برقراری ارتباط سالم با دیگران و دوست یابی (ورد)
دسته بندي :
فنی »
رشته برق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 10 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
ارتباط خوب و بد
ارتباط به نظر موضوع ساده اي است و همه ما خود را در آن متخصص ميدانيم به هر صورت از زمان کودکي تا به حال حرف زده ايم و معمولا گفت و گو کردن امري طبيعي تلقي ميشود خيلي ساده دهانتان را باز ميکنيد و کلمات پشت سر هم از آن خارج ميشود . وقتي شاد هستيد و خود را به کسي نزديک احساس ميکنيد ،ارتباط برقرار کردن کار دشواري به نظر نميرسد. هم شما احساس خوبي داريد و هم آنها و همه چيز به ظاهر خوب و بي کم و کاست است. اما در شرايط اختلاف، وقتي تضادي مطرح ميشود آنوقت است که بايد مهارت کلامي خود را مورد قضاوت قرار دهيد. در حالت عصبانيت چگونه گفت و گو ميکنيد و يا به جاي آن با اشخاصي که از شما عصباني هستند چگونه حرف ميزنيد؟ با انتقاد چه ميکنيد؟ وقتي طرف شما غير منطقي است و به حرفهاي شما گوش نميدهد چه ميگوييد؟ در شرايط احساس رنجش چگونه ارتباط برقرار ميکنيد؟
کليد صميميت، دوستي و موفقيت در کسب و کار بستگي به اين دارد که با اختلافات خود چگونه روبرو ميشويد. اشخاص در اين زمينه با دشواري زيادي روبرو هستند. اغلب زوجها از طرز برقراري ارتباط موثر بي اطلاعند. دوستان با هم آنطور که بايد حرف نميزنند. اعضاي خانواده هم اغلب
آنطور که شايد و بايد مسائل خود را حل و فصل نميکنند.
حتي روانپزشکان که به ظاهر متخصص هستند در ارتباط با هم دشواري دارند.آيا مايليد که در کار برقراري ارتباط از مهارت بيشتري برخوردار باشيد؟ در اين صورت بايد ابتدا ارتباط بد و خوب را تعريف کنيم. هر ارتباط خوب از دو خصوصيت برخوردار است: احساسات خود را آشکارا ابراز ميکنيد و به طرف مقابل هم امکان ميدهيد تا احساسات خود را ابراز نمايد طرز فکر و احساستان را در ميان ميگذاريد و سعي ميکنيد که احساس و انديشه طرف مقابل خود را درک کنيد طبق اين تعريف، نقطه نظرها و احساسات هر دو طرف مهم و ارزشمندند.
درست به همان گونه که ارتباط خوب به مفهوم ابراز وجود و گوش دادن است، ارتباط بد آنچنان ارتباطي است که شخص از طرح آشکار احساسات خودداري ميکند و به سخنان طرف مقابل گوش نميدهد.
بحث و جدل و حالت تدافعي گرفتن نشانه هاي ارتباط بد هستند. ممکن است بدون درک احساسات طرف مقابل، در مقام ضديت با او حرف بزنيد. ممکن است اين پيام را فرافکن بکنيد که: "به حرف تو علاقه ندارم. تنها ميخواهم حرف خودم
را زده باشم و اصرار دارم که تو آن را ازمن بپذيري."
نشانه ديگر ارتباط بد انکار احساسات و به نمايش گذاشتن غير مستقيم آنهاست. ممکن است نيش دار و طعنه آميز حرف بزنيد . اين حالت را اصطلاحا "پرخاشگري انفعالي" مينامند. پرخاشگري پويا هم ارتباط خوبي نيست. فهرست خصوصيات ارتباط بد، در حکم راهنمايي است که هنگام ارتباط بايد از آن پرهيز کنيد.
ويژگيهاي ارتباط بد
حقيقت: اصرار ميکنيد که حق با شماست و طرف ديگر اشتباه ميکند
سرزنش: تقصير را به گردن طرف مقابل مي اندازيد
شهادت: مدعي هستيد که يک قرباني بي گناهيد
تحقير: طرف مقابل را به صرف اينکه مطابق ميل شما کار نميکند سرزنش ميکنيد
توقع: بي آنکه خواسته خويش را مطرح کنيد خود را شايسته برخورد بهتر ميدانيد
درماندگي: تسليم ميشويد . روزنه اميدي نميبينيد
انکار: عصبي و رنجيده خاطر هستيد و اندوه خود را انکار ميکنيد و حال آنکه وضع ظاهر شما درست خلاف آن را نشان ميدهد
پرخاشگري انفعالي: يا حرفي نميزنيد يا لحن طنز و تمسخر داريد. در اتاق را به هم مي
کوبيد و خارج ميشويد
سرزنش خويشتن: به جاي برخورد با مسئله،طوري رفتار ميکنيد که انگار آدم بد وحشتناکي هستيد
کمک کردن: به جاي توجه به افسردگي، رنجش يا خشم طرف مقابل ميخواهيد با حل مساله به او کمک کنيد
طعنه: کلمات يا لحن صداي شما از خصومت يا تنش حکايت دارند که نميخواهيد آنرا آشکارا بازگو کنيد
قرباني کردن ديگران: معتقديد که گرفتاري از ناحيه طرف مقابل شماست و تقصيري متوجه شما نيست
حالت تدافعي: هرگونه تقصير خود را کتمان ميکنيد و مدعي ميشويد که کار شما بي اشکال است
يک ارتباط خوب هم از دو خصوصيت برخوردار است که عبارتند از:
احساسات خود را مستقيما ابراز ميکنيد و به احساسات طرف مقابل هم توجه مي کنيد.
راهنماي برقراري ارتباط سالم با ديگران و دوست يابي :
۱- راز دوستي در تفاوت قائل شدن ميان دوستان است . صداقت را به چاپلوسي و صميميت را به لبخندهاي تصنعي ترجيح بده.