد و غبار تحريف و بدعت را از چهره دين زدود. از مهمترين دلايل موفقيت امام در پيروزى انقلاب و تشكيل
حكومت جمهورى اسلامى احياى نگرش سياسى ايشان به آموزههاى دينى و آميختگى دين با سياست بود.
درباره سياست و تعريف آن، ديدگاههاى متفاوتى ارائه شده است؛ برخى از متفكران مغرب زمين سياست را معادل با «علم قدرت»، «علم به زير سلطه درآوردن»، يا «علم به اطاعت وا داشتن» مىدانند. هارولد.ژ.لاسكى موضوع سياست را بررسى نهادهاى رسمى كشور و دولت مىداند. مك آيور، سياست را به معنى حكومت مىداند، موريس دو ورژه، استاد علم سياست دانشگاه پاريس در اين باره مىگويد: سياست وسيلهاى است براى تأمين نوعى نظم اجتماعى.[1]
متفكران و انديشمندان اسلامى هم تعريفهاى مختلفى در مفهوم سياست بياننمودهاند:
5
فارابى، رابطه فرماندهى و فرمانبرى و خدمات حكومت را سياست مىداند. غزالى، سياست را به معناى اصلاح جامعه و مردم براى نجات دنيا و آخرت آنان بيان مىكند.[2]
ابن خلدون، جامعه شناس معروف اسلامى، سياست را معادل با قدرتِ حكومت مىداند.[3]
امامخمينى در تعريف سياست مىفرمايد:
«سياست اين است كه جامعه را هدايت كند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه را در نظر بگيرد و تمام ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگيرد و اينها را هدايت كند به طرف آن چيزى كه صلاحشان هست، صلاح ملت است و صلاح افراد است.»[4]
و در ادامه مطلب، مجريان صالح و شايسته اين «سياست» را معرفى مىنمايد:
«اين مختص به انبياست، ديگران اين سياست را نمىتوانند اداره كنند، اين مختص به انبيا و اولياست و به تبع آنها به علماى بيدار اسلام.»[5]
مطلب ديگر پيوند دين و سياست است كه يكى از مباحث مهم در حوزه انديشه سياسى اجتماعى امروز به شمار مىرود. برخى با انكار هرگونه پيوند ميان اين دو مقوله، تداخل يكى از آنها را در امور ديگرى موجب ناكارآمدى طرف مقابل مىدانند و به جدايى كامل و پرهيز از تداخل آنها براى حفظ حرمت هر يك توصيه مىنمايند. انديشه سكولار مروّج چنين