بررسی موتور های القایی (آسنکرون) و روش های راه اندازی آنها
دسته بندي :
پروژه »
دانلود پروژه های آماده دانشجویی
موتورهای القایی یا همان آسنکرون یکی از پر کربردترین موتورهای سه فاز در صنعت برق می باشد.از کاربردهای موتورهای القایی سه فاز میتوان در پمپ ها ، کفکش ها ، سی ان سی و … اشاره کرد.از این رو راه اندازی و روش های راه اندازی موتورهای الکتریکی علی الخصوص موتورهای آسنکرون (القایی) یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.
در فصل اول این پروژه کلیات موتورهای آسنکرون سه فاز از قبیل ساختمان موتورهای القایی ،تشریح عملکرد موتورهای آسنکرون (القایی) ، مکانیزم ایجاد گشتاور و معادلات و فرمول های موتورهای القایی بیان شده است.در فصل دوم و سوم این پروژه به بررسی روش های راه اندازی موتورهای القایی پرداخته شده است.روش های راه اندازی موتورهای آسنکرون همچون افزایش مقاومت رتور ، روش ستاره مثلث راه اندازی موتورهای القایی قفس سنجانی ، کاهش ولتاژ استاتور ، راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن ،روش همزمان ولتاژ و فرکانس در موتورهای القایی ، روش راه اندازی تریستوری ، PWM و …
موتورهای القایی AC عمومی ترین موتورهایی هستند که در سامانه های کنترل حرکت صنعتی و همچنین خانگی استفاده می شوند.طراحی ساده و مستحکم , قیمت ارزان , هزینه نگه داری پایین و اتصال آسان و کامل به یک منبع نیروی AC امتیازات اصلی موتورهای القایی AC هستند.انواع متنوعی از موتورهای القایی AC در بازار موجود است.موتورهای مختلف برای کارهای مختلفی مناسب اند.با اینکه طراحی موتورهای القایی AC آسانتر از موتورهای DC است , ولی کنترل سرعت و گشتاور در انواع مختلف موتورهای القایی AC نیازمند درکی عمیقتر در طراحی و مشخصات در این نوع موتورهاست.این نکته در اساس انواع مختلف ، مشخصات آنها ، انتخاب شرایط برای کاربری های مختلف و روشهای کنترل مرکزی یک موتورهای القایی AC را مورد بحث قرار می دهد.
از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر تاثیر بسزایی دارد.
فهرست مطالب
مقدمه
فصل ۱- کلیات موتور آسنکرون سه فاز
۱-۱- ساختمان موتورهای القایی سه فاز
۱-۱-۱- استاتور
۱-۱-۲- رتور
۱-۱-۳- حلقه های لغزان
۱-۱-۴- جاروبک ها
۱-۱-۵- یاتاقان و بدنه
۱-۲- عملکرد موترهای القایی سه فاز
۱-۲-۱- موتور ساکن
۱-۲-۲- مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون )
۱-۲-۳- موتور گردان
۱-۲-۴- موتور در شرایط ماندگار
۱-۳- موتور فقس سنجابی
فصل ۲- انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز
۲-۱- انواع روشهای راه اندازی معمولی
۲-۲- روش راه اندای مستقیم
۲-۳- روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور
۲-۳-۱- موتورهای رتور سیم پیچی شده
۲-۳-۲- Liquide starter
۲-۳-۳- درایور راه اندای کرامی
۲-۳-۴- راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه به جریان و مقاومت رتور
۲-۴- انتخاب ولتاژ موتور
۲-۴-۱- راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور
۲-۵- راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث
۲-۶- روش کلاج گریز از مرکز
۲-۷- پیک جریان حین راه اندازی
۲-۸- دینامیک راه اندازی
۲-۹- راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن
۲-۹-۱- مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ
۲-۹-۲- عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی
فصل ۳- راه اندازی تریستوری موتورهای القایی
۳-۱- مقدمه
۳-۲- مدهای کنترل
۳-۲-۱- کنترل راه اندازی
۳-۲-۲- کنترل شتاب راه اندازی
۳-۳- مشخصات راه اندازهای تریستوری
۳-۴- شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری
۳-۵- مدار قدرت
۳-۵-۱- معرفی تریستور
۳-۶- مدار فرمان
۳-۶-۱- مدار آتش کننده
۳-۶-۲- مدار تقویت کننده
۳-۶-۳- مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و انتقال زاویه آتش
۳-۶-۴- مدار خطای جریان
۳-۷- طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور آسنکرون (القایی)
۳-۷-۱- کنترل
۳-۷-۲- نوسانساز موج دندانه اره ای
۳-۷-۳- کنترل زاویه آتش
۳-۷-۴- مقایسه کننده
۳-۷-۵- ایزوله کننده مدار قدرت و مدار فرمان
۳-۷-۶- رله اضافه ولتاژ و افت ولتاژ
۳-۷-۷- رله اضافه جریان (Over Current)
۳-۸- نظام هماهنگ v/f
۳-۸-۱- لزوم استفاده از نظام ثابت
۳-۸-۲- توضیح درباره PWM
۳-۸-۳- مدارات اینورتر
۳-۸-۴- رکتیفایرها
۳-۹- مقایسه