مقاله فلسفه كانت word

دسته بندي : علوم پایه » معارف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 7 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بررسى پايه‏هاى اخلاق و فلسفه(كانت)

‏ ‏(كانت) (‏۱) ‏از فلاسفه بزرگ غرب، بناى اساسى اخلاق را قضاياى اخلاقى پيشينى مى‏داند‏ ‏كه زائيده عقل انسانى مى‏باشد و به هيچ وجه از تجربه و آزمايش نشات نگرفته است ‏و به‏ ‏‏طور كلى از نظر «كانت‏» وظيفه اوليه فيلسوف اخلاقى بايد اين باشد كه عناصرپيشينى از معرفت اخلاقى را شناسائى و منشا آنها را پيدا كرده، نشان دهد.‏ ‏مثلا معانى تعهد را نبايد در طبيعت انسان يا در اوضاع و شرائط عالمى كه در آن‏‏ ‏قرار دارد جستجو كرد، بلكه بايد آن را به نحو پيشينى در مفاهيم عقل(عملى)‏ ‏محض جست (‏۲) .
‏پس «كانت‏» اصالت تجربه را در اخلاق رد مى‏كند، كانت در بخش اول كتاب خود:«اساس ما بعدالطبيعه اخلاق‏»‏ ‏مى‏نويسد:
‏«در ميان تمام آنچه كه تصور آن ممكن است، در عالم و بلكه در خارج عالم به‏طوركلى چيزى وجود ندارد كه‏ ‏بتوان آن را بدون قيد و شرط خير و خوب شمرد مگر اراده‏ ‏‏خير‏ (‏۳)‏ .
‏خود «كانت‏» عبارت بالا را در همان كتاب چنين توضيح مى‏ دهد كه مثلا هوشمندى وشجاعت و استقامت در كارها‏ ‏امورى هستند كه از جهات مختلف مى‏توان آنها را خوب‏ ‏‏شمرد ولى همين مواهب طبيعى ممكن است مبدل به نهايت‏ ‏‏شر و بدى شوند در صورتى كه‏اراده‏اى كه آنها را به كار مى‏گيرد، اراده خوبى نباشد حتى اعتدال در عواطف وانفعالات كه متقدمين آن را بدون شرط خير مى‏دانستند، نمى‏توان آن را بدون شرط خيرشمرد. زيرا بدون اراده خير همين امور گاهى به عنوان اشياء بد تلقى مى‏شود. مثلا‏ ‏خونسردى و تسلط بر نفس مجرم، نه تنها او را خطرناك
‏ ‏‏تر مى‏كند، بلكه در چشم ما نيزشريرتر از مجرم عادى جلوه مى‏نمايد. و به تعبير ديگر مى‏توان كلام كانت را چنين‏‏ ‏بيان كرد:
‏«هر چيزى كه متصف به خوبى و خير مى‏شود، در رابطه با چيز ديگرى خير است ونمى‏توان آن را نسبت‏ ‏‏به هرچيز و در هر حال خير دانست. مثلا ليوان آب سرد براى‏‏ ‏فرد تشنه‏اى در هواى گرم خوب است اما همان ليوان آب سرد براى شخص سرماخورده‏اى درهواى سرد نه تنها خوب نيست، بلكه احيانا بد و شرير مى‏باشد اما اراده خير تنهاچيزى است كه بدون هيچ شرطى مطلقا خوب است‏». سپس كانت اضافه مى‏كند:
‏«آنچه موجب مى‏شود كه اراده خير بدينگونه باشد، اعمال اراده و موفقيت‏هاى آن‏ ‏‏در صحنه و يا قدرت آن بر رسيدن‏ ‏به اين مقصود و يا آن هدف نيست، بلكه كار در خوداراده است‏‏ ‏يعنى اراده خود ذاتا خير مى‏باشد، اراده از جهت ذات خودش مورد اعتبارو ملاحظه بوده، لازم است‏ ‏‏به تنهائى ارزشيابى شود و مقصود از اراده فقط آرزوى ساده‏‏ ‏نيست، بلكه تلاش براى استخدام تمام ابزارهائى است كه قدرت بر آن داريم‏».
‏سوال از «كانت‏»
‏حال در اينجا اين سوال مطرح است كه مراد از اين كه اراده‏‏ ‏خير هميشه خير است چيست؟ آيا مقصود ايشان از اين‏ ‏عبارت اين است كه ما خير بودن‏‏ ‏را همراه اراده ملحوظ داشته و جزو موضوع قرار داده‏ايم؟ اگر مراد اين باشد، درپاسخ او مى‏گوئيم كه اراده در اين صورت بالضروره خير است و اين ضرورت و بداهت‏ ‏‏به‏اصطلاح علماء علم منطق ضرورت به شرط محمول است، زيرا اگر محمولى در موضوع يك‏ ‏‏قضيه اخذ شود، در اين صورت محمول به

 
دسته بندی: علوم پایه » معارف

تعداد مشاهده: 3542 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 7

حجم فایل:13 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل