کسب و کارهای خانگی (پاورپوینت )
دسته بندي :
علوم پایه »
دانلود پاورپوینت های علمی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 23 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
1
بسم الله الرحمن الرحیم
(پروژِِِه کار آفرینی)
کسب و کارهای خانگی
2
تعريف کسب و کار خانگی:
به هر نوع فعاليت اقتصادی در محل سكونت شخصی كه با استفاده از امكانات و وسايل منزل راه اندازی شود كسب و كار خانگی مي گويند.
اهميت كسب و كار خانگی:
درحال حاضركسب و كارهای خانگی از بخشهای حياتی و ضروری فعاليتهای اقتصادی كشورهای پيشرفته محسوب می شوند. كسب و كار خانگی از نظر ايجاد شغل ، نوآوری در عرضه محصول يا خدمات ، موجب تنوع و دگرگونی زيادی در اجتماع و اقتصاد هر كشور می شوند. همچنين برای جوانان ، كسب و كارهای خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی كسب و كار شخصی است، زيرا راه اندازی آن در مقايسه با ديگر انواع كسب و كار ساده و آسان است. به عنوان نمونه می توان با يك دستگاه رايانه و يك خط تلفن ، يك كسب و كار اينترنتی راه انداخت و كارها و خدمات مختلفی را به مردم عرضه و ازاين راه درآمد كسب نمود.
نتایج انتخاب كسب و كار خانگی:
1) بالا بردن كيفيت زندگی: امروزه اكثر صاحبان كسب و كار های خانگی بر اين باورند كه كار كردن در خانه، كيفيت زندگی آنان را بهبود می بخشد. كاركردن در خانه باعث می شود كه وقت بيشتری به خانواده و خانه اختصاص يابد و به ديگر مسائل و موضوعات خانواده، از قبيل تربيت و پرورش فرزندان توجه بيشتری شود.به طور كلی امروزه كار و زندگی بيش از پيش در همديگر ادغام شده اند.
2) توسعه فن آوري: امروزه با پيشرفت های زيادی كه در زمينه علوم رايانه و ديگر وسايل ارتباطی به وجود آمده، محيط خانه محل مناسب و كاراتری برای كسب و كار شده است.
مزايای كسب و كار خانگی نسبت به انواع دیگر کسب وکار:
1- آزادی و استقلال عمل بيشتر
2- ساعات كاری انعطاف پذير
3- ايجاد تعادل و موازنه بيشتر بين كار و زندگی
4- پايين بودن هزينه راه اندازی
3
5- پايين بودن ميزان ريسك
6- امكان كاركردن پاره وقت
7- راحت تر بودن تربيت بچه ها
8- داشتن فرصت و زمان بيشتر
9- تناسب با ويژگی های جسمی افراد معلول و كم توان
10- احتمال موفقيت بيشتر
11- تناسب با اقشار مختلف
12- احساس راحتی بيشتر
13- عدم نياز به مجوز
برای راه اندازی كسب و كار خانگی باید به برخی موارد توجه داشت:
1 - تحقيق درباره ايده كسب و كار.
2- كسب اطلاعات درباره محصول يا خدماتی که باید ارائه شود.
3- تعيين محل كار.
4- جلب مشاركت ديگر اعضای خانواده .
5- پیدا کردن اسمی مناسب برای كسب و كار.
6- تهیه کردن اسباب و تجهيزات مناسب برای كسب و كار.
7- فراهم کردن پوشش مناسب و درخور برای كسب وکار.
8- اختصاص دادن يك صندوق پستی به كسب و کار.
9- رك و صادق بودن با دوستان و همسايگان .
10- باز کردن حساب بانكی برای كسب و کار.
11- برقرارکردن ارتباطات بيشتر با ديگران .
12- نداشتن واهمه وخجالت ازكسب كار خانگی وحتی افتخار به آن .
4
پشتيبان :
منظور اشخاص حقيقی يا حقوقی هستند كه مسئوليت حمايت از تعدادی از شاغلين خانگی را در كل فرآيند توليد و ارائه خدمات، اعم از آموزش، تهيه و توزيع مواد اوليه و ابزار كار (حسب مورد ) ، مشاوره ، طراحی ، نوآوری ، بسته بندی ، بازاريابی و فروش به عهده می گيرند .
افراد تحت پوشش :
افرادی كه متقاضی انجام فعاليت تحت پوشش پشتيبان می باشند .
خوداشتغالی مستقل :
نوعی اشتغال است كه فرد می تواند با اتكاء به توان شخصی، خلاقيت وابتكار ، به شكل خويش فرمايی به فعاليت های توليدی و خدماتی بپردازد كه در نتيجه منجر به كسب درآمد و ايجاد فضای كسب و كار می شود .
كسب و كار مجازی:
كسب و كاری است كه در آن از اينترنت جهت انجام تبليغات و فروش كالا و خدمات استفاده میگردد .
معمولا چند شاخص در تعریف کسب وکار خانگی اهمیت دارند :
1- تعداد بسیار کمی کارمند دارد و معمولاً همه اعضای خانواده صاحب كسبوكار میشود؛
2- فاقد فضای نمایشگاهی، فروشگاه، پارکینگ مشتری و تابلوهای تبلیغاتی مجاور با خیابان است. به عبارت دیگر، نوعی فعاليت اقتصادي است که در محل سكونت شخص و با استفاده از امكانات و وسايل منزل راهاندازي میشود.
تاثیرات کسب وکار خانگی:
امروزه، كسبوكار خانگي از بخشهاي حياتي فعاليتهاي اقتصادي كشورهاي پيشرفته محسوب ميشود. كسب وكار خانگي از نظر ايجاد شغل و نوآوري در عرضه محصول يا خدمات موجب تنوع زيادي در اجتماع و اقتصاد هر كشور ميشود. كسبوكار خانگي نقطه شروع مناسبي براي راهاندازي كسبوكار شخصي براي زنان و جوانان است، زيرا راهاندازي آن در مقايسه با ديگر انواعش سادهتر است.
5
كسبوكار خانگی در جوامع سابقه ديرينه دارد. بسياری از صنايع دستی كه امروزه هم وجود دارند، در منازل و محل سكونت افراد توليد میشدند. بهطور كلی، كسبوكار خانگی پديده جديدی نيست، اما در نتيجه تغييرات و تحولاتی كه در فعاليتهاي اقتصادی - اجتماعی به وجود آمد به مرور کمرنگ شد. با اين حال، تحولات جدید و شرایط متغیر جامعه، بار دیگر، توجهات را به سمت این نوع کسب وکار و ضرورت توجه به توسعه آن جلب كرده است و سبب شده كه اين نوع كسبوكار روزبهروز گسترش یابد. شروع كسبوكار در خانه فرصت بازرگانی موفقیتآمیزی است که افراد با بهرهبرداری از آن میتوانند سریعتر پلههای ترقی را طی كنند. یکی از مهمترین مزایای کسبوکار خانگی افزایش کیفیت زندگی صاحبان این نوع کسب وکار است. نتایج پژوهشگران نشان داده است كه امروزه، اكثر صاحبان كسبوكارهاي خانگي بر اين باورند كه كار كردن در خانه كيفيت زندگی آنان را بهبود میبخشد. كاركردن در خانه باعث میشود كه وقت بيشتری به خانواده و خانه اختصاص يابد .
مزيت ديگر اينست كه ديگر مسائل خانواده، از قبيل پرورش فرزندان، توجه بيشتری شود. به طوركلی امروزه كار و زندگی بيش از پيش در هم ادغام شدهاند. از دیگر مزیتهای كسبوكار خانگي میتوان به برخورداری از آزادي و استقلال عمل بيشتر، ساعات كاري انعطافپذير، ايجاد موازنه بيشتر بين كار و زندگی، و پايين بودن هزينه راهاندازی و مخاطره اشاره کرد. این نوع کسبوکار این امکان را به افراد میدهد تا به صورت پاره وقت فعالیت و خودشان زمان کاری شان را مدیریت كنند. نتیجه این آزادی عمل این است که تربیت بچهها راحتتر خواهد شد. از دیگر مزایای این نوع كسبوكار میتوان به تناسب آن با ويژگيهاي جسمي افراد معلول و كمتوان اشاره کرد، که احتمال موفقیت آنها را دوچندان میکند.
بررسی جایگاه کارآفرینی در ایران
کسب وکارهای خانگی درحال حاضردر کشور ما در وضعیت خوبی قرار ندارد. پس ارائه یک راهکار کلی ومنطقی می تواند شرایط موجود را به طور کلی تغییر داده وکشوررابه راهی ببرد که موانع ازسرراه برداشته شود . باید به این موضوع واقف بود که اطلاع ازعملی بودن کسب وکارها آسان است اگر به درستی کسب وکارها را مورد بررسی دقیق وعالمانه انجام داده و به آن بردازیم. مثلا باید دانست که :