دانلود مقاله در مورد ماشينهاي DC

دسته بندي : مقاله » مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 72 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه
‏ماشين DC ‏ داراي قابليت انعطاف زيادي است و ميتوان با اتصالات مختلف مدتر تحريك آن به مشخصه هاي گوناگون گشتاور و سرعت و ولتاژ جريان دست يافت.
‏از ماشينهاي dc‏ مي توانيم به صورت موتور يا ژنراتور بهره برداري كرد. اما امروزه براي ايجاد برق dc‏ از سيستمهاي يكسو ساز الكترونيك قدرت استفاده مي شود لذا ژنراتورهاي dc‏ رفته رفته جاي خود را در صنعت از دست مي دهند. در حاليكه موتورهاي dc‏ به خاطر امكان كنترل سرعت خوب كاربرد فراواني دارند
‏امروزه همچنان موتورهاي dc‏ بزرگ در صنايع نورد، نساجي،چاپ، جرثقيل سازي كاربرد فراوان دارند موتورهاي dc‏ كوچك هم در سيستمهاي كنترل به وفور يافت مي شوند. كه مي توان از تاكومتر(سرعت سنج) نام برد.
‏ماشينهاي الكتريكي از دو بخش اساسي تشكيل شده اند:
‏مقدمه
‏ماشين DC ‏ داراي قابليت انعطاف زيادي است و ميتوان با اتصالات مختلف مدتر تحريك آن به مشخصه هاي گوناگون گشتاور و سرعت و ولتاژ جريان دست يافت.
‏از ماشينهاي dc‏ مي توانيم به صورت موتور يا ژنراتور بهره برداري كرد. اما امروزه براي ايجاد برق dc‏ از سيستمهاي يكسو ساز الكترونيك قدرت استفاده مي شود لذا ژنراتورهاي dc‏ رفته رفته جاي خود را در صنعت از دست مي دهند. در حاليكه موتورهاي dc‏ به خاطر امكان كنترل سرعت خوب كاربرد فراواني دارند
‏امروزه همچنان موتورهاي dc‏ بزرگ در صنايع نورد، نساجي،چاپ، جرثقيل سازي كاربرد فراوان دارند موتورهاي dc‏ كوچك هم در سيستمهاي كنترل به وفور يافت مي شوند. كه مي توان از تاكومتر(سرعت سنج) نام برد.
‏ماشينهاي الكتريكي از دو بخش اساسي تشكيل شده اند:
‏ 
‏الف)قسمت متحرك ودوار به نام رتور
‏ 
‏ب) قسمت ساكن به نام استاتور
‏ ‏
‏بين اين دو قسمت ،شكاف هوايي وجود دارد .
‏استاتو و رتور از مواد فرومغناطيسي ساخته مي‌شوند تا چگالي شار بيشتر گردد و در نتيجه اندازه و حجم ماشين كمتر شود.
‏نكته: اگر شار در رتور و استاتور متغير با زمان باشد ،هسته اهني لايه‌به‌لايه ساخته مي‌شود تا جريان گردابي كاهش يابد.
‏در بسياري از ماشينها محيط داخلي استاتور و محيط بيروني رتور حاوي شيارهاي متعددي است كه داخل آنها هادي‌ها جاسازي ميشوند، اين هاديها بهم وصل مي شوند و سيم پيچي حاصل مي شود.به سيم پيچي هايي كه در آنها ولتاژ القا مي شود ،سيم پيچي آرميچر اطلاق مي گردد. به سيم پيچ هايسي كه ار آنها جريان ميگذرد تا ميدان مغناطيسي و شار اصلي را پديد آورند، سيم پيچ تحريك يا سيم پيچ ميدان گفته مي شود.
‏سيم پيچ آرميچر تامين كننده تمام قدرتي است كه تبديل شده و يا انتقال مي يابد. قدرت نامي سيم پيچ آرميچر،‌هم در ماشين هاي DC ‏و هم در ماشين هاي AC ‏فقط با جريان متناوب كارمي كند
‏1-‏   ‏ماشين جريان مستق‏ي‏م
‏2-‏  ‏ماشين القايي
‏3-‏  ‏ماشين سنكرون
‏ماشين جريان مستقيم :(DC)
‏ 
‏در ماشينهاي DC‏سيم پيچ تحريك بر روي استاتور قرار دارد و رتور حاوي سيم پيچ آرميچير است. از سيم پيچي تحريك جريان DC ‏مي گذرد تا شار درون ماشين شكل گيرد.
‏ولتاژ القا شده در سيم پيچي آرميچر يك ولتلژ متناوب است براي يكسو كردن ولتاژ متناوب در پايانه رتور از كموتاتور و جاروبك استفاده مي شود. استاتور مي تواند بگونه اي باشد كه سيم پيچ تحريك بيش از دو قطب ايجاد نمايد.

 
دسته بندی: مقاله » مقالات فارسی مختلف

تعداد مشاهده: 4405 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 72

حجم فایل:273 کیلوبایت

 قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل