تحقیق توکل ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 12 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏0
‏فهرست مطالب :
‏عنوان : صفحه :
‏مقدمه 1
‏توکل از نظر معنای لغوی 2
‏توکل در بعضی آیات قرآن 2
‏توکل درحدیث 4
‏توکل در سخنان و نظرات بعضی از عرفا و صوفیان 6
‏درجات توکل 9
‏توکل و اطمینان قلب 11
‏حقیقت توکل 11
‏منابع و مأخذ 13
‏1
‏مقدمه
‏از مباحث مهم تصوف و سیر و سلوک صوفیانه مقامات و احوال است که صوفی و عارف برای رسیدن به حق و حقیقت و کمال حقیقی باید مقامات را طی کند و از حالاتی که درون او وارد می ش‏و‏د ‏بهره گیرد‏.
‏از کتب صوفیه این طور برداشت می شود که مقام اکتسابی است و شخص سالک باید ‏ با سعی و تلاش و دریافت‏ مقامی را که به دست می آورد و چون شرطهای آن را به جای آورد به مقام دیگری برود تا به ذات حق ‏ نائل شود‏اما حال وارد غیبی است در یک لحظه در دل سالک می افتد و مانند ‏برقی می گذرد و دوام ندارد‏.
‏ابونصر سرّاج مصنّف کتاب اللّمع مقامات صوفیه ‏را اینگونه ذکر کرده است که مقامات عبارتند از:
‏«‏توبه، ورع، زه‏د‏، فقر، صبر، توکل، رضا‏»
‏که بحث مورد تحقیق اینجانب در مورد مقام ششم یعنی توکل می باشد ‏که در ابتدا توکل ‏در بعضی از آیات قرآن و روایات معصومین (ع) مورد بررسی قرار گرفته ‏و سپس سخنان و نظرات برخی از عرفا و صوفیان در آن ‏مورد ذکر شده است‏.
‏البته درباره توکل در قرآن‏ و روایات و سخنان عرفا مطالب زیادی ذکر شده که در این تحقیق ‏فقط به بخشی از آنها اشاره می کنیم‏.
‏امید است ماحصل مورد پسند واقع شود‏.
‏2
‏ ‏توکل از نظر معنای لغوی
‏توکل یعنی ‏«‏ ‏جمع کردن عزم بر فعل یا اطمینان قلبی به خدای تعالی و از نظر صوفیه افکنون در عبودیّت و تعلّق قلب به ربوبّیت‏ ‏»‏1
‏اما در لغت نامه دهخدا ‏«‏توکل یعنی اعتماد کردن، تکیه کردن و اعتماد نمودن بر کسی و اعتراف کردن به عجز خود، به خدا سپردن‏ و دل برداشتن از اسباب دنیا و به حضرت مسبب الاسباب توجه نمودن‏، نزد اهل حقیقت ‏اعتماد کردن به ‏آنجه از خداست‏ و یأس از آنچه در دست انسان است‏.
‏این اصطلاح‏ اخلاقی و عرفانی اس‏ت‏ و آن بود كه در كارهايي كه حواله آن به قدرت و كفايت بشري نبوده و رأي و رؤيت‏ خلق را در آن مجال تصرّفي صورت نبندد، زياده و نقصان و تعجيل و تأخير نطلبد‏ و به خلاف آن چه‏ باشد ميل نكند و از نظر عارفان دلبستگي او به آن ذات بي همتا زيادت ‏شود‏.‏2‏»
‏توكل در بعضي آيات قرآن
‏منظور از توكل بر خدا‏، اين است كه انسان تلاشگر كار خود را‏ به او‏ واگذارد و حل مشكلات خويش را از او بخواهد، خدايي كه از تمام نيازهاي او آگاه است، خدايي كه نسبت به او رحيم و مهربان است‏ ‏«‏و توكل علي العزيز‏ الرحيم‏»‏3
‏و خدايي‏ ‏كه‏ قدرت به حل هر مشكلي دارد‏: ‏«‏و ان يم‏س‏سك الله‏ بضر‏ فلاكاشف له الاهووان يم‏س‏سك بخير فهو علي كل شيءٍ قديرٌ‏»‏4
‏______‏________‏__________________
‏1- فرهنگ لاروس (عربي- فارسي) خليل جُر- مترجم سيد حميد طبيبيان- انتشارات امير كبير- تهران 1373- جلد اول- صفحه‏ 683.
‏2- لغت نامه- علي اكبر دهخدا- دانشگاه تهران‏ 1344‏- جلد 8 حرف ت
‏3- شعرا 26/217
‏4- انعام 6/17
‏و اينكه انسان در برابر مشكلات و حوادث زندگي و دشمنيها و سرسختيهاي مخالفان و پيچيدگي ها و بن‏ بستهايي كه در مسير خود به سوي هدف دارد در جايي‏ كه توانايي برگشودن آنها ندارد او را وكيل خود سازد و به او تكيه كند‏، از تلاش ‏ ‏و كوشش باز نا‏يستد‏، بلكه در آنجاهم كه توانايي بر انجام كاري دارد باز مؤثر اصلي را خدا بداند.‏ ‏«‏و كفي بالله وليا و كفي بالله نصيراً‏»‏1
‏از دريچه چشم يك ‏موحد سرچشمه تمام قدرتها و نيروها اوست و هر حركت و كوشش و تلاش و جنبش و هر پد‏يده اي كه در جهان صورت مي گيرد ‏ بالاخره به علت نخستين اين جهان يعني ذات خداوند ارتباط مي يابد‏.
‏«‏الله خالق كل شي ء‏ و هو علی کل شئ‏ وكيل‏»‏2
‏3
‏و چنانچه بعضي از مفسران گفته اند كه تمام مسير انسان در طريق عبوديت پروردگار در دو جمله ي اين آيه خلاصه شده‏: ‏«‏فاعبده و توكل عليه‏»‏3‏ چرا كه عبادت خواه عبادت جسماني باشد مانند عبادات معمولي و يا عبادات روحاني باشد مانند ‏تفكر در عالم آفرينش و نظام ‏اسرار هستي‏، آغاز اين سير است‏.
‏و توكل يعني ‏واگذاري مطلق به خدا و سپردن همه چيز به دست او كه يك نوع ‏«‏فناء في الله‏«‏ محسوب مي ‏شود‏ آخرين نقطه اين سير مي باشد‏.
‏در تمام اين مسير از آغاز تا انتها توجه به حقيقت توحيد صفات‏؛ رهروان اين راه را ياري مي دهد‏ و به تلاش و تكاپوي آميخته با عشق‏ وا مي دارد‏.‏»‏4
‏__________‏_______‏______________
‏1- نساء 4/45.
‏2- زمر‏ 39/62 .
‏3- هود 11/123.
‏4- تفسير نمونه- ‏ناصر مكارم شيرازي- ناشر دارالكت‏ب الاسلاميه‏- 1372- چاپ مدرسه الامام ‏امیر‏المؤمنين- جلد 9- ص‏فحه ‏289
‏توكل در حديث
‏در حديثي از پيامبر اكرم (ص) آمده است كه فرمود‏: از پيك وحي خدا جبرئيل پرسيدم: توكل چيست‏؟ گفت: حق‏يقت توكل اين است كه انسان بداند: مخلوق، نه ‏زيان مي رساند‏ و نه نفع، نه عطا مي كند‏ و نه منع، چشم اميد از خلق برداشتن‏، هنگامي كه چنين شود انسان جز براي‏ خدا كار نمي كند‏، به غير او اميد ندارد، از غير او نمي ترسد‏، و دل به كسي جز او نمي بندد اين روح توكل است‏1‏ ‏«‏فقل حسبي الله لااله الاّ هو عليه توكلت، و هو رب العرش العظيم‏»‏2
‏«‏در حديث ديگر پيغمبر (ص) در شب معراج از پيشگاه خداوند سؤال فرمود‏: پروردگارا‏ ! اي الاعمال افضل‏؛ خداوند متعال فرمود‏: ليس شيء‏ٌ عندي افضل من ‏ال‏توكل علي والرضا بما قسمت
‏چيزي در نزد من افضل و برتر از تو‏بر من و خشنودي ‏به آنچه قسمت كرده ام نيست‏3‏»
‏امير المؤمنين علي (ع)‏ نيز در همين رابطه مي فرمايند:‏ ‏«‏من رضي من الله بما قسم له استراح بدنه‏4‏»
‏نبي مكرم ‏ اسلام در جايي ديگرمي فرمايند‏: ‏«‏من احب ان يكون اتقي الناس،‏ فليتو كل علي الله‏»‏5‏ كه در اين حديث‏ شريف توكل از مصاديق‏ ‏بارز تقواي الهي ذكر شده است‏.
‏مولا امير المؤمنين‏ (ع) نيز در باب توكل فرمودند‏: ‏«‏من وثق بالله‏ اراه السر و رومن توكل عليه كفاه الامور‏»‏6
‏____________‏________________‏____________
‏1- ‏تفسير نمونه- ناصر مكارم شيرازي- ناشر دارالكتاب الاسلاميه- 1372- چاپ مدرسه الامام ‏امیر ‏المؤمنين- جلد 24- صفحه 239 به نقل از بحار الانوار ‏جلد 69- صفحه 373- حديث‏ 19‏.
‏2- ‏تؤبه‏ 9/129.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 2844 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 12

حجم فایل:103 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل