تحقیق پنجاه درس اخلاقي 63 ص

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 63 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏1
‏بسم الله الرحمن الرحيم
‏الحمد لله رب العالمين و الصلاه علي محمد و آله الطاهرين .
‏و بعد چنين گويد اين شكسته بال ضعيف الحال و گرفتار دام اماني و آمال عباس‌بن محمدرضا القمي، بصره الله عيوب نفسه و جعل مستقبل حاله خيرا من امسه، كه اين رساله‌اي است مشتمل بر چند كلمات طريفه، و مواعظ و پندهاي شريفه، اميد كه صاحبان عقل و هوش آنرا مجرد خطوط و نقوش نپندارند بلكه آن را چون در گران بها آويزه گوش نمايند و به مفاد آن عمل كنند و اين هجوم تبه كار را از دعاي خير فراموش نفرمايند.
‏كلمه في الخوف و الخشيه
‏(در خوف و خشيت)
‏اي عزيز از خداوند عزوجل بترس و عظمت و جلال الهي را در نظردار و پيوسته متفكر در احوال روز حساب، و متذكر انواع عذاب باش. مرگ و صعوبت عالم برزخ و مواخذه روز قيامت را تصور نما، و آيات و اخبار در باب جنت و نار، و احوال خائفين از اخيار را مشاهده كن و بدانكه هرقدر معرفت بنده به عظمت و جلال پروردگار بيشتر و به عيوب خود بيناتر باشد ترس او از خدا زيادتر مي‌شود.
‏و از اين جهت است كه حق تعالي خوف و خشيت (خود) را نسبت به علماء داده چنانچه فرموده انما يخشي الله من عباده العلماء.
‏و رسول خدا (ص) فرمود: كه ترس من از خدا بيشتر است از همه.
‏خدمت آن حضرت عرضه داشتند كه چه زود پير شديد. فرمودند:
‏كه مرا پير كرد سوره هود و واقعه و مرسلات و عم يتسائلون كه در آنها احوال قيامت و عذاب بر امت‌هاي گذشته ذكر شده است.
‏و اگر نديده‌اي شنيده‌اي حكايت خوف انبياء و مقربين و غش‌هاي حضرت اميرالمومنين (ع) و تضرع و مناجات حضرت سيد الساجدين عليه السلام را.
‏كلمه في الرجاء
‏(در رجاء و اميدواري)
‏2
‏2
‏اي برادر از رحمت خدا مايوس مباش و اميدوار و راجي باش و بدان كه دنيا مزرعه آخرت است. و دل آدمي حكم زمين را دارد. و ايمان چون تخم است و طاعات آبي است كه بايد زمين دل را با آن سيراب نمود و پاك كردن دل از معاصي و اخلاق ذميمه به جاي پاك كردن دل از معاصي و اخلاق ذميمه به جاي پاك ساختن زمين است از خار و خاشاك. و روز قيامت هنگام درويدن است. پس كسي كه اين نحو زراعت كند و پس از آن اميد داشته باشد رجاء او صادق است. والا آن نيست جز غرور و حمق.
‏فحصاي عرب گفته‌اند:
‏ما اشتار العسل من اختار الكسل
‏نابرده رنج گنج ميسر نمي‌شود مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد
‏كلمه في الغيره و الحميه
‏(در غيرت و حميت)
‏اي برادر مسامحه و كوتاهي مكن در محافظت آن چه كه نگاهباني آن لازم است. از دين و عرض و اولاد و اموال. پس پيوسته سعي كن در رد بدعت مبتدعين و رد شبه منكرين دين مبين و جد و جهد كن در ترويج شرع مبين و اهمال مكن در امر به معروف و نهي از منكر و حرم (= زن‌هاي اهل خانه) خود را پيوسته در پرده‌دار و مهابت خويش را از ايشان برمدار. و تا تواني چنان كن كه ايشان مردان را نبينند و مردان ايشان را، و منع كن ايشان را از آن چه احتمال فساد در آن باشد، مانند استماع سازونوا و شنيدن خوانندگي و غنا و بيرون رفتن از خانه و آمد و رفت با بيگانه و از شنيدن حكايات شهوت انگيز و سخنان عشرت‌آميز، و با ايشان رفق و مدارا كن و مبالغه در تفحص از احوال ايشان مكن.
‏كلمه في ذم العجله
‏(نكوهش شتاب زدگي و عجله)
‏بدان هر امري كه بي‌تامل از آدمي سرزند باعث خسران و زيان مي‌شود و فاعل آن نادم و پشيمان مي‌گردد.
‏2
‏3
‏هر عجول و سبكي در نظرها خوار و در دل‌ها بي‌وقع و اعتبار است.
‏شيخ سعدي گفته است:
‏كارها به صبر و تامل برآيد و مستعجل به سردرآيد
‏به چشم خويش ديدم در بيابان كه آهسته سبق برد از شتابان
‏سمند بادپا، از تك فروماند شتربان هم‌چنان آهسته مي‌راند
‏كلمه في ذم الغضب
‏(در نكوهش غضب)
‏تا تواني غضب مكن و خود را به زيور حلم محلي كن.
‏بدان كه غضب كليد هر زشتي و بدي است و بسا باشد كه شدت آن باعث مرگ مفاجاه شود و در حديث نبوي (ص) است كه غضب ايمان را فاسد مي‌كند چنان كه سركه عسل را فاسد مي‌كند.
‏و بس است در مذمت غضب تامل در افعالي كه از شخص غضبناك سرمي‌زند.
‏كلمه في الحلم
‏(در ستايش حلم)
‏حلم عبارت است از تاني و ضبط نفس به حيثيتي كه قوه غضبيه به آساني او را حركت ندهد و مكاره روزگار به زودي او را مضطرب نگرداند.
‏و كظم غيظ عبارت است از فروبردن خشم در حالت غضب و هر دو از اخلاق حسنه‌اند.
‏بس است در مدح حلم كه غالب اخباري كه در باب علم است حلم با او توام است. و گفته شده كه حلم نمك خوان اخلاق است، همچنان كه هيچ طعامي بدون نمك طعم ندهد، همچنان هيچ خلقي بدون حلم (كه مقلوب ملح است) جمال ننمايد.
‏باتوگويم كه چيست غايت حلم هركه زهرت دهد شكر بخشش
‏كم مباش از درخت سايه‌فكن هركه سنگت زند ثمر بخشش
‏هركه بخراشدت جگر به جفا همچو كان كريم زربخشش
‏2
‏4
‏كلمه في العفو
‏(در مدح عفو)
‏عفو و بخشش را شيمه (يعني راه و روش) خود گردان كه آن از صفات پروردگار است.
‏و در مقام ثنا و ستايش، حق تعالي را به اين صفت جميله ياد مي‌كنند.
‏حضرت سيد سجاد (ع) مي‌فرمايد‏:
‏انت الذي سميت نفسك بالعفو فاعف عني
‏بدان كه گناه هر چند بزرگتر است فضيلت عفو كننده بيشتر است.
‏بدي را بدي سهل باشد جزا اگر مردي احسن الي من اسا
‏كلمه في الرفق
‏(در مدح رفق)
‏اي برادر عزيز از غلظت و درشتي در گفتار و كردار بپرهيز كه آن صفتي است خبيثه، موجب نفرت مردمان و باعث اختلال امور زندگاني مي‌شود. و لهذا حق تعالي پيغمبر خود (ص) را ارشاد فرموده به كلمه مباركه و لو كنت فظا غليظ القلب لا نفضلوا من حولك
‏و ضد اين صفت خبيثه رفق و نرمي در افعال و اقوال است، و آن در همه كارها خوب است.
‏مهمي كه بسيار مشكل بود به رفق و مدارا توان ساختن
‏توان ساخت كاري به نرمي چنان كه نتوان به تيروسنان ساختن
‏كلمه في ذم سوء الخلق
‏(در نكوهش بدخلقي)
‏اي برادر اجتناب كن از كج خلقي، آدمي را از خالق و خلق دور مي‌كند، و هميشه خود معذب است زيرا كه بدخوي در دست دشمني گرفتار است كه هر جا رود از چنگ عقوبت خلاصي نيابد.
‏اگرزدست بلا بر فلك رودبدخوي زدست خوي بد خويش در بلا باشد

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4297 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 63

حجم فایل:36 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل