دانلود مقاله نظريه برونر 10ص

دسته بندي : مقاله » مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 12 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏نظريه ‏برونر
‏جروم ‏برونر ‏يکى ‏از ‏روانشناسان ‏آمريکاست ‏که ‏در ‏زمينهٔ ‏يادگيرى ‏شناختي، ‏بويژه ‏دربارهٔ ‏فعاليت ‏آموزشى ‏و ‏کلاس، ‏به ‏مطالعه ‏و ‏تحقيق ‏پرداخته ‏است. ‏او ‏صاحب ‏نظريهٔ ‏يادگيرى ‏اکتشافي (discovery learning) ‏است. ‏برونر ‏بيشتر ‏به ‏مطالعهٔ ‏فرايند ‏يادگيرى ‏در ‏کلاس ‏درس ‏مى‌‏پردازد ‏و ‏به ‏مطالعهٔ ‏يادگيرى ‏حيوانات ‏از ‏جمله ‏موش، ‏ميمون ‏و ‏پرندگان ‏کمتر ‏رغبت ‏نشان ‏مى‌‏دهد. ‏او ‏ديدگاه‌‏هاى ‏خود ‏را ‏در ‏کتابى ‏به ‏نام ‏به ‏سوى ‏يک ‏نظريهٔ ‏آموزشى (Toward a Theory of Instruction) ‏مطرح ‏کرده ‏است. ‏وى ‏معتقد ‏است ‏که ‏نظريات ‏آموزشى ‏بايد ‏جوابگوى ‏اين ‏سؤال ‏باشند ‏که ‏چگونه ‏مى‌‏توان ‏بهتر ‏و ‏بيشتر ‏آموخت، ‏نه ‏آنکه ‏تنها ‏به ‏توصيف ‏و ‏تشريح ‏يادگيرى ‏بپردازند. ‏به ‏اعتقاد ‏او، ‏شاگردان ‏را ‏نبايد ‏در ‏برابر ‏دانسته‌‏ها ‏قرار ‏داد، ‏بلکه ‏بايد ‏آنان ‏را ‏با ‏مسأله ‏روبرو ‏کرد ‏تا ‏خود ‏به ‏کشف ‏روابط ‏ميان ‏امور ‏و ‏راه‌‏حل ‏آنها ‏اقدام ‏کنند. ‏برونر ‏مى‌‏گويد: ‏برنامه ‏بايد ‏به ‏قدرى ‏منظم ‏و ‏سازمان ‏يافته ‏باشد ‏که ‏شاگرد ‏را ‏به ‏فعاليت ‏وادارد؛ ‏زيرا ‏اگر ‏ما ‏پاسخ ‏را ‏مستقيماً ‏در ‏اختيار ‏شاگردان ‏قرار ‏دهيم، ‏آنان ‏را ‏به ‏کتاب ‏و ‏معلم ‏متکى ‏مى‌‏سازيم ‏و ‏سبب ‏مى‌‏شويم ‏که ‏از ‏خود ‏کوششى ‏نشان ‏ندهند ‏و ‏در ‏نتيجه، ‏رضايت‌‏خاطر ‏از ‏يادگيرى ‏به ‏دست ‏نياورند ‏و ‏انگيزه‌‏هاى ‏يادگيرى ‏در ‏آنان ‏تضعيف ‏شود.
2
‏رشد ‏ذهنى ‏از ‏ديدگاه ‏برونر
‏برونررشد ‏ذهنى ‏کودک ‏را ‏به ‏يک‌‏سرى ‏گام‌‏هاى ‏پياپى (A series of stairsteps) ‏که ‏هر ‏کدام ‏داراى ‏قابليت‌‏هاى ‏معينى ‏است، ‏تشبيه ‏مى‌‏کند ‏که ‏رشد ‏هر ‏يک ‏از ‏اين ‏قابليت‌‏ها ‏پيش‌‏نياز (Prerequisite) ‏رسيدن ‏به ‏گام ‏بالاتر ‏است. ‏محيط‌‏هاى ‏متفاوت ‏در ‏تسريع ‏و ‏کند ‏کردن ‏اين ‏گام‌‏ها ‏نقش ‏مؤثرى ‏دارند. ‏بنابراين، ‏اختلاف‌‏نظر ‏دو ‏دانشمند ‏در ‏ميزان ‏تغييرى ‏است ‏که ‏از ‏محيط ‏حاصل ‏مى‌‏شود. ‏پياژه‏ عقیده داردکه ‏تغيير ‏به ‏مقدار ‏متوسط ‏حاصل ‏مى‌‏شود، ‏در ‏حالى ‏که ‏برونر ‏به ‏عظمت ‏اين ‏تغيير ‏اعتقاد ‏دارد.
‏برونر ‏علاوه ‏بر ‏تأکيد ‏نقش ‏محيط، ‏مى‌‏خواهد ‏تغييراتى ‏در ‏اين ‏نقش ‏به‌‏وجود ‏آورد، ‏جائى ‏که ‏پياژه ‏فقط ‏ناظر ‏به ‏رشد ‏در ‏مراحل ‏مختلف ‏بوده ‏و ‏مى‌‏خواهد ‏شواهدى ‏از ‏ادراک ‏کودک ‏در ‏اين ‏مراحل ‏به‌‏دست ‏آورد. ‏هدف ‏کوشش‌‏هاى ‏برونر ‏اين ‏است ‏که ‏فهم ‏کودکان ‏را ‏فزونى ‏بخشيده ‏و ‏حرکت ‏آنها ‏را ‏در ‏طى ‏اين ‏مراحل ‏تسريع ‏نمايد.
‏با ‏وجودى ‏که ‏برونر ‏معتقد ‏است ‏تغييرات ‏آشکار ‏تفکر ‏کودک ‏يکى ‏در ‏زمانى ‏است ‏که ‏او ‏صحبت ‏کردن ‏را ‏مى‌‏آموزد ‏و ‏تغيير ‏ديگر ‏در ‏۵ ‏تا ‏۷ ‏سالگى ‏و ‏سومين ‏تغيير ‏آشکار ‏در ‏آغاز ‏دورهٔ ‏نوجوانى ‏به‌‏وجود ‏مى‌‏آيد، ‏معهذا ‏مى‌‏گويد ‏مراحل ‏متوالى ‏رشد ‏ذهنى ‏کودک ‏به‌‏طور ‏روشن ‏با ‏سن ‏او ‏ارتباط ‏ندارند. ‏اين ‏نکات ‏با ‏سنين ‏موردنظر ‏پياژه ‏براى ‏انتقال ‏از ‏مرحله‌‏اى ‏به ‏مرحلهٔ ‏ديگر، ‏تقريباً ‏مطابقت ‏دارند.

 
دسته بندی: مقاله » مقالات فارسی مختلف

تعداد مشاهده: 3522 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 12

حجم فایل:95 کیلوبایت

 قیمت: 14,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل