تحقیق اهميت و آثار نماز در اسلام
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 25 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
اهميت و آثار نماز در اسلام
تمام كوشش و تلاش ما در اين بخش از بحث بر اين است كه فضيلت نماز را در دين اسلام تبيين نموده و اهميت و جايگاه آن را روشن سازيم، به اين معنی كه اگر خواسته باشيم تعاليم و دستورات الهی را در دين از حيث درجه و مرتبه مورد ارزيابی قراردهيم نماز در چه مرتبهای از مراتب قراردارد و جايگاه آن در چه حدّی است؟ آيا میتوان آن را در عرض ساير تعاليم دينی قرارداد يا خير نماز از جايگاه ويژهای در دين برخوردار میباشد؟
عناوينی كه در اين فصل مورد بحث قرار خواهند گرفت در راستای همين هدف انتخاب شدهاند.
انشاء الله كه بتوانيم در تعقيب اين هدف خوانندگان محترم را مددی رسانده باشيم.
1 ـ ارزش و جايگاه نماز
نماز در مكتب انسان ساز اسلام از جايگاه ويژهای برخوردار بوده و هيچ عملی از اعمال دينی و افعال عبادی با آن قابل مقايسه نمیباشد و اگر خواسته باشيم تعاليم و دستورات دين را درجه بندی نموده و مراتبشان را مشخص نمائيم نماز در بالاترين درجه و مرتبه تعاليم دينی قراردارد. و از چنان ارزشی برخوردار است كه ساير ارزشهای دينی در عرض آن قرار نمیگيرند.
اگر درك و معرفت به ارزش نماز برای كسی حاصل گردد هرگز در آن كوتاهی نكرده و يا آن را ترك نخواهد نمود. در روايتی از امام صادق(عليه السلام)چنين آمده است كه: «هر گاه كسی به نماز ايستد رحمت الهی از آسمان بر او نازل م
2
یشود و فرشتگان اطراف او را احاطه میكنند و فرشتهای گويد: اگر اين نماز گزار ارزش نماز را میدانست هيچ گاه از نماز منصرف نمیشد»
و يا علی(عليه السلام) در حديثی میفرمايند: اوصيكم بالصلاةِ التی هی عمود الدين وقوام الاسلام فلا تغفلوا عنها.
«شما را سفارش میكنم به نمازی كه ستون دين و قوام اسلام است پس از نماز غافل نشويد»
خداوند در شب معراج به نبی مكرّم اسلام(صلی الله عليه وآله وسلم) حقايق بسياری را نمايان و متجلی ساخت كه يكی از آن حقايق كه بر پيامبر(صلی الله عليه وآله وسلم) آشكار گرديد نماز بوده است كه بصورت محملی از نور كه چهل نوع از انواع نور در آن بود و اطراف عرش خدا را احاطه كرده بود ظاهر گرديد. و به همين جهت آن سفير الهی فرمودهاند الصلاة نورٌ. «نماز نور و روشنايی است»
پس كسی كه با نماز مأنوس است در قلمرو نور و روشنايی قراردارد و آنكه با نماز فاصله دارد از نور و روشنايی دور افتاده و خود را در محيط تاريكی و ظلمت انداخته است.
بنابر اين میتوان نتيجه گرفت كه مفهوم كلام نبی(صلی الله عليه وآله وسلم) اين است كه تاركين نماز در تاريكیاند و چونبه ارزش نماز در زندگی خود ارجی ننهادهاند نزد مسلمين فاقد اعتبار و ارزش اجتماعی بوده و ايشان را در زندگی دنيا و آخرت سعادتی نيست. ارزش و شخصيت آدمی به ميزان اهميت دادن او به ارزشهای دينی است و مؤمن واقعی از بیتوجهی و بیمبالاتی نسبت به تعاليم دينی و ارزشها
4
ی الهی مبرّاست. پس نماز را در دين جايگاهی بس بلند است به منزله سر در بدن و روح در كالبد جسم، همانگونه كه بدن بیسر و جسم بیروح را ارزشی نيست دين بینماز را خيری نخواهد بود.
2 ـ اهميت نماز در ايجاد ارتباط خدا و خلق
فريضه نماز امری نيست كه فقط بنده را به خالق و پروردگارش نزديك سازد و حلقه اتصال بين عبد و معبود را شدّت بخشد و عشق به خدا را در قلب و باطن او زنده سازد بلكه اين يكی از آثار و نتايج مطلوبی است كه در زندگی نمازگزار ظاهر میشود. اثر ديگری كه نماز در حيات مسلمين ايجاد میكند اين است كه در عين قرب الهی او را با جامعه انسانی پيوند داده و نسبت به ساير انسانها بلكه تمام همنوعانش ولو غير مسلمان يك فرد مسئول بار میآورد. و اين است روح نماز و تعبد به خدا كه هرگز نمیگذارد فرد در مقابل خلق خدا بیتفاوت باقی بماند. و احساس مسئوليت اجتماعی نداشته باشد.
پس در نماز دو اثر عمده نهفته است يكی اثر فردی كه موجب نزديكی او با خدايش میگردد و ديگر اثر اجتماعی است كه او را در جامعه فرد مسئول بار میآورد. يعنی نمیشود كسی اهل نماز و عبادت باشد و در عين حال نسبت به جامعه بشری و همنوعان خويش هيچ وظيفهای را احساس نكند.
فلذا به همين خاطر میبينيم كه در آيات متعدد قرآن زكات در كنار صلاه (نماز) آمده است و اين بدان معناست كه اهل نماز اهل صدقات و زكات نيز هستند يعن
4
ی اهل نماز به فكر اجتماع خويش بوده و تلاش دارند كه با دادن زكات و اعطای صدقات، جامعه را از فقر بيرون آورند.
واقيموا الصلاة وآتوا الزّكاة وماتقدّموا لانفسكم من خير تجدوه عند الله.
«و نماز را به پا داريد و زكات را ادا كنيد. هر كار خيری برای خود از پيش فرستيد آن را نزد خدا خواهيد يافت»
و در آيه ديگر میفرمايد: الذين يؤمنون بالغيب ويقيمون الصلاة وممّا رزقناهم ينفقون.
«(تقوا پيشگان) كسانی هستند كه ايمان به غيب دارند و نماز را بپا میدارند و از آنچه روزيشان كرديم انفاق میكنند»
و در آيهای بسيار زيبا چنين میفرمايند: الذين اِنْ مكنّاهم فی الارض اقاموا الصلاة وآتوا الزّكاة وامروا بالمعروف ونهوا عن المنكر.
«ياران خدا كسانی هستند كه اگر در زمين به آنها قدرت بخشيديم نماز را به پا میدارند و زكات میدهند و امر به معروف و نهی از منكر میكنند»
و از پيامبر(صلی الله عليه وآله وسلم) منقول است كه فرمودند: لاتتمّ صلاةٌ إلاّ بزكاة. «نماز كامل نمیشود مگر با پرداختن زكات»
يعنی انسانهای نمازگزار هميشه به فكر سعادت و تعالی جامعه خويشند و نمیتوانند نسبت به آينده مردم جامعه خود