دانلود مقاله در مورد مشخصات فنی سد قوسی کارون 27 ص
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 29 صفحه
قسمتی از متن word (..DOC) :
مشخصات فنی سد قوسی کارون 3
طراحی و ساخت پل های قوسی سد کارون 3
مقدمه
پلهاي قوسي بزر گر اه جايگزين طرح كارون 3 يكي ديگر از پروژههاي عظيم ميباشد كه طراحي، محاسبات، ساخت و نصب آن توسط شركت ماشينسازي اراك انجام شده است و ميتواند از جنبههاي مختلف مشروحه ذيل بهعنوان يكي از فعاليتهاي انجام شده در جهت توسعه تكنولوژي و تحقيقات در سالهاي1380 تا 1383شركت قرار گيرد:
اعتماد به نفس و جسارت مهندسي شركت در پذيرش طراحي، ساخت و نصب پروژه.
ثبت ركورد جديد براي كشور در صنعت پلسازي با طرح و ساخت و نصب پلي با دهانه قوس264 متر.بزرگترين دهانههاي پل طراحي شده در ايران توسط واحد مهندسي شركت قبل از اين پروژه پلهاي قوسي جهانآراء خرمشهر و يادگار امام آبادان بر روي رود كارون با دهانه 144 متر ميباشند.
اهميت روش نصب پروژه به لحاظ توپوگرافي محل اجراي پل.
محدوديت زماني و فشردگي آن در بخشهاي طراحي، ساخت و نصب.
استفاده از تخصص نيروهاي داخلي و امكانات موجود در تمامي فعاليتهاي پروژه.
صرفهجويي ارزي حدود (هشتصد هزار) دلار در طراحي كه با صرفهجوييهاي ارزي در عمليات ساخت و نصب اين مبلغ تا (پنج ميليون) دلار قابل پيشبيني ميباشد.
با توجه به حسن نيت مديران ارشد شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران ايران نسبت به استفاده از توانمنديهاي داخلي دراحداث اين پل و بهدليل تجارب ارزنده شركت در طراحي، ساخت و نصب پلهاي بزرگ، مطالعه اوليه و تهيه پيشطرح از زمستان سال 1379در دستور كار اينشركت قرار گرفت و با تهيه چندين گزينه مختلف و بررسيهاي فني هر يك از طرحها، طرح نهايي پل اول تأييد گرديد.
اين پل در بالا دست سد كارون3 و بهمنظور برقراري و حفظ و ارتباط جاده خوزستان- شهركرد پس از آبگيري درياچه سد و بر روي درهاي به عمق حدود 250متر احداث گرديده است. كارفرماي اين پروژه مجري طرح كارون3و مشاركت شركتهاي رهآور- هگزا بهعنوان مشاورين كارفرما ميباشند. در بخش نصب علاوه بر مشاركت مهندسين مشاور ايراني ذكر شده، شركت واگنربيرو از كشور اتريش نيز مشاور اين پروژه ميباشد كه متأسفانه همكاري اين شركت در مراحل حساس و كليدي پاياني پروژه شايسته نبود و شركت ماشينسازياراك با اتكا به نيروي كاري و متخصص خود و با سعي و تلاش شبانه روزي عمليات نصب را با موفقيت و بدون حضور ناظر خارجي پروژه به پايان برد.
مشخصات فنی پل و نحوه اجرای آن :
دهانه مياني و اصلي پل اول به صورت قوس از زير، با دهانه قوس 264=212 x81+91x متر، مركز تا مركز مفصلها 252 متر و خيز قوس 42متر است، دو دهانه 21 متري پيوسته بر روي پايههاي بتني در سمت راست و دو دهانه 12 و 18 متري پيوسته روي پايههاي بتني در سمت چپ آن قرار دارد و طول كل عرشه 336 متر و عرض8/11 متر با دو خط عبور و دو پياده رو در طرفين اجرا شده كه از نظر طول دهانه قوسي كه تاكنون در كشور اجرا شده است منحصر بهفرد ميباشد.
با توجه به دهانه بيش از 150متر پل و تأكيد آييننامهها و استانداردهاي جهاني، پل جهت بارهاي جانبي آناليز ديناميكي شده و طيفهاي زلزله ناقان و طبس مورد استفاده قرار گرفته است و حداكثر بازتابهاي ديناميكي سازه از قبيل نيروهاي داخلي اعضاء، تغيير مكانها و عكسالعملهاي تكيهگاهي به روش تحليل ديناميكي تاريخچه زماني انجام شد. برش پايه بهدست آمده براي كل سازه از روش تحليل ديناميكي طيفي با برش پايه محاسبه شده بروش استاتيكي