عيب يابي آسانتر شبكه ها (دانلود رایگان)

دسته بندي : انسانی » علوم کامپیوتر
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 3 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏عيب يابي آسانتر شبكه ها
Nix : ‏متوسط
‏راهنماي عيب يابي
‏اولين چيزي كه باعث مي شود تكنسين شبكه بتواند ايراد ‏احتمالي را تشخيص دهد ، بررسي اين موضوع است كه پيش از اين شبكه در چه شرايطي به ‏طور صحيح كار مي كرده است . شناخت آن شرايط باعث تشخيص آسانتر عامل پديد آورنده خطا ‏مي گردد . اما متاسفانه بعضي از تجهيزات شبكه فاقد داده هاي فني لازم براي رفع عيب ‏يا مستنداتي براي آگاهي يافتن از شرايط كاركرد صحيح آن ها هستند و متخصصان هنگامي ‏در كار با آن هاموفق هستند كه نمونه هاي مختلفي از آن ها را ديده ، نصب كرده و با ‏شرايط كاركرد آن ها آشنا باشند . اما همان متخصصان هم ممكن است فراموش كنند كه كدام ‏يك از دستگاه ها ، در كدام شرايط بهترعمل مي كردند يا كدام پيكر بندي براي كدام ‏محيط مناسب تر بوده است . براي آنكه فاصله بين تكنسين هاي مختلف با يكديگر كمتر شود ‏و راه يافتن خطا ها كوتاه تر گردد ، رعايت نج نكته ضروري است . اين موارد را مي ‏توان پنج گام براي كسب موفقيت در كشف خطا نام گذاشت .
‏گام اول : مستند سازي شبكه
‏در دست داشتن آخرين نقشه هاي فيزيكي و منطقي شبكه ‏، كمك شاياني به شناخت وضعيت فعلي شبكه مي نمايد . با اين نقشه ها مي توان ادوات ‏مختلف ، پيكر بندي ها ، و آدرس ها راتحت نظارت داشت . ضمن آنكه از اين طريق كار عيب ‏يابي آسانتر مي گردد.
‏گام دوم : جمع آوري كليه اطلاعات و تحليل خطاي پيش آمده
‏فرض كنيد كه اشكال ‏كار مي دانيد ، آيا مي توانيد آن را مستند كنيد ؟ آيا قبل ازبروز خطا ، هشداري از ‏ايستگاه هاي كاري صادر نشده است ؟ براي اين كه اين مرحله را ساده تر كنيئ . مي ‏توانيد از دستگاه LinkRunner‏، محصول شركت Fluke Networks ‏استفاده كنيد . اين ابزار ‏كه به سادگي قابل حمل است مي تواند اشكالات اوليه درلايه فيزيكي را نشان دهد . اين ‏ابزار مي تواند در خدمت تكنسين ها باشد تا در صورتي كه اشكال شبكه ، فراتر از ‏اشكالات معمولي بود ، از متخصصان مجرب تري استفاده گردد. پس در گام دوم ، با ‏استفاده از ابزارهاي كمكي به جمع آوري كليه اطلاعات موجود مي پردازيم و اشكالات ‏لايه فيزيكي رابررسي مي نماييم .
‏گام سوم : دامنه مشكل ايجاد شده را محدود كنيد
‏قدم بعدي محدود كردن دامنه ‏مشكل ايجاد شده است . بايد يررسي كنيم كه مشكل مربوط به بخشي از شبكه است يا فقط به ‏يك كانيت محدود است ؟ مثلا اگر مشكل مربوط ب هكلانيت است پس به كابل فيزيكي يا ‏ايستگاه كاري محدود مي گردد. يعني پس از جمع آوري اطلاعات،بايد آن را به مشكل پيش ‏آمده محدود نماييم .
‏گام چهارم : مشكل را رفع كنيد
‏پس از محدود كردن دامنه مشكل ، رفع آن آسان ‏خواهد شد . در مورد ادوات سخت افزاري ، معمولا بايد آن را تعويض نمود . مثلا تعويض Patch Cable ‏يا تغيير پورت سوئيچ يا تعويض كارت شبكه كلانيت . اين گام وقتي تكميل ‏مي شود كه پس از رفع عيب ، شبكه مجددا تست شودتا ازرفع كامل اشكال اطمينان حاصل ‏گردد.
‏گام پنجم : كارهاي انجام نشده را مستند كنيد
‏حالا بايد مجددا گام اول را ‏تكرار كنيد . يعني مشكل پيش آمده و نحوه رفع آن را مستند سازي كنيد . اين كاربر ‏براي مراجعات بعدي بسيار مفيد خواهد بود .
‏اما آيا انجام اين دادن همه اين ‏مراحل لازم است ؟
‏گاهي پيش مي آيد كه مشكلات شبكه ، ناشي از اشكلات سيستم عامل ‏است . غلب تكنسين هايي كه در واحدهاي فني مستقر هستند ، هنگام انجام راهنمايي تلفني ‏، به كاربران مي گويند كه «يك بار كامپيوترتان را بوت كنيد .» اين راه حل ، در بعضي ‏موارد مشكل را مرتفع مي كند و ديگر نياز به طي كردن گام هاي پنج گانه نيست . حسن ‏اين كاردر اين است كه تكنسين بدون اين كه محل كارش را ترك كند ، مشكل را برطرف
‏نموده است .
‏اما بعضي مشكلات با بوت كردن ساده از بين نمي روند . در اين موقع ، ‏در صورتي كه كاربر كامپيو تر بتواند از خط فرمان (Command Prompt) ‏سيستم عامل ‏استفاده نمايد ، راهنمايي تلفني را همچنان مي توان ادامه داد . يعني فرمان IPCONFIG ‏مي تواند وجود اتصال فيزيكي را بررسي نمايد .
‏مثلا وقتي PC ‏براي پروتكل DHCP‏پيكر بندي شده اما آدرس پيش فرض ويندوز (169.254.X.X) ‏را بر مي گرداند ، مشخص ‏مي شود كه كلانيت نمي تواند با سرورDHCP ‏ارتباط برقرار كند .
‏يا وقتي يك ‏كامپيوتر پر تابل را به شبكه متصل مي كنيم ، بايستي آدرس همان شبكه راداشته باشد . ‏اما آگاهي اوقات DHCP ‏ارتباط برقرار كند .
‏يا وقتي يك كامپيوتر پرتابل را به ‏شبكه متصل مي كنيم ، بايستي آدرس همان شبكه را داشته باشد . اما گاهي گاهي اوقات DHCP‏، آدرس subnet ‏ديگري را به آن اختصاص مي دهد . اكنون كاربر مي تواند دودستور C:>ipconfig/release ‏و C:>ipconfig/renew ‏را وارد مي نمايد. يعني مي خواهد كه ‏آدرس lP ‏جديدي داشته باشد . اگر سيستم پاسخ دهد كه انجام عمل DHCP ‏ميسر نيست . آن ‏گاه اين احتمال وجو دارد كه كاربر از پيكر بندي lP ‏ااستاتيك استفاده كرده باشد . در ‏اين حالت جهت بررسي صحت گزارش ، بايد به مستندات شبكه مراجعه نمود .
‏در حالتي ‏ديگر ، اگركاربر يك آدرس lP ‏را اعلام كند ، بايد از طريق ping ‏كردن ، آن بررسي نمود . ‏اگر PC ‏كاربر ، پاسخ مناسب مي دهد ، يعني آ ن كه انجام فعاليت هاي متداول نظير ‏باز كردن صفحه وب انجام پذير است . در غيراين صورت بايستي كامپيوتر را از نزديك ‏مورد بررسي قرارداد.
‏بررسي مشكل به صورت حضوري
‏پس از حضور در محل كاربر ، كار جمع آوري اطلاعات ‏شروع مي شود . سؤال اول اين است كه انجام كدام عمل باعث بروز مشكل شد ه است . گاهي ‏اوقات پاسخ اين سؤال، چندان روشنگرنيست . زيرا كاربرمي گويد كه وي كارخاصي انجام ‏نداده است و همه كارها صورت گرفته در حد كارهاي معمولي روزانه بوده است يا آن كه ‏دقيقا مي داند چه اتفاقي افتاده ولي ترجيح مي دهد درباره آن توضيحي ندهد ، يا ‏مسئووليت انجام آن را بر عهده نگيرد .
‏در اين مواقع بايد كاربر را مطمئن سازيد ‏كه توضيح درباره نحوه بروز مشكل به رفع سريع آن كمك خواهد كرد . به غير از اين ها ‏از انجام تغييرات محلي نيز سؤال كنيد . مثلا اين كه به تازگي دكوراسيون اتاق محل ‏كار تغيير كرده است ي يك برنامه محافظ نمايش جديد نصب شده است يا مواردي از اين دست .
‏بعد از آن كه تا حد ممكن دانسته هايتان را افزايش داديد ، موارد ي كه تلفني ‏به كاربر گفتيد را مجددا خودتان آزمايش كنيد . اگر عمل ping ‏به سرور شبكه به درستي ‏انجام مي شود يا ادوات شبكه به درستي پاسخ مي دهند ، نشان دهنده آن است كه ايستگاه ‏كاري در لايه 3، به درستي به شبكه متصل است و در نتيجه به انجام تست در لايه هاي ‏پايين تر نيازي نيست . پس بايد توجه را به لايه هاي بالايي شبكه معطوف نمود . اگر ‏اين قسمت درست جواب ندهد يعني اين كه بايد به سراغ لايه هاي پايين تر رفت . حالا ‏بايد از يك لايه شروع كنيد . اگراتصال شبكه قطع باشد ، دستورping ‏اين موضوع را به ‏خوبي نشان مي دهد . براي ديدن زمان پاسخ (response Time) ‏، دستور زيزر استفاده مي ‏شود : C:ping-t x x x x
‏نتيجه حاصله را مي توان با استفاده ازTERACERT ‏و PATHPING ‏براي بررسي مسير ها به سمت device ‏مورد نظر تحليل نموده است .
Trace route ‏نمودن به شما مي گويد كه چگونه در طول مسير شبكه ، پكت ممكن است از بين برود . ‏يعني رفع عيب لايه يك شبكه را مي توان از همين راه آغاز كرد . دستور C:>tracert x.x.x.x ‏يا C:>patping ‏اين كار را انجام مي دهند.
‏آيا به سطح پيشرفته تري از اشكال يابي احتياج است ؟
‏اگر هنوز ايراد مشخص ‏نشده است يا براي تعيين آن به اطلاعات يا به جزييات بيشتري نياز است ،بايد چند ‏آزمايش ديگر را نيز انجام داد .
‏پس از اطمينان از اين كه ، وارد نشدن كاربربه ‏شبكه دراثرجابه جايي كابل يت جدا شدن كابل و اتصالات آن نمي باشد ، به اين نتيجه مي ‏رسيد كه مشكل پيش آمده ، پيچيده تر از اشكلات معمولي شبكه هااست.
‏در اين جا ‏داشتن ابزاري مانند LinkRunner ‏مي تواند به سرعت به كشف اشكالات كمك كند .

 
دسته بندی: انسانی » علوم کامپیوتر

تعداد مشاهده: 3833 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .zip

تعداد صفحات: 3

حجم فایل:12 کیلوبایت

 قیمت: رایگان
برای دانلود رایگان فایل روی لینک دانلود کلیک کنید.   دریافت فایل