خانواده و نقش و تاثير آن در برقراري عدالت 25 ص (ورد)
دسته بندي :
فنی »
رشته برق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 33 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
خانواده و نقش و تاثير آن در برقراري عدالت
2
فهرست
عنوان صفحه
مقدمه
عدالت از نظر علي (ع) در خانوادهي اجتماعي
عدل از اصول دين در خانواده
جود و عدل در خانواده از ديدگاه اخلاق فردي
جود بهتر است ياعدل؟
جود و عدل از نظر اجتماعي
فرق جود با احسان
عدالت در خانواده، فلسفه ي اجتماعي
دنياي گشادهي عدالت خانواده و دنياي تنگ ظلم
علت اصلي انحراف افراد از عدل در جامعه و خانواده
نتيجهي اساس بحث عدل در خانواده
اصل عدل در مذهب شيعه
حق همسر از نظر علي(ع)
مفهوم عدالت اجتماعي در خانواده
مهفوم و ابعاد عدالت اجتماعي در خانواده
منابع و مآخذ
4
«مقدمه»
ابتدا با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت خانم اسدي دبير پرورشي و مديرها خانم اديبپور و همچنين آموزش و پرورش ناحيه.
در ابتدا ميگويم كه زنگ پرورشي رسيده بود و خانم اسدي كه وارد كلاس ما شد بعد از سلام كردن موضوعي را كه آموزش و پرورش براي تحقيق آن را به مدرسه عرض كرده بود و بر عهدهي دانشآموزان همهي مدرسه بود صحبت كرد و ابتدا عنوان موضوع را كه «عدالت» اصل آن است گفت و بخشهاي آن را يكييكي براي ما توضيح دهد تا درتحقيق ما را ياري كند ما از بين اين موضوعها «خانواده و نقش تأثير آن در برقراري عدالت» را انتخاب كرديم كه ميتوانستم به كمك دوستم و ساير افراد به عنوان خانم اسدي و مادر و پدر گرامي ما را در اين كار ياري كردند كه از آنها متشكريم و توانستيم به دنبال اين، كتابها و منابع زيادي و همچنين سايتهاي اينترنتي اين موضوع را به پايان برسانيم و از آنها خيلي سپاسگذاريم.
«با تشكر بسيار» زهرا دهقان و زينب فيضاللهزاده
5
«عدالت از نظر علي(ع) در خانوادهي اجتماعي»
«لقد ارسلنا بالبينات و أنزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط و انزلنا الحديد فيه بأس شديد و منافع للناس وليعلم الله من ينصره رسله بالغيب ان الله قوي عزيز» «حديد آيهي 25»
«ان الله يأمر بالعدل و الاحسان وايتائ ذيالقربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون» «نحل آيهي 90»
اين دو آيهي كريمه از دو سوره است و هر كدام در يك جايي از قرآن است آيهي اول آيهي بيست و پنجم از سورهي حديد است و آيهي دوم آيهي نودم از سورهي نعل است البته در هر دو آيه از يك مطلب ياد شده و آن موضوع عدالت است البته هر آيه مطلب اضافهاي نسبت به ديگري دارد.
در آيه اول ميفرمايد «ما، پيغمبران خود را به دلايل روشن فرستادهايم و همراه آنها كتاب و مقياس و وسيله اندازهگيري فرستاديم تا مردم بر ميزان عدالت عمل كنند، آهن فرستاديم كه فلزي و محكم و با صلابت است و منافعي براي حيات بشر دربر دارد! علت ديگر فرستادن پيغمبران اين است كه آمدن آنها وسيلهاي امتحاني باشد و معلوم و روشن شود كه چه كسي به ياري حق و اهل حق ميشتابد و چه كسي نميشتابد، خداوند نيرومند و غالب است.
در آيهي اول هدف كلي اديان آسماني را برقرار شدن موازين عدالت ذكر ميكند و در آيهي دوم به عنوان يك اصل از اصول و مباني كلي اسلام و به عنوان معرفي روح اسلام ميفرمايد خداوند به عدل و احسان امر ميكند و از فحشاء و زشتكاريها و بديها و ظلمها نهي ميكند.
موضوع عدل و احسان خصوصا موضوع عدل، گذشته از اين كه در خود قرآن كريم مكرر ذكر شده در تاريخ اسلام و در ميان مسلمين فصلي طولاني دارد چه از نظر علمي در تاريخ اسلامي و چه از نظر علمي و اجرايي در تاريخ اجتماعي و سياسي جامعه و چون واقعا يكي از اركان اسلام اصل عدل است. شايسته است در اطراف آن صحبت شود و مخصوصا ما شيعيان كه يكي از اصول دين را عدل ميدانيم.